222

09-04-2016 – Na een spannende en zware eerste dag van de Circuit of Ireland is het Craig Breen die het hoofd koel houd en de leiding pakt na zes klassementsproeven. Dit ging echter niet zonder slag of stoot, want zowel hij als vele andere deelnemers kenden problemen. Hoe het hen verliep, leest u hieronder.

Elfyn Evans mocht na zijn snelste tijd op de Shakedown als eerste van start tijdens deze wedstrijd. De Brit trapte dan ook vanaf de eerste kilometers gelijk hard op het gaspedaal, en klokte daarmee de eerste scratch van de wedstrijd. Breen en navigator Scott Martin volgden voorlopig op de tweede positie, kort gevolgd door de Ford Fiesta R5 van Alistair Fisher. Voor een andere topfavoriet, Keith Cronin in de Citroën DS3 R5, zat het avontuur er alweer snel op. Cronin crashte namelijk al na de eerste kilometers van de wedstrijd, en daardoor was het voor hem gelijk over en uit en kende de wedstrijd één favoriet minder voor de eindzege.

Tijdens de tweede klassementsproef was het wederom Evans die het snelste was. Kajetan Kajetanowicz wist de tweede tijd te klasseren, nadat hij op de eerste proef wat kinderziektes aan de wagen had. Voor Kajetanowicz blijft de ERC-concurrentie echter de belangrijkste zaak, al is belangrijkste concurrent Lukyanuk al vooraf de wedstrijd weggevallen. Een andere concurrent van de Pool is Robert Consani, maar hij reed na afloop van de tweede proef op twee wielen verder en moest daarom voor de rest van de vrijdagproeven afzien. Evans gaf ondanks zijn snelste tijd aan dat er problemen waren met de stuurbekrachtiging, en dat het afwachten was hoe het verder zou lopen.

Op de proef daarna kreeg Evans het echter nog zwaarder te verduren, nadat zijn motor verhit raakte en dat betekende dat Evans kansloos werd in de strijd om de eindzege. Vervolgens was het dan ook Breen die een flinke klap uitdeelde aan de rest van het veld op deze lange proef en de leiding nam in het klassement met een ruime voorsprong van 25 seconden op Kajetanowicz, die op zijn beurt doorschuift naar de tweede positie in het klassement. Hij en navigator Jaroslav Baran voelde echter nog wel altijd de hete adem van Fisher in hun nek, en daarachter speelde zich een spannend duel af om de vierde positie tussen Frederik Ahlin (Ford Fiesta R5) en Martin McCormack (Skoda Fabia S2000), wat na de vierde klassementsproef in een zeer klein voordeel voor Ahlin resulteerde.

Tijdens de rest van de eerste dag werd er door de meeste rijders redelijk rustig gereden voor hun doen. Enkel Ahlin en McCormack deden er alles aan om de vierde plek vast te houden of over te nemen. McCormack kwam echter telkens net iets tekort qua vermogen, maar profiteerde vervolgens op de laatste klassementsproef van de vrijdag, waar Ahlin de aandrijfas beschadigde en terugviel naar de zevende positie in het klassement. Hierdoor klom lokale rijder Josh Moffet op en eindigde de vrijdag knap als zesde, achter de altijd sterk rijdende Skoda Fabia R5 van de Tsjech Jaromir Tarabus, die wederom een top 5 positie greep. McCormack pakte als vanzelfsprekend de vierde positie, maar was nog altijd geen partij voor de voorhoede. Om de tweede positie zal het tijdens de zaterdag zeker nog spannend gaan worden, met een verschil van 2.5 seconden tussen Kajetanowicz (tweede) en Fisher (derde). De leiding blijft echter voorlopig ruimschoots in handen van de meest ervaren overgebleven rijder: Craig Breen.

Vandaag gaat het avontuur zoals gezegd verder met nog acht klassementsproeven op het programma. Daarbij gaat in het Belgische West-Vlaanderen vandaag de TAC Rally rondom Tielt van start, waarbij er ook zeker weer fantastische duellen zullen plaatsvinden. Houd de site dus op de hoogte, want morgen volgt van beiden wedstrijd een actueel verslag!

 

Tussenstand Circuit of Ireland 2016 (na vrijdag)

1. C. Breen / S. Martin (Citroën DS3 R5 – 47:51.3)

2. K. Kajetanowicz / J. Baran (Ford Fiesta R5 – +25.1)

3. A. Fisher / G. Noble (Ford Fiesta R5 – +27.6)

4. M. McCormack / D. Moyinhan (Skoda Fabia S2000 – +58.1)

5. J. Tarabus / D. Trunkát (Skoda Fabia R5 – +1:05.3)

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.