Rally-World

Feel the world of Rally

Dakar 2023: Preview Auto’s

Op zaterdag 31 december is het dan zover! De start van de meest slopende rally ter wereld, de Dakar Rally! Rally-World.nl blikt vooruit op de alweer 45e editie van het evenement en de vierde in Saoedi-Arabië. Hieronder lees je onze uitgebreide preview voor de auto’s.

Bij de auto’s mogen we een prachtige strijd verwachten tussen de grote reuzen van deze Dakar Rally. Toyota, Audi, Mini, Prodrive, ze zijn er allemaal bij! We mogen weer genieten van de grootste namen die het afgelopen decennium in het autoklassement domineerden, aangevoerd door Nasser Al-Attiyah. De Qatari pakte afgelopen jaar zijn vierde overwinning in de Dakar Rally voor Toyota. Bovendien wist Al-Attiyah tijdens de laatste vijf edities altijd als eerste of tweede te eindigen in het klassement. Kortom, op papier mag de prins van de duinen zich de grote favoriet noemen voorafgaand deze wedstrijd.

De andere twee coureurs van Toyota Gazoo Racing die in actie zullen komen zijn allebei Zuid-Afrikanen. Giniel de Villiers is ongetwijfeld de bekendste van het stel. De winnaar van 2009 heeft een indrukwekkend record op zijn naam, want De Villiers eindigde namelijk in de laatste 15 jaar altijd in de top 10 van het klassement. Zijn consistentie maken hem altijd een gevaarlijke outsider voor het podium, al dateert zijn laatste echte podiumklassering alweer uit 2018. Teamgenoot Henk Lategan is de jongste coureur bij het fabrieksteam van Toyota en wist de afgelopen jaren al een aantal etappezeges te boeken. Het lijkt een kwestie van tijd voordat Lategan zich mag voegen bij al die grote namen die al eens op het podium eindigden.

De concurrentie voor Toyota zal echter hevig zijn, want Audi keert terug met een ijzersterke line-up. Tweevoudig DTM-kampioen Mattias Ekström, drievoudig Dakar-winnaar Carlos Sainz en ‘Mr. Dakar’ himself: Stéphane Peterhansel. Audi zal op zoek gaan naar revanche dit jaar, want de 2022-editie was er eentje om snel te vergeten voor het Duitse merk, dat ‘slechts’ een negende plaats als beste resultaat eruit wist te halen via Mattias Ekström. De potentie van de Audi ligt er, want in 2022 wist het team vier etappes te winnen. Dit jaar zou de auto nog sneller zijn en wie weet wat Audi dan kan doen in de strijd om de eindzege?

Het team van Bahrain Raid Xtreme (BRX) is al voor de start van de Dakar Rally één van hun belangrijkste troeven kwijtgeraakt. Begint maart werd er een blaastumor ontdekt bij de 50-jarige Catalaan, waardoor de tweevoudig Dakar-winnaar een aantal maanden uit de running was. In september stapte hij weer voor het eerst in de auto, maar dat was alsnog te laat om goed genoeg voorbereid te kunnen zijn op de komende Dakar Rally, waardoor we Roma voor het eerst in 27 jaar niet zullen terugzien in het grootste rally-raid evenement ter wereld.

BRX zal het daardoor moeten doen met twee andere coureurs, zeker niet de minste. Het team zal namelijk bestaan uit negenvoudig wereldkampioen rallyrijden Sébastien Loeb, die als tweede eindigde tijdens de vorige editie, en de supersnelle Argentijn Orlando Terranova, een coureur die net als Loeb in staat is om voor het hoogste podium mee te strijden.

#201. Sébastien Loeb (Foto: Bahrain Raid Xtreme)

Het team van X-Raid Mini JCW is misschien wel het meest succesvolle team van het afgelopen decennium. Het team won de Dakar Rally namelijk al eerder in 2012, 2013, 2014, 2015, 2020 en 2021, een reeks die geen enkel ander merk kon overtreffen. Het team staat dit jaar wellicht niet met de grote titanen aan de start waarmee het destijds won, maar beschikt nog steeds over een aantal coureurs die zich als gevaarlijke outsiders voor een topklassering mogen rekenen. Jakub Przygonskí heeft zich al bewezen als een ijzersterke coureur. De winnaar van het wereldkampioenschap rally-raid van 2018 zal als kopman van het team de gloriedagen van Mini graag willen doen herleven. Samen met teamgenoten Sebastian Halpern en Khalid Al-Qassimi gaan zij de uitdaging aan met de andere fabrieksteams.

Naast de 4 ‘grote’ fabrieksteams zijn er ook genoeg andere outsiders die hoge ogen kunnen gooien in januari. Wat bijvoorbeeld te denken van de lokale favoriet Yazeed Al-Rajhi. De Saoedi, uitkomend voor het Belgische Toyota Overdrive Racing, liet vorig jaar al zien dat je echt geen fabrieksrijder hoeft te zijn om op het podium te eindigen. Daarbij maakt Guerlain Chicherit zijn rentree in het autoklassement met een Prodrive. Martin Prokop komt met zijn brute Ford Raptor aan de start, en tenslotte zijn er ook nog de supersnelle Century Buggy’s van Century Racing, met Mathieu Serradori en Brian Baragwanath. Uitdagers genoeg dus!

In totaal zien we zes Nederlandse deelnemers aan de start bij de auto’s. Drie van hen spreken tot de verbeelding tot de Dakar-volgers. Erik van Loon is de grootste kanshebber voor een mooie klassering. Hij komt samen met zijn Franse navigator Sebastien Delaunay met een Overdrive Toyota aan de start. Tim en Tom Coronel jagen op hun beurt op een verbetering van hun beste prestatie in de Dakar, zij doen dat opnieuw met een Century Buggy. Maik Willems is een andere oude rot in het vak die terugkeert. De directeur van Bastion Hotels zal de feloranje Toyota weer de sporen geven met Robert van Pelt aan zijn zijde.

De andere drie Nederlandse deelnemers zijn debutanten. Michel Kremer reed eerder dit jaar al een rally in Portugal aan de zijde van Tim Coronel en start nu op eigen benen. Hij krijgt een zeer ervaren Dakar-ganger naast zich. Thomas de Bois reed de Dakar Rally meerdere malen uit op de motor en staat voor het eerst sinds 2013 weer aan de start, nu weer in de auto naast Kremer. Ronald van Loon en Dave Klaassen zijn de andere Nederlandse debutanten die vooral hopen te finishen tijdens hun eerste échte Dakar.

Share this…