Foto: www.crash.net

24-10-2015 – Dit weekend staat in het teken van de voorlaatste manche van het WRC: De RACC Rally Catalunya in Spanje. Tijdens deze wedstrijd wil Volkswagen laten zien waarom zij de titel in hun handen mochten nemen, maar ook Hyundai en Citroën zullen de strijd met elkaar omgaan om de tweede positie in het constructeurskampioenschap. Het beloofde dus weer een spannende rally te worden, en hieronder leest u hoe het de rijders op de eerste ‘echte’ dag verliep.

De rally startte namelijk al met een korte openingsproef op de donderdagavond. Tijdens deze proef wist huidig kampioen Sébastien Ogier de eerste scratch op zijn naam te zetten. Tijdens de vrijdagochtend kende de Fransman echter een matige start. Mads Ostberg en Hayden Paddon wisten daar beiden verrassend de snelste tijd te rijden, gevolgd door Robert Kubica in de Ford Fiesta RS WRC. Kubica steeg door twee sterke tijden door naar de tweede positie. De Pool zou zelfs even de leiding pakken op de derde klassementsproef, waar hij opnieuw een scratch neerzette. Ogier viel door opnieuw een matige tijd terug naar de vierde positie, en stond daarmee achter Ostberg en Paddon geklasseerd. Paddon’s teamgenoten, Dani Sordo en Thierry Neuville, waren voorlopig opnieuw onzichtbaar tijdens deze eerste bouclé, en Hyundai heeft de laatste weken duidelijk laten merken dat het beter moet.

Ott Tänak wist voor M-Sport de snelste tijd neer te zetten op KP4, waardoor hij Ogier buiten de top 5 wist te laten en er voor één van de eerste keren geen Volkswagen in de top 5 stond. De leiding was nog altijd voor Kubica en navigator Szczepaniak. Op KP5 zou daar echter verandering in komen, toen Volkswagen een flinke klap uitdeelde en Ogier en teamgenoot Jari-Matti Latvala de eerste twee posities in het klassement terug wisten te veroveren. Een lekke band voor Ostberg en een zwakke stage van Paddon zorgden ervoor dat ook Tänak en Sordo hen voorbij gingen, en voorlopig als vierde en vijfde geklasseerd stonden. Voor Kubica sloeg het noodlot helemaal toe, ook hij had een lekke band en moest deze verwisselen, waarmee hij ver terugviel en kansloos werd voor de eindzege.

Vooraan werd het er echter niet minder spannend op, want de tijden lagen erg dicht bij elkaar en dat zorgde ervoor dat het stuivertje wisselen werd. Latvala en Tänak gingen Ogier voorbij op KP6. Op KP7 en KP8 wist de Fin de leiding voor korte tijd vast te houden, maar op de laatste proef van de vrijdag was het opnieuw Ogier die toesloeg en als leider uit de bus kwam. Latvala volgt kort achter hem op de tweede positie, en ook Tänak kende een zeer sterke eerste dag en eindigde als derde. Sordo zorgde uiteindelijk toch nog voor spektakel voor eigen publiek, en wist als vierde te eindigen voor Ostberg, die zoals gezegd veel pech kende tijdens deze eerste dag.

De Nederlanders Kevin van Deijne en Mats van den Brand namen ook weer deel uit van de DMACK Trophy tijdens dit evenement. Vooral Van den Brand kende een sterke opening, maar ging helaas van de baan op de derde klassementsproef. Van Deijne moest de Nederlandse eer de rest van de dag hoog houden, maar kon eigenlijk niets meer dan achtervolgen op de top in deze klasse. De leiding in deze klasse zou uiteindelijk bestemd zijn voor de Noor Marius Aasen, die aan het begin van de dag nog veel moeite had om Van den Brand achter zich te houden.

En daarmee kwam er een einde aan de vrijdag, vandaag zullen de rijders opnieuw in actie komen tijdens de tweede grote dag van de WK Rally van Spanje, en morgen brengen we u uiteraard weer op de hoogte van de, tot nu toe, spannende rally!

Top 5 RallyRACC Catalunya – Costa Duarda 2015 na vrijdag:

1. S. Ogier / J. Ingrassia (Volkswagen)

2. J.M. Latvala / M. Anttila (Volkswagen – +4.0)

3. O. Tänak / R. Mõlder (Ford – +11.3)

4. D. Sordo / M. Martí (Hyundai – +26.9)

5. M. Ostberg / J. Andersson (Citroën – +29.7)

9. T. Neuville / N. Gilsoul (Hyundai – +1:03.8)

52. K. van Deijne / H. Verschuuren (Ford – +23:52.2)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.