Rally-World

Feel the world of Rally

Audi wederom afgestraft in achtste etappe

2023 is tot nu toe niet het jaar van Audi. Het Duitse merk, dat in 2026 zijn intrede in de Formule 1 hoopt te maken, heeft al zijn zinnen gezet om voor die tijd de Dakar Rally te winnen. Na twee dramatische dagen voor het team is die droom dit jaar al uiteengespat, maar Carlos Sainz en Mattias Ekström strijden nog wel mee om de etappezeges. Hoe dat hen tijdens de achtste etappe verging, lees je hieronder.

Nadat hij op vrijdag crashte en op zaterdag assistentie moest verlenen aan teamgenoot Mattias Ekström, ging ‘El Matador’ Carlos Sainz er extra goed voor zitten om tijdens de achtste etappe op zondag voor de etappezege te gaan. Sainz schoot gelijk uit de startblokken en was bij het eerste waypoint 2,5 minuut sneller dan zijn concurrent Sébastien Loeb, maar naarmate de etappe vorderde wist de Fransman steeds iets van zijn achterstand af te snoepen. Aan de finish was dat niet genoeg om Sainz voorbij te gaan, die met anderhalve minuut de snelste was tijdens de etappe en daardoor zijn tweede dagzege in deze Dakar leek te pakken.

Maar de jury besliste anders. Na afloop bleek namelijk dat de Spanjaard te hard reed op de openbare route. Er werd bij hem een gemiddelde snelheid van 40 km/u gemeten, daar waar hij maximaal 30 km/u mocht rijden. De Audi-rijder ontving daarvoor een tijdstraf van 5 minuten en viel terug naar de derde plek, en zo ging de dagzege tijdens de achtste etappe naar Loeb. Nasser Al-Attiyah waagde zich niet aan de etappezege, maar bouwt met een tweede plaats in de etappe wel zijn voorsprong in het algemene klassement verder uit ten opzichte van zijn concurrenten.

De nummer twee uit het klassement Henk Lategan verloor namelijk bijna 3 minuten op zijn teamgenoot, waardoor zijn achterstand in het algemeen klassement nu meer dan een uur bedraagt. Op de vijfde en zesde plek volgden Jakub Przygonskí en Guerlain Chicherit met daarachter de debutant Lucas Moraes, nog altijd derde algemeen in zijn Toyota Hilux. Romain Dumas werd achtste in de achtste etappe, Yazeed Al-Rajhi verloor tijd door het openen van de proef en kwam op de negende plek aan de meet. Vaidotas Zala maakte de top-tien compleet.

Giniel de Villiers kende een hele matige dag. De Toyota-fabrieksrijder eindigde op bijna een half uur achterstand van etappewinnaar Loeb op een slechts 21e plek. Daarmee is De Villiers zijn vierde plaats in het algemene klassement ook kwijtgeraakt aan de Fransman, die overigens de enige niet-Toyota-rijder in de top 10 is. In theorie een mooie klassering voor Loeb, maar in de praktijk kijkt hij nog altijd tegen een onoverbrugbare achterstand van bijna twee uur aan.

Even was er zaterdag onduidelijkheid over het lot van Tim en Tom Coronel. Na de zware crash in de slotfase van de zevende etappe werden ze op drie wielen naar het servicepark gesleept. Dit is in strijd met het reglement, volgens de FIA. Ze werden aanvankelijk gediskwalificeerd, maar dit werd later rechtgezet door de ASO. De Coronels kregen de maximale tijdstraf (21 + 10 uur) voor de etappe, maar konden hun weg wel weer vervolgen nadat de toegetakelde Century weer hersteld was.

UITSLAG ETAPPE 8 AUTO’S

  1. Sébastien LOEB (BRX)
  2. Nasser AL-ATTIYAH (Toyota – +2:11)
  3. Carlos SAINZ (Audi – +3:31)
  4. Henk LATEGAN (Toyota – +4:53)
  5. Jakub PRZYGONSKÍ (Mini – +10:19)
  6. Guerlain CHICHERIT (BRX – +10:21)
  7. Lucas MORAES (Toyota – +11:09)
  8. Romain DUMAS (Toyota – +16:52)
  9. Yazeed AL-RAJHI (Toyota – +17:05)
  10. Vaidotas ZALA (BRX – +18:15)

TUSSENSTAND NA ETAPPE 8 AUTO’S

  1. Nasser AL-ATTIYAH (Toyota)
  2. Henk LATEGAN (Toyota – +1:03:46)
  3. Lucas MORAES (Toyota – +1:20:22)
  4. Sébastien LOEB (BRX – +1:52:06)
  5. Giniel DE VILLIERS (Toyota – +2:04:20)
  6. Romain DUMAS (Toyota – +2:27:11)
  7. Martin PROKOP (Ford – +2:37:00)
  8. Brian BARAGWANATH (Century – +2:42:06)
  9. Wei HAN (Hanwei – +3:15:03)
  10. Juan Cruz YACOPINI (Toyota – +3:40:22)
Share this…