Foto: © Olivier Blum

25-09-2016 – Dat Cédric Cherain altijd al snel is geweest tijdens de East Belgian Rally, is niks nieuws. In het verleden wist hij zo al als tweede te eindigen tijdens de editie van 2011 met een Renault Mégane RS, en dat jaar erop eindigde hij met hetzelfde materiaal als vierde. In 2013 kwam hij aan de start met een Peugeot 208 VTi R2 en werd een uitstekende wedstrijd beloond met een zevende positie, en met de Fiesta R5 deed hij zijn prestatie uit 2011 nogmaals over in 2014. 2015 ging met de DS3 R5 ietsjes minder (vijfde), maar desondanks een mooi resultaat. De winst had Cherain hier echter nog nooit kunnen pakken, tot dit weekend…

Tijdens de openingsfase van de wedstrijd was het Chris van Woensel die met de Mitsubishi Lancer WRC het snelste opende. Cherain liet zich tijdens de eerste klassementsproef al verrassen en na zes klassementsproeven resulteerde dit in 16 seconden achterstand op Van Woensel. Vanaf de zevende klassementsproef besloot de debuterende Skoda Fabia R5 van Cherain de aanval in te zetten, en zo wist hij een hoop goed te maken na een kanontijd op de negende proef. Freddy Loix kon eigenlijk de strijd geen eens aangaan nadat hij na de vierde klassementsproef een straftijd van 30 seconden ontving en daarmee in dit deelnemersveld vrijwel kansloos was voor de eindzege.

Uiteindelijk zouden Van Woensel en navigator Rik Snaet acht van de dertien klassementsproeven aan kop rijden, maar daarna zouden ze de leiding echt uit handen moeten geven en eindigden ze desondanks keurig als tweede op 24 seconden achterstand. Loix eindigde als derde en stelde daarmee de titel in het constructeurskampioenschap veilig. Daarmee zijn de drie doelstellingen die hij begin dit jaar stelde behaald. Cherain was op zijn beurt superblij met zijn eerste zege in het BRC van dit seizoen.

Cédric Cherain: “Bewijzen dat ik sneller ben dan Chris Van Woensel met een WRC en dan Freddy Loix met gelijke wapens, dat is natuurlijk het ideale scenario in mijn eerste rally met deze Skoda. Ik vond al snel mijn draai met de Skoda en een paar keer had ik de indruk de perfecte proef te hebben gereden. Dit geeft natuurlijk veel vertrouwen voor de Condroz Rally.”

Chris van Woensel: “Ik weet niet waarom, maar om een of andere reden verloren we telkens kostbare seconden op de proef van Sankt-Vith. Cédric was er tijdens de tweede ronde zelfs 11 seconden sneller.”

Freddy Loix: “Ik kan niet ontgoocheld zijn, want het was een prachtig seizoen. De strijd in het begin van de rally was intens, maar toen we te laat inklokten na drie proeven wist ik dat we vroeg of laat die straftijd aangemeten zouden krijgen. Vanaf dat moment was het een vreemde wedstrijd, maar ik geef toe dat Cédric Cherain vandaag erg snel was.”

Ook Hans Weijs JR reed met de Ford Fiesta R5 Evo een uitstekende wedstrijd in het Belgische Sankt-Vith. Weijs JR wist zo knap Kris Princen vrijwel de gehele wedstrijd achter zich te houden en dat werd uiteindelijk beloond met de vierde positie in het algemene klassement. Princen, die min of meer het tempo vooraan niet kon volgen, moest tevreden worden gesteld met een vijfde positie.

Hans Weijs JR: “Ik kon niet beter doen. Ik heb geen enkele fout gemaakt en we hebben het maximum uit onze auto gehaald. De anderen waren gewoon sneller.”

Verder zagen we in het algemene klassement nog hoe Tim van Parijs in de slotfase nog voorbijgegaan werd door Bob de Jong, die een erg sterk optreden vertoonde afgelopen zaterdag. Van Parijs mocht echter tevreden zijn met een ruime overwinning in de GT-klasse en tevens een knappe zevende positie in het algemene klassement. Guino Kenis was ook één van de smaakmakers dit weekend met zijn Mini Cooper RRC en eindigde als achtste, gevolgd door Michaël Albert, die als snelste Mitsubishi-rijder over de streep kwam. Stephann Hermann was wederom opvallend sterk met de kleine Fiat Punto en wist er weer een sterke top 10-klassering uit te halen.

Bij de Junioren domineerde Polle Geusens met zijn Ford Fiesta R2T duidelijk de wedstrijd. Hij won uiteindelijk in deze klasse voor Romain Delhez (Opel Adam R2) en Jelle Vermeire (Ford Fiesta R2). Bij de Historics viel Robert Droogmans al vroeg in de wedstrijd weg evenals Rainer Hermann. Hierdoor had Robin Maes met zijn BMW M3 eigenlijk vrij spel gekregen en hij maakte de verwachtingen dan ook waar met de zege. Tom van Rompuy, die deze wedstrijd een Opel Ascona 400 bestuurde, eindigde hier als tweede, gevolgd door Dirk Deveux, die met de Ford Escort MK2 echter wel de beste zaken in zijn kampioenschap doet.

Voor het Belgisch Rallykampioenschap zit het seizoen van 2016 er helaas alweer bijna op, maar we hebben nog één wedstrijd op het programma, namelijk de Condroz Rally begin november.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.