Foto: Tim Rallye Photography

08-11-2015 – We kunnen de zaterdag van de 42e Condroz Rallye gemakkelijk samenvatten als een slagveld, de ene na de andere rijder wist zijn Waterloo te vinden rondom Huy. Cédric Cherain wist echter stand te houden en pakte de leiding, maar hoe het hem en de andere rijders verliep, leest u hieronder.

Het werd al lang gezegd, de Condroz Rallye zou een strijd vormen tussen de WRC’s en de R5’s, vooral nu de omstandigheden er erg wisselvallig waren. Er werd dan ook geadviseerd aan de rijders om de wedstrijd rustig aan te beginnen. Voor Stéphane Lefebvre en navigator Pieter Tsjoen was dit geen optie, zij begonnen de wedstrijd erg sterk en wisten de eerste scratch op hun naam te zetten. Kris Princen noteerde de 2e tijd en was slechts één seconde langzamer dan de Fransman. Op KP2 was het echter Cherain die de koppositie overnam na een snelste tijd. Chris van Woensel noteerde daar de tweede tijd, maar na een wat zwakkere tijd op de eerste klassementsproef werd Van Woensel nog niet echt gevaarlijk voor de voorhoede. Cherain sloot uiteindelijk de eerste bouclé als snelste af, na ook de snelste tijd op KP3 te hebben neergezet. Achter hem volgden Princen en Lefebvre kort op elkaar, en daarachter was het Vincent Verschueren die in dezelfde auto als Xavier Bouche 5 seconden sneller was.

Tijdens de tweede bouclé van 3 nieuwe proeven was het gelijk Cherain die een flinke klap uitdeelde in het klassement. Hij wist met de DS3 WRC maar liefst 17 seconden sneller als Princen te klokken, die op zijn beurt weer sneller was dan de WRC’s van Bertrand Grooten en Yves Matton. Lefebvre viel ver terug in het klassement, en ook Verschueren had niet veel meer geluk. Hij kon de wedstrijd staken met een kapotte transmissie en zag daarmee de 2e positie in het BRC ook aan zich voorbijgaan. De 5e klassementsproef zou opnieuw voor Cherain bestemd zijn, maar op KP6 waren het weer Princen en Lefebvre die zich weer zouden terugvechten, die laatste had inmiddels alweer de 4e positie gegrepen achter Grooten. Namen die op dat moment ook uit het klassement verdwenen waren, waren die van Van Woensel en Matthias Boon, die ook hun Waterloo gevonden hadden. Ook Grooten zou na KP6 zijn auto met mechanische problemen aan de kant moeten zetten, waardoor Lefebvre zijn podiumpositie overnam.

Vooraan werd het er niet minder spannend op, sterker nog, de aanval op Cherain was begonnen. Princen wist de snelste tijd te klokken op KP7, al zou deze proef later geneutraliseerd worden nadat de Skoda Fabia WRC van Stéphane Lhonnay vlam vatte. Daarnaast zou Bouche, die met mechanische problemen langs de kant van de weg stond, de rijders hebben gehinderd. Met een half uur vertraging gingen de rijders zich dus opmaken voor KP8. Daar was het Cherain die zijn verloren tijd van de afgelopen proeven weer in één keer wist goed te maken, waardoor het Princen erg lastig werd gemaakt. David Bonjean had inmiddels de vierde positie veroverd en wist Citroën WRC teambaas Matton daarmee achter zich te houden. Op de laatste proef van de derde bouclé wist Princen weer wat terug te grijpen, maar zijn verschil tegenover Cherain bleef rondom de halve minuut. Lefebvre had na zijn slechte tijd op KP4 inmiddels genoegen moeten nemen met de derde positie, maar wist de WRC’s nog altijd achter zich te houden. Achter de top 5 was er overigens ook een spannend duel aan de gang om de zesde positie, tussen de Ford Fiesta R5’s van Xavier Baugnet en Davy Vanneste, de DS3 R5 van Guillame Dilley en de Fabia WRC van Lhonnay’s teamgenoot Benoît Allart.

Het was inmiddels al een waar slagveld geworden, maar er stond nog een bouclé op het programma. Tijdens deze bouclé zou de spanning in de wedstrijd definitief wegvallen nadat ook Princen een hoop tijd verloor, en daarmee terugviel naar de 9e positie in het klassement. De 8e positie was voor WTCC coureur Yvan Muller, die geen partij was voor Dilley en Allart, die op hun beurt de zesde en zevende positie aanvulden. Baugnet wist ook Matton voorbij te gaan, en eindigde daarmee de zaterdag knap als vierde. In de top 3 waren nu ook Lefebvre en Bonjean weer een plek opgeschoven in de top 3, maar was de leiding met bijna een minuut voorsprong overduidelijk voor Cherain en Leyh, die een foutloze eerste dag reden. Het hoogst geklasseerde Nederlandse duo waren Erik Moree en Pascal Meijs, die zich daarmee voor Johan Faes en Christiaan van der Rijsen er met de Nederlandse eer vandoor gingen.

Vandaag gaat het avontuur verder en aan het einde van de middag zullen we weten wie de 42e Rallye du Condroz op zijn naam gaat schrijven. Morgen zijn we er uiteraard weer bij om u op de hoogte te brengen van alles wat er tijdens de zondag gebeurde in Huy.

Tussenstand Rallye du Condroz-Huy 2015 (na dag 1):

1. C. Cherain / A. Leyh (Citroën DS3 WRC)

2. S. Lefebvre / P. Tsjoen (Citroën DS3 R5 – +55.4)

3. D. Bonjean / C. Dubois (Citroën C4 WRC – +2:02.7)

4. X. Baugnet / F. Cuvelier (Ford Fiesta R5 – +2:26.1)

5. Y. Matton / X. Portier (Citroën DS3 WRC – +2:29.5)

27. E. Moree / P. Meijs (Mitsubishi Lancer Evo X – +12:31.3)

33. J. Faes / C. van der Rijsen (Mitsubishi Lancer Evo IX – +15:05.8)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.