Rally-World

Feel the world of Rally

Gert Huzink wint derde etappe, maar toch niet…

Tijdens de tweede etappe was Janus van Kasteren de snelste trucker, maar door een volgens de ASO werd hem de etappezege ontnomen. Was de derde etappe succesvoller voor de Nederlandse vrachtwagencoureurs? Je leest het hieronder.

Op dag 1 stond hij vast in een duinpan, tijdens dag 2 ging zijn klassement definitief verloren door een kapotte turbo, maar tijdens de derde etappe liet Riwald-rijder Gert Huzink zien dat hij wel degelijk de snelheid heeft om mee te draaien in de top. De Nederlander was na 335 kilometers de snelste trucker tijdens deze etappe, toen hij door de organisatie tot een halt werd geroepen.

Door de hevige regenval in Saoedi-Arabië is de derde etappe van de Dakar Rally gedurende de dag ingekort tot 377 kilometer (aanvankelijk was dit 447 kilometer). Waar de motorrijders ook al bij eerdere tussenpunten uit de proef gehaald werden, besloot de FIA in eerste instantie om de auto’s, SSV’s en trucks door te laten rijden tot WP8 na 377 kilometer. Toen de eerste acht vrachtwagens in de wedstrijd onderweg waren naar dat punt, besloot de organisatie de wedstrijd alsnog eerder stil te leggen.

Huzink was door zijn pech tijdens de tweede etappe pas ver na de eerste acht trucks gestart, maar was tijdens het voorlaatste waypoint op weg naar een etappezege met ruim 3 minuten voorsprong op de Tsjech Martin Macík. Macík haalde daarentegen wel het einde van de 377 kilometer (WP8), daar waar Huzink en veel andere vrachtwagens na het zevende waypoint van het parcours werden gehaald, en dus was het wachten op de beslissing van de A.S.O. wie de etappe definitief op zijn naam mocht schrijven. Na enig beraad zorgde de A.S.O. toch wel voor gefronste wenkbrauwen door niet Huzink, maar Macík uit te roepen als officiële etappewinnaar na een normtijd te hebben uitgereikt aan de coureur van het Riwald Dakar Team.

Huzink begreep helemaal niks van die beslissing, zegt hij in een interview tegen Rallymaniacs. “Voor mij is het simpel: wij hebben vandaag het hardste gereden. Er zit nog meer in het vat, want we hebben niet maximaal gepusht. Ik vind het heel gek hoe ze dat met de tijden willen gaan doen. Dat is voor mij niet zo belangrijk omdat ik toch al uitgeschakeld ben voor het klassement, maar hoe ze het doen met de mannen achter mij die nog wel in de race zitten… Ze kunnen alleen de tijd tot WP7 pakken en als de dan alleen voor de eerste WP8 pakken, dat zou heel vreemd zijn. Wat de ASO doet, moeten ze zelf weten. Die hebben wel meer van die gekke beslissingen in deze Dakar, daar lig ik niet wakker van. Als de truck zo blijft lopen, weet ik zeker dat we nog meer kansen krijgen.”

Mitchel van den Brink slaagde er tijdens deze derde etappe net niet in om een top 3 klassering neer te zetten, hij kwam uiteindelijk slechts een seconde tekort op Tatra-fabrieksrijder Jaroslav Valtr. Vader Martin van den Brink sloot aan achter zijn zoon op de vijfde plaats, op een kwartier van dagwinnaar Macík. Daarachter pakten Tatra-rijders Laisvydas Paskevicius en Martin Soltys een respectievelijke zesde en zevende plaats. Kopman van Team de Rooy Janus van Kasteren was in de laatste fase van de etappe heel erg aan het tobben en verloor daardoor ruim 20 minuten, wat goed was voor de achtste plaats. Huzink’s teamgenoot Pascal de Baar, die ook al uitgeschakeld is voor het algemeen klassement, werd negende.

Leider in het klassement Ales Loprais moest de derde etappe openen, maar was aan de naar voren gehaalde finish pas de vijfde truck die daar aan kwam. De Tsjech kende een zeer matige etappe die hij afsloot op de 10e plek, en daarmee is de snelle Praga-rijder de leiding in het algemeen klassement kwijtgeraakt aan landgenoot Valtr. In dat algemeen klassement is Van Kasteren nog steeds de best geklasseerde Nederlander op de derde plek, al loopt Martin van den Brink in op zijn teamgenoot.

Voor Ben en Jan van de Laar, tot nu toe elke etappe vaste gasten in de top 10, verliep de etappe een stuk minder. Mechanische pech zorgde ervoor dat het duo deze etappe veel tijd verloor en de Iveco van Fried van de Laar Racing slechts als 23e aan de meet kwam. Kees Koolen eindigde op zijn beurt als 11e, Richard de Groot als 13e, Ben de Groot als 15e, Egbert Wingens als 18e, Gerrit Zuurmond als 19e en Adwin Hoondert als 20e.

UITSLAG ETAPPE 3 TRUCKS

  1. Martin MACÍK (Iveco)
  2. Gert HUZINK (Renault – +2:39)
  3. Jaroslav VALTR (Tatra – +4:07)
  4. Mitchel VAN DEN BRINK (Iveco – +4:08)
  5. Martin VAN DEN BRINK (Iveco – +15:30)
  6. Vaidotas PASKEVICIUS (Tatra – +17:54)
  7. Martin SOLTYS (Tatra – +19:37)
  8. Janus VAN KASTEREN (Iveco – +24:07)
  9. Pascal DE BAAR (Renault – +24:55)
  10. Ales LOPRAIS (Praga – +25:56)

KLASSEMENT NA ETAPPE 3 TRUCKS

  1. Jaroslav VALTR (Tatra)
  2. Ales LOPRAIS (Praga – +5:45)
  3. Janus VAN KASTEREN (Iveco – +16:13)
  4. Martin VAN DEN BRINK (Iveco – +30:39)
  5. Martin MACÍK (Iveco – +54:44)
  6. Igor BOUWENS (Iveco – +1:45:22)
  7. Martin SOLTYS (Tatra – +1:54:43)
  8. Mitchel VAN DEN BRINK (Iveco – +2:12:48)
  9. Kees KOOLEN (Iveco – +2:34:05)
  10. Ben VAN DE LAAR (Iveco – +2:46:03)

Share this…