Rally-World

Feel the world of Rally

Dakar 2023: Preview Trucks

Op zaterdag 31 december is het dan zover! De start van de meest slopende rally ter wereld, de Dakar Rally! Rally-World.nl blikt vooruit op de alweer 45e editie van het evenement en de vierde in Saoedi-Arabië. Hieronder lees je onze uitgebreide preview voor de trucks.

In totaal staan er 56 equipes aan de start in het vrachtwagenklassement. Sinds 1996 wordt dat klassement voornamelijk gedomineerd door de Russische Kamazzen, die maar liefst 19 van de 26 edities in die periode wisten te winnen, waaronder de laatste 6 edities. Bovendien vulden de Russen het afgelopen jaar nog de gehele top 4 van het algemeen klassement. Maar omdat de Russen dit jaar door de internationale regels uitgesloten zijn van deelname ligt de overwinning voor de andere teams nu helemaal voor het grijpen!

Met de afwezigheid van Kamaz en MAZ staan de Nederlandse en Tsjechische teams in januari op Pole Position om de overwinning te pakken in de Dakar Rally. Aan het einde van de 2022-editie eindigden twee Nederlanders als ‘best of the rest’ in het klassement op een vijfde en zesde plek. Janus van Kasteren was één van die coureurs, en zijn snelle opkomst is niet onopgemerkt gebleven. Na een zesde plaats in 2021 en een vijfde plaats in 2022 hoopt de kopman van Team de Rooy Iveco dit jaar op zijn eerste podium te mikken. Hij zal het daarvoor wel op moeten nemen tegen zijn eigen landgenoot Martin van den Brink, die evenals met Mitchel van den Brink voor eigen succes hoopt te gaan in 2023. Vick Versteijnen maakt de line-up voor Team de Rooy compleet en daarmee is het team van Gerard de Rooy weer sterk vertegenwoordigd komende editie.

Van wie ook veel verwacht mag worden is Kees Koolen. Koolen is een échte Dakar-man en reed de wedstrijd al eens in alle categorieën, maar afgelopen jaar heeft hij zijn prestaties nog eens aangescherpt door het wereldkampioenschap rally-raid bij de vrachtwagens te winnen. Met die titel op zak heeft de Brabander de eer om met startnummer 500 van start te gaan in zijn ‘ Project 2030’ Iveco en is hij een man om in de gaten te houden komende Dakar. Andere gevaarlijke outsiders vanuit het Nederlandse kamp zijn de Iveco’s van Richard de Groot en Ben van de Laar, en het Riwald Dakar Team met Pascal de Baar, Gert Huzink en Adwin Hoondert.

Makkelijk wordt het zeker niet voor de Nederlanders, want ook de Tsjechische delegatie is indrukwekkend. Martin Macík, die in vier van de laatste vijf edities in de top 7 eindigde, lijkt de grootste favoriet voor de eindzege. Hij profiteert ook nog eens van een gloednieuwe Iveco-truck die speciaal voor deze wedstrijd is ontwikkeld en de Tsjech is dan ook ambitieus: Hij zet vol in op zijn allereerste overwinning in het vrachtwagenklassement.

Iemand die ook vol voor de overwinning gaat is Ales Loprais. De neef van zesvoudig Dakar-winnaar Karel Loprais , die kort voor de 2022-editie van de Dakar Rally overleed, wil maar al te graag in de voetsporen van zijn oom treden. Met de zelfgebouwde Praga is Loprais de afgelopen jaren eigenlijk altijd snel geweest en daardoor een gevaarlijke titelkandidaat. Wie ook altijd snel zijn, zijn de kleine Tatra’s van Tatra Buggyra Racing. Verwacht wordt dat zij met Martin Soltys en Jaroslav Valtr ook een belangrijke rol zullen gaan spelen in de voorhoede van het klassement. Tomas Vratný is een laatste outsider die namens het Fesh Fesh team in zijn eigen Tatra voor een topklassering hoopt te gaan.

Andere Nederlanders die we komend jaar weer in actie gaan zien in het vrachtwagenklassement zijn onder meer Egbert Wingens, Ben de Groot, William van Groningen en Gerrit Zuurmond. Daarnaast zijn er drie Nederlandse debutanten: Ad Hofmans, Nico Stijnen en Giso Verschoor. Vanuit België zullen Dave Ingels en Dave Berghmans weer vooral een assisterende rol gaan spelen en maakt Igor Bouwens het lijstje met Belgische deelnemers compleet.

Share this…