Afbeeldingsresultaat voor wrc 2016 start shakedown

Foto: www.wrc.com

07-11-2016 – Het bestuur van het World Rally Championship heeft inmiddels de, misschien wel meest confronterende regel van het afgelopen seizoen, aangepast. In 2017 zal de manier waarop de startvolgorde wordt bepaald namelijk worden aangepast. Het huidige systeem werd afgelopen seizoen nogal bekritiseerd door regerend wereldkampioen Sébastien Ogier en het team van Volkswagen Motorsport, en daarom heeft het WRC besloten het systeem terug te draaien naar vanouds.

De nieuwe reglementen die sinds dit seizoen van kracht zijn, schrijven voor dat de kampioenschapleider de eerste twee dagen van elke rally als eerste van start moet gaan. Dat is vooral tijdens gravel-evenementen een groot nadeel. Dat ondervond ook Ogier, die gedurende het seizoen een periode van zes rally’s zonder zege kende. Dat was de langste periode zonder overwinning sinds zijn entree als fabrieksrijder in het WRC. Desondanks behaalde de Fransman zonder al te veel moeite zijn vierde wereldtitel binnen, door alle niet-gravel wedstrijden op zijn naam te schijven.

Na een vergadering van de WRC Commissie in Parijs is besloten terug te keren naar het systeem uit 2014, waarbij het veld enkel op de eerste dag in de volgorde van het kampioenschap van start gaat. Tijdens de zaterdag en zondag zullen de wagens vervolgens in omgekeerde volgorde van het eindklassement van de vorige dag van start gaan. Een andere verandering die gaat plaatsvinden, is het toekennen van meer punten aan de Power Stage. Het huidige systeem beloont de top-drie met drie, twee en een punt. De nieuwe regel levert de winnaar vijf punten op, met punten voor de gehele top-vijf.

De nieuwe generatie WRC-bolides wordt in 2017 enkel gerund door de fabrieksteams. De organisatie heeft daarom tot slot besloten een aparte klasse opgezet voor privéteams op te zetten die met de huidige auto’s in actie komen. De beslissingen worden tijdens de volgende vergadering van de World Motor Sport Council, die plaatsvindt op 30 november, definitief gemaakt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.