Rally-World

Feel the world of Rally

Dakar 2023: Preview Motoren

Op zaterdag 31 december is het dan zover! De start van de meest slopende rally ter wereld, de Dakar Rally! Rally-World.nl blikt vooruit op de alweer 45e editie van het evenement en de vierde in Saoedi-Arabië. Hieronder lees je onze uitgebreide preview voor de motoren.

De motorcategorie belooft de meest onvoorspelbare klasse te worden tijdens de komende Dakar Rally, want het aantal kanshebbers op de eindoverwinning op twee wielen is enorm. Vorig jaar was het de Brit Sam Sunderland die zijn tweede overwinning boekte en de allereerste zege bezorgde voor het team van GasGas. Voor een relatief onbekend merk als GasGas kwam die overwinning als een godsgeschenk. Sunderland wordt als regerend wereldkampioen als grote kopman binnen het team gezien, maar zijn Australische teamgenoot Daniel Sanders liet de afgelopen edities al mooie dingen zien en hoop dit jaar voor eigen succes te gaan.

Voor het Red Bull KTM Factory Team lijkt de laatste overwinning alweer een eeuwigheid geleden. De Oostenrijkse renstal was van 2001 tot en met 2019 ongeslagen in de Dakar Rally, maar is sinds de verhuizing van de Dakar naar Saoedi-Arabië in 2020 nog vruchteloos. Dit jaar zal het team alles op alles te zetten om voor het eerst op Arabische grond te mogen zegevieren. Ze zijn in ieder geval sterk vertegenwoordig met drie voormalig winnaars in de vorm van Kevin Benavides (2020), Toby Price (2016 & 2019) en Matthias Walkner (2018).

Het vertrek van Yamaha als fabrieksteam sloeg als een bom in voor de drie coureurs van het team. Gelukkig wist de Franse kopman Adrien van Beveren onderdak te vinden bij het Monster Energy Honda Team. Ook Honda zal zich graag willen revancheren nadat ze Dakar al twee keer eerder wisten te winnen in 2020 en 2021, maar vorig jaar van de troon werd gestoten door GasGas. Ze beschikken in ieder geval weer over een ijzersterk kwartet met Van Beveren, de winnaar van 2020 Ricky Brabec en de snelle Chilenen Pablo Quintanilla en José Ignacio Cornejo.

De komst van Van Beveren bij Honda zorgde er voor dat er voor Joan Barreda Bort geen plaats meer was bij het fabrieksteam. De inmiddels 39 jarige Spanjaard pakte in zijn carrière maar liefst 29 etappezeges en gaat altijd maximaal in de aanval, maar heeft daardoor ook een reputatie opgebouwd als een coureur die vaak uitvalt. Toch is Barreda nog niet klaar met de Dakar Rally, nadat hij vorig jaar zijn beste resultaat (een 5e plaats) wist te evenaren. Hij verschijnt dit jaar op een fabrieks-Honda onder de vlag van zijn eigen privéteam: het Monster Energy JB Team.

#77. Luciano Benavides (Foto: Rockstar Energy Husqvarna Racing)

Voor het Rockstar Energy Husqvarna Factory Racing Team kende met hun twee rijders een teleurstellende 2022-editie van de Dakar Rally. Terwijl Luciano Benavides na een zware eerste etappe zich de rest van de rally alleen maar kon terugvechten, crashte teamgenoot Skyler Howes tijdens de vijfde dag uit de rally. Het team herpakte zich daarentegen sterk tijdens de rest van het seizoen in het wereldkampioenschap rally-raid en Benavides en Howes zijn in de vorm van hun leven, dus wie weet wat Husqvarna kan betekenen in de voorhoede van het klassement?

Net als Husqvarna kende ook het fabrieksteam van Sherco een goed seizoen in het wereldkampioenschap rally-raid. Het team heeft komend jaar dan ook als doel om de top 5 te bereiken. Dat resultaat wist kopman van het team Lorenzo Santolino in 2021 bijna te bereiken door als zesde te eindigen. Santolino valt sowieso altijd op door zijn grote consistentie, een kwaliteit die bepalend kan zijn in een grote wedstrijd als de Dakar Rally. Samen met de Portugees Rui Gonçalves en de Indiër Harith Noah zal het team voor een mooi resultaat proberen te gaan in de Dakar van 2023.

Het laatste fabrieksteam dat de strijd aan gaat bij de motoren in januari is het team van Hero Motorsports. Tijdens de afgelopen editie slaagden zij erin om als eerste Indiase team een etappe te winnen in de Dakar Rally. Ook dit jaar beschikt het team van Hero over een sterke line-up van vier rijders. Uiteraard is de etappewinnaar Joaquim Rodrigues weer van de partij in de hoop zijn succes te herschrijven, Ross Branch komt vanuit het kamp van Yamaha om het team van Hero te versterken en zowel Franco Caimi en Sebastian Bühler maken hun rentree in de Dakar nadat ze door blessure een jaar moesten overslaan.

Tenslotte mogen we ook het Nederlandse team van BAS Dakar KTM niet meer ongenoemd laten. Zij hebben zich de afgelopen jaren echt op de kaart weten te zetten door met jonge talenten successen te scoren in de Dakar Rally. Ook dit jaar zijn er weer een aantal van die talenten die onder de vlag van het BAS World KTM Team voor een mooi resultaat proberen te gaan in de zwaarste rally ter wereld. Kopman van het team Mason Klein eindigde vorig jaar al als beste debutant op een 9e plaats algemeen en hoopt dat resultaat dit jaar te verbeteren. Ook Bradley Cox, de zoon van Dakar-legende Alfie Cox, hoopt dit jaar zijn eerste top 10-resultaat te halen. Tenslotte is er nog het debuut van Stefano Caimi, het broertje van Franco Caimi, die zal proberen om in de voetsporen van Klein te treden als beste debutant in de Dakar van 2023.

Het aantal Nederlandse motorrijders in de Dakar Rally is de afgelopen jaren sterk afgenomen. Voor de 2023-editie moeten we het doen met ‘slechts’ 2 Nederlanders. Uiteraard is Dakar-veteraan Mirjam Pol daar weer bij. Tijdens haar alweer 10e deelname zal Pol graag weer een gooi willen doen naar de overwinning in het damesklassement, maar het belangrijkste voor haar blijft de finish halen. Hetzelfde kan worden gezegd van Wesley Aaldering, die zijn debuut zal maken in de Dakar op een Husqvarna.

Share this…