Afbeeldingsresultaat voor cedric cherain spa rally 2017

19-03-2017 – Onder zeer barre weersomstandigheden ging de tweede manche van het Belgisch Rallykampioenschap afgelopen weekend van start rondom Spa, tijdens de Spa Rally. Het zou door de weersomstandigheden niet alleen een lastige, maar ook een bloedstollende editie gaan worden…

Het was Kevin Abbring die het voortouw in handen nam tijdens de vrijdagavond. Met zijn Peugeot 208 T16 genavigeerd door achtvoudig Belgisch rallykampioen Pieter Tsjoen, wist hij de rest van het deelnemersveld al op grote achterstand te zetten. Het ging voor de Nederlander echter mis tijdens de zaterdagproeven, toen Abbring van de baan vloog en het wiel van zijn Peugeot afbrak, wat het einde van zijn wedstrijd betekende. Het was vervolgens Kris Princen die hiervan leek te profiteren en de leiding op zich nam. Toch was het Cédric Cherain die tijdens de middagsessie zijn auto beter onder de knie wist te krijgen, en vrijwel de hele middag snelste tijden wist te klokken, waardoor de voorsprong van Princen tot op de voorlaatste proef kromp tot nog maar 20 seconden.

Ondanks de snelste tijden van Cherain leek niets de zege van Princen meer in de weg te staan. Niets was echter minder waar, want op de laatste proef eindigde het allemaal in één groot drama voor Princen. Tijdens de allerlaatste proef vloog zijn Skoda namelijk over de kop en raakte daarmee zwaar beschadigd. Princen en navigator Peter Kaspers bleven gelukkig ongedeerd, maar de zege ging hierbij verloren aan Cherain, de ‘lachende derde’ van het trio Abbring-Princen-Cherain.

Cédric Cherain: “Wat een waanzinnige slotfase! Gisteren gaf ik geen cent voor onze winstkansen, want op een droog parcours kwam onze DS 3 in RRC-versie gewoon vermogen te kort tegenover de snellere R5’s. Maar, door de regen van vandaag werden de proeven heel glad, waardoor ik met mijn agressieve rijstijl het gebrek aan vermogen kon compenseren. Vlak voor de slotfase, heb ik Kris Princen nog duidelijk gemaakt dat ik er alles aan zou doen om mijn achterstand goed te maken. Het is heel jammer dat hij over de kop ging, maar ik heb deze zege niet gestolen. Ik heb twee dagen lang maximaal aangevallen en ik heb Kris blijkbaar toch onder druk gezet. Hopelijk krijg ik na deze zege steun voor de volgende wedstrijden van het Belgisch kampioenschap.”

Het zou één groot slagveld gaan worden. Cédric de Cecco moest zijn Peugeot 208 T16 al vroeg in de wedstrijd aan de kant zetten met mechanische problemen. Ook zat het Melissa Debackre niet mee nadat ze met haar Skoda Fabia R5 van de baan vloog. Chewon Lim begon op zijn beurt opvallend sterk aan deze Spa Rally, en hield verrassend een derde positie vast in het klassement. Toen de ophanging brak van zijn Hyundai i20 R5 was deze droom ook in één keer verdwenen voor hem en navigator Martijn Wydaeghe. Mechanische problemen waren er ook voor de Ford Fiesta R5 van Adrian Fernémont en de Citroën DS3 R5 van Kevin Demaerschalk, terwijl Pieter-Jan Mayaert zijn Ford Fiesta R5 in de slotfase van de wedstrijd van de baan stuurde.

Door al de bovenstaande opgaves kon Benoit Allart profiteren na een dramatische Rally van Haspengouw voor hem enkele weken geleden. Allart stuurde zijn Skoda Fabia R5 uiteindelijk naar een tweede positie in het algemene klassement, maar dat wel op ruim zes minuten van de winnaar. Vincent Verschueren was in eerste instantie de grote onzichtbare van deze wedstrijd nadat hij vroeg in de wedstrijd al veel tijd liet liggen. Tijdens de zaterdag maakte de Skoda-coureur daarentegen een geweldige comeback en wist daarmee toch nog een podiumplek te bemachtigen, wat hem de leiding in het Belgisch Rallykampioenschap oplevert.

Vincent Verschueren: “We verloren 3 minuten op de eerste proef op het Circuit van Francorchamps, waar ik op de rondkoers een rondje teveel reed. Ik was te gefixeerd op Guillaume Dilley achter mij, waardoor ik niet tijdig de proef verliet richting finish. Het leek uitzichtloos, maar we zijn blijven strijden en met deze derde plaats pakken we wel de leiding in het BRC. En, ook bij ons was het spannend, want ik brak de turbo op de allerlaatste proef…”

Achter Verschueren was het Armand Fumal die tijdens zijn debuut met de Citroën DS3 R5 keurig als vierde wist te eindigen. Frédéric Bouvy moest ongetwijfeld last hebben gehad van de slechte weersomstandigheden, maar wonderbaarlijk genoeg sleepte hij een vijfde eindtijd uit de wacht met zijn Porsche 997 GT3 en daarmee de winst in de GT-klasse, met een kleine vier minuten voorsprong op Jochen Claerhout, die de zesde positie op zich nam. Marc Duez was de derde GT-rijder en eindigde in het algemene klassement als negende. Voor hem was Bastien Rouard de snelste in de RC3-klasse met zijn Citroën DS3 op een zevende plek, en greep Romain Delhez de winst bij de Junioren met zijn Opel Adam R2, wat tevens werd beloond met de achtste klassering. De top 10 zou worden aangevuld door Aurélie Dehaye met de Volkswagen Golf lll Kit Car.

De volgende afspraak in het Belgisch Rallykampioenschap is de TAC Rally in Tielt, die staat gepland op zaterdag 8 april op de kalender.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.