Foto: www.ds3wrc.fr

07-08-2016 – Citroën-teambaas Yves Matton hoopt begin september de namen van de rijders voor de terugkeer van het team van Citroën in 2017 te mogen bekendmaken. Dat vertelde de Belg gisteren tijdens een persconferentie. Volgens hem zouden bijna alle topcoureurs op dit moment een zitje willen verdienen voor dit team.

Afgelopen decennium was Citroën de meest succesvolle fabrikant in het Wereldkampioenschap Rally’s. De afgelopen jaren heeft het de dominante status verloren aan Volkswagen. Het Franse team besloot dit jaar een sabbatical te nemen en komt dit rallyseizoen slechts tijdens enkele geselecteerde evenementen in actie. Zo kan Citroën zich volledig concentreren op het ontwikkelen van de nieuwe auto voor volgend jaar.

Voor het zusterteam van Citroën, PH-Sport, heeft Craig Breen dit jaar al bewezen uitstekend mee te kunnen doen met de wereldtop. Na amper drie wedstrijden wist de Ier zo al een podiumpositie te bereiken tijdens de Rally van Finland. Matton vertelde dat hij dan ook diep onder de indruk was van de prestaties van Breen, maar hij voorlopig nog geen garantie op een zitje in 2017 aan hem kan geven.

De winnaar van zowel de Rally van Finland als de Rally van Portugal, Kris Meeke, is daarentegen wel voorlopig als enige verzekerd van een plek bij Citroën volgend jaar. De Brit had namelijk een langlopend contract bij het team die pas in 2018 afloopt, waardoor Meeke in ieder geval twee jaar lang achter het stuur van de nieuwe Citroën C3 WRC mag plaatsnemen.

Ook Stéphane Lefebvre is daarmee nog niet zeker van een zitje in 2017, ondanks een aantal sterke resultaten van de talentvolle Fransman afgelopen jaar. Matton wou verder nog geen namen noemen, maar hoopt meer info te hebben na de Rally van Duitsland en vlak voor de Rally van China. Hij kon enkel het onderstaande bevestigen.

Yves Matton: “Het enige dat ik kan zeggen, is dat bijna alle rijders die betrokken zijn in dit kampioenschap interesse hebben om volgend jaar voor Citroën te rijden. We waren in Finland en daar heb ik al veel rijders en managers gesproken.”

Voor het programma van komend seizoen is bekend dat Meeke in ieder geval nog deel zal gaan nemen aan de Rally van China, terwijl Lefebvre zich over twee wegen zal wagen aan de Duitse paden tijdens de Rally van Duitsland. Breen zal daarentegen voorlopig aan geen enkel evenement deelnemen. Wel gaf de Ier aan dat hij ontzettend graag wou blijven rijden voor het team en zich er helemaal thuis voelde. Helaas voor hem is hij slechts één van de 10 rijders op het lijstje die een mogelijk zitje verdienen volgens Matton.

Yves Matton: “Ik wist dat Breen snel zou zijn in Finland na wat hij tijdens de Rally van Polen al van zich had laten zien. Over het algemeen is hij een erg constante rijder, en dat waardeer ik zeer. Volgend jaar zullen er in totaal 15 zitjes bezet worden bij de grote teams in het WRC. Voor de start van het seizoen waren er misschien een aantal rijders misplaatst, maar ik verwacht zeker dat Breen een goede kans maakt om één van deze vijftien zitjes te gaan bezetten.”

“Ik kan echter nog geen definitieve beslissing maken wat betreft de tweede rijder van ons team, dus helaas voor hem wordt dat afwachten. De rijders die geïnteresseerd waren in een zitje gaven ook allemaal aan het niet erg te vinden om af te wachten. Aan het einde van deze maand hoop ik in ieder geval het lijstje al te verkleind te hebben naar vier à vijf personen, zodat ik begin september mijn definitieve besluit uit de overgebleven opties kan gaan nemen. Er zijn een hoop punten waar we op moeten letten en ook de strategie zal een rol spelen bij onze uiteindelijke keuze. Zodra ik een besluit heb genomen zal ik deze rijder ook weer contacteren om een goede overeenkomst te sluiten.”

Volgens de geruchten zou ook Thierry Neuville onderhandelen met de Franse fabrikant. Mocht de Belg ervoor kiezen om toch trouw te blijven aan Hyundai Motorsport, dan zouden Lefebvre en Breen in principe het meeste kans moeten maken op een tweede zitje. Als Matton toch besluit Neuville of een andere rijder toe te laten tot het team, dan is er voor beide huidig Citroën-rijders nog steeds hoop.

Yves Matton: “Het idee is om met twee bolides aan het seizoen te beginnen. Tijdens bepaalde rally’s zetten we een derde auto in. Dat is op dit moment het plan, maar het kan gebeuren dat de reglementen veranderen en dat je voor het fabrikantenkampioenschap drie auto’s kunt nomineren in plaats van twee. Als dat het geval is, gaan we onze plannen zeker heroverwegen.”

Zoals gezegd is het PH Sport, het voormalige Citroën Junior Team, die dit jaar de DS3 WRC’s runt. De FIA heeft laten weten dat de huidige auto’s komend jaar niet aan de start mogen verschijnen. Wel gaan er geruchten over een aparte klasse. Matton legde het volgende uit.

Yves Matton: “De 2016-auto’s zijn eigendom van PH Sport. Het idee van de FIA is om een soort kampioenschap te creeren voor deze auto’s. Het totaalpakket is nog niet helemaal helder, daar hoop ik voor eind augustus meer duidelijkheid over te hebben. In Finland lieten zij me in ieder geval weten iets te willen organiseren.”

Voor de vierde rijder van het team, en tevens het patroon voor het team van Citroën, zou er met de komst van deze aparte klasse wel weer eens plaats vrij kunnen komen. Khalid Al-Qassimi is namelijk al jarenlang een vaste waarde voor het team, maar zijn plek zou komen te vervallen als het zusterteam van Citroën wegvalt. Voor de Arabische coureur is het dus hopen dat de FIA de bovenstaande plannen voortzet.

Naast Citroën zullen ook de teams van Volkswagen, Hyundai, Toyota en M-Sport (Ford) volgend jaar de strijd aangaan in de hoogste divisie van de rallysport. Alle teams hebben een nieuwe wagen ontworpen volgens de vernieuwde reglementen van de FIA, waardoor de wagens groter zullen zijn en tevens meer vermogen zullen bevatten. Maar ondanks het feit dat er zoveel teams zullen deel gaan nemen volgend seizoen, zijn slechts zes zitjes pas definitief bezet.

Het team van Volkswagen Motorsport had al bekend gemaakt volgend seizoen door te gaan met de huidige coureurs, namelijk regerend wereldkampioen Sébastien Ogier, Andreas Mikkelsen en Jari-Matti Latvala. Meeke is zoals gezegd zeker van zijn zitje bij Citroën, terwijl ook het contract van Hayden Paddon bij Hyundai voor volgend jaar verlengd wordt. Ook Eric Camilli zal volgend seizoen weer voor M-Sport uitkomen gezien zijn langlopende contract die volgend jaar nog doorloopt.

Dat betekent dat naast Breen en Lefebvre ook M-Sport rijder Mads Ostberg voorlopig op de markt beschikbaar is. Evenals het Hyundai-trio van Neuville, Dani Sordo en uiteraard Kevin Abbring. Ook Ott Tänak heeft laten zien dat hij een fabrieksteam waard is afgelopen seizoen met het team van DMACK, terwijl ook WRC2-rijders Elfyn Evans, Teemu Suninen, Pontus Tidemand en Esapekka Lappi wel eens een goede kans zouden kunnen maken. Het team van Toyota heeft daarbij al wat onderhandelingen gedaan over een mogelijke terugkeer voor Juho Haninnen en Mikko Hirvonen in het WRC, dus ook daar blijft alles mogelijk.

 

VIDEO: DE NIEUWE WAGENS VOOR 2017

https://www.youtube.com/watch?v=DwLIOGG6THM

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.