Foto: www.speedcafe.com

12-08-2016 – Op internet stond het er de afgelopen week vol mee: Jost Capito, de teambaas van Volkswagen Motorsport, haalde flink uit naar de reglementen van de FIA m.b.t. de startvolgorde in het WRC. Volgens hem zouden de kansen tussen zijn rijders en die van Meeke ongelijk verdeeld zijn, maar Capito ging zelfs zo ver dat hij de zege van Meeke wil opeisen. Yves Matton, teambaas van Citroën in het WRC, gaf aan dat hij open stond om in discussie te gaan met Capito om een oplossing te vinden rondom deze heisa.

Volgens het reglement moet de rijder met het laagste startnummer ook als eerste starten. Inmiddels is het dan ook al jarenlang zo dat de leider in het wereldkampioenschap als eerste van start mag, gevolgd door de tweede, derde, etc. De niet-officiële rijders starten vaak automatisch later. Volgens de huidige reglementen moest regerend kampioen Sébastien Ogier dus tijdens de eerste twee dagen als eerste van start gaan, terwijl Meeke pas een stuk later hoefde te starten aangezien het Abu Dabhi World Rally Team dit jaar niet meestrijd om de punten in het fabrikanten-kampioenschap.

Ogier, die door zijn eerste startpositie de gravelwedstrijden vaak moet ‘schoonvegen’, heeft mede door zijn startpositie zes wedstrijden op rij niet kunnen winnen. Meeke profiteerde juist van zijn startpositie en wist op die manier de Rally van Portugal en de Rally van Finland dit jaar al op zijn naam te schrijven. Capito, die volgend jaar naar het Formule 1 team van McLaren vertrekt, haalde ook keihard uit naar Citroën en Meeke, en noemde zijn overwinning in Finland ‘waardeloos’ en ‘niets om trots op te zijn’.

Ook na de zege in Portugal van Meeke had Capito het een en ander op te merken. Hij noemde zijn zege namelijk ‘zonde voor de sport’, aangezien Meeke dit jaar niet uitkomt voor een officieel team, maar enkel voor een team die met ‘verouderde’ wagens de rijders in het ritme moet houden. Ook voor de start van de Rally van Finland gaf de Volkswagen-teambaas aan dat Meeke uitverkorene was om de zege te grijpen, wat inderdaad het geval was.

Jost Capito: “Kris kan niet tevreden zijn met deze overwinning! Als de condities voor hem optimaal zijn t.o.v. andere rijders en hij geen enkele fout maakt, wat is dan de waarde van deze overwinning? Dat is de rede dat hij zo pissig werd op het moment dat ik vooraf zei dat niemand anders enig kans had om van hem te winnen in deze condities. Eigenlijk kon Meeke dus alleen maar verliezen in Finland, want nu zal hij het moeten doen met terechte kritiek, maar als hij als tweede of lager was geëindigd, dan zou het echt een idioot zijn geweest.”

Matton wil niet dat de toekomstige zeges van Citroën zo worden onthaald, en vind het jammer dat Capito zijn sportiviteit naar het team niet toont. Hij reageerde als volgt op de reactie van de Duitser.

Yves Matton: “Ik wil dat als Citroën volgend jaar een rally wint, dat iedereen aanvoelt dat het door onze prestaties was en niet door een hulpmiddel. Het zal nooit perfect zijn, maar als we iets beter vinden sta ik open voor verandering. Als we de regels veranderen moet het voor de lange termijn zijn, want we hebben de regels al te veel veranderd in het verleden. Als we iets veranderen, is het om het niet meer over dit onderwerp te moeten hebben.”

Tot nu toe heeft geen enkele rijder die in de top 5 gestart is, een gravelwedstrijd op zijn naam geschreven. Volgens Capito zou een eerlijkere startvolgorde voor meer spanning vooraan moeten zorgen, hij ging dan ook weer in op de reactie van Matton.

Jost Capito: “Zeg nou zelf, wie is er geïnteresseerd in de huidige gevechten in het WRC? Over het algemeen niemand! Als de top 5 gelijke kansen had als de deelnemers daarachter, dan zou de strijd vooraan geweldig zijn! Het gevecht in Finland was echter na de vrijdag al beslist. Het is echt een ongelooflijk suf systeem waardoor je, zodra je in de top 5 van het kampioenschap beland, eigenlijk geen kans meer hebt om te winnen. Kijk maar eens hoe spannend het gevecht om de podiumposities was, zou het niet geweldig zijn als dit ook kon in de strijd om de eindzege? Maar Meeke moet lekker zo doorgaan, we zullen zien of hij volgend jaar bij Citroën nog zó goed is als hij voor het officiële team van Citroën rijdt!”

Ondanks zijn reeks van zes wedstrijden zonder zege, de langste periode zonder overwinning voor Ogier in zijn WRC-carrière, gaat de Fransman nog steeds aan de leiding in de WK-stand. Ogier heeft 45 punten voorsprong op Volkswagen-ploegmaat Andreas Mikkelsen. De volgende drie rally’s vinden plaats op asfalt, waardoor er weer goede kansen op een overwinning liggen voor Ogier.

Op 28 september zal er tevens een vergadering van de FIA plaatsvinden in Parijs, waar dit onderwerp zeker aan de orde zal gaan komen. Het is dus afwachten of de FIA Capito’s standpunt inderdaad gelijk gaat geven of vast blijft houden aan het huidige systeem. Maar wat vindt u? Wie heeft er in deze discussie gelijk?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.