Foto: www.motorsport.com

20-11-2015 – Het Citroën World Rallyteam maakte gisteren bekend dat ze in 2016 niet zullen deelnemen aan het WRC. Het team, onder leiding van Yves Matton, Het team zal in 2016 niet stil zitten, en wil in 2017 terugkomen met een nieuwe en verbeterde wagen. Aangezien ze in 2016 niet deelnemen, betekent dat echter wel dat Kris Meeke en Mads Ostberg hun zitje kwijt zijn volgend seizoen.

Het was nog onduidelijk of Citroën na 2016 überhaupt nog in het WRC actief zou zijn, aangezien dit team ook deelneemt in het WTCC. Ze vertelden ons echter dat de totale dominantie in dat kampioenschap duidelijk maakte dat ze daar niks meer te bewijzen hadden. Ostberg en Meeke zouden nu zoals gezegd hun zitje verliezen, alleen werd die laatste al gelinkt aan een mogelijk zitje bij Hyundai, maar het is ook mogelijk dat de Brit bij Citroën blijft om in 2017 in actie te komen met de verbeterde wagen. M-Sport reageerde ook op deze actie van Citroën, en proberen net als Hyundai en Volkswagen een tweede team toe te voegen aan het eerste team. In dat eerste team willen ze Ostberg dan toevoegen, en Evans en Tänak te laten afwisselen tussen het eerste en tweede team. Hieronder zijn een aantal interviews te lezen:

Linda Jackson (Citroën CEO): “Met acht wereldtitels en een record van 94 overwinningen, heeft Citroën zeker genoten van ongeëvenaarde succes in het WRC. Rally is een bijzondere sport, die de prestaties, betrouwbaarheid en dergelijke van zowel de rijders als wagens test op diverse uitdagende wegen. De sport wordt ook weer steeds populairder, door de live uitzendingen op televisie en de komst van de Rally van China volgend seizoen. In 2017 willen we dat we met de Citroën goed voorbereid zijn door de nieuwe specificaties. We zijn dan bereid om een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van Citroën te schrijven. Gezien alle opties, moet deze uitdaging erg ambitieus zijn! We zullen echter wel moeten verschillen in onze aanpak vergeleken met andere teams, om sterker terug te keren dan hen.”

Yves Matton (Citroën Teambaas): “We zijn zeer geïnteresseerd in de nieuwe plannen dat de FIA voor 2017 heeft opgesteld, en zijn klaar voor een nieuwe uitdaging! We hebben door deze keuze alle vrijheid om onze auto’s verder te ontwikkelen, en zijn ook van plan dingen van het ontwikkelingswerk van de Citroën C-Elysée WTCC’s te hergebruiken. Met het oog op een efficiënt beheer van onze middelen, hebben we besloten om al onze inspanningen op het ontwerpen en ontwikkelen van de nieuwe WRC te richten. We zullen uiteraard zowel het FIA Junior WRC als het WRC2 programma van Quentin Gilbert (JWRC kampioen van dit jaar) nauwlettend in de gaten gaan houden volgend seizoen…”

Elfyn Evans (1e rijder M-Sport): “We hebben een goede stap voorwaarts gemaakt afgelopen weekend dus het potentieel is er. We hebben veel geleerd van dit jaar en het zou jammer zijn van M-Sport als ik dat niet kan laten bewijzen volgend seizoen. Ik denk echt dat ik alles wat ik geleerd heb volgend jaar kan uitwerken in mijn resultaten. Zelf ben ik namelijk ook niet heel tevreden als ik terugkijk op 2015, we gingen namelijk echt, maar dan ook echt heel goed, totdat er kinderziektes begonnen te ontstaan in de Ford en mijn resultaten begonnen te dalen. Volgend seizoen wil ik, vooral op het gravel, mezelf voor 100% geven! Als ik daarvoor echter de kans krijg van het team.”

Ott Tänak (2e rijder M-Sport): “Ik weet absoluut niet wat er zal gebeuren in 2016 en of we onszelf dit jaar genoeg bewezen hebben. Persoonlijk denk ik dat we veel hebben geleerd dit seizoen, ik heb sinds de Rally van Portugal een zeer veelbelovende snelheid getoond en we zijn op de gravelevenementen altijd dicht bij de Volkswagen’s gekomen. Op gravel blijkt dus dat we zeer competitief zijn en ook op het asfalt in Spanje kwamen we erg goed mee met de rest van de wereldtop, dus we zitten in de goede richting. Oké, het was misschien niet het seizoen waar M-Sport op had gehoopt, maar dat is best logisch als je na jaren weer terugkeert in een groot team en alles weer moet leren herpakken.”

 Bij Citroën zal het de komende tijd voornamelijk stil blijven, bij M-Sport komt de geruchtenstroom nu vol op gang. De teams Hyundai en Volkswagen hebben hun teams grotendeels bekend gemaakt, al is er bij beide teams nog een zitje vrij…

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.