Foto: www.jsfoto.eu

20-09-2015 – Dennis Kuipers heeft zijn doel bereikt. Gisteren wist hij voor de derde maal op rij de zege te pakken tijdens de 34e editie van de Unica Schutte ICT Hellendoorn Rally. Kuipers evenaart daarmee het record die Erwin Doctor in 1988,1989 en 1990 behaalde. Doctor kwam Kuipers na afloop van de wedstrijd dan ook persoonlijk feliciteren. Hoe het Kuipers en zijn concurrenten verliep leest u in het verslag hieronder.

De rally begon op de vrijdagavond met 3×2 proeven op het programma, met om te beginnen de altijd spectaculaire rondkoers op de Luttenberg-ring. Daar wist Kuipers al de eerste scratch op zijn naam te zetten, gevolgd door de 2.0L Subaru Impreza S14 WRC van Erik van Loon en Harmen Scholalberts, en daarachter was het Bernhard ten Brinke die in de Ford Fiesta RS WRC al 10 seconden voorsprong had op de 4e plaats, Hans Weijs JR in de Ford Fiesta R5. Matthias Boon, die in de Ex-Mitsubishi van Kevin Kooijman van het Deltion Rallyteam aan de start verscheen, was er na deze 1e klassementsproef al niet meer bij. De Belg moest al na een paar honderd meter aan de kant met mechanische problemen, en zou de zaterdag weer starten met het SUPER-RALLY systeem.

Kuipers gaf op de andere twee proeven van de eerste bouclé (Mageleresch en Daarle), weinig tijd toe op de concurrentie. Hij en navigator Robin Buysmans sloten de eerste bouclé af met 19.5 seconden voorsprong op Ten Brinke, die de tweede positie inmiddels had ingenomen. Van Loon zakte iets terug naar een 3e positie, voor Jasper van den Heuvel die 4e algemeen stond en erg goede zaken deed voor het Nederlands kampioenschap. Één van zijn concurrenten, Martin van Iersel, moest net als Boon vroegtijdig uitvallen nadat hij van de baan gleed en daarmee de voorkant van zijn Mitsubishi beschadigde. Ook hij zou de zaterdag weer opnieuw starten.

Tijdens de tweede bouclé gebeurde er vooraan weinig in het klassement. Daarachter was het Van den Heuvel die dichter en dichter bij Van Loon kwam nadat hij een aantal mooie tijden wist neer te zetten. Daarachter waren het de R5’s die onderling streden voor een top 5 positie. Voorlopig was het echter Weijs JR, die ondanks een straftijd van 10 seconden weinig druk kreeg van Hermen Kobus en Bob de Jong. Achter de R5’s vulden Piet van Hoof, Antoine van Ballengooijen en Jan de Winkel de top 10 aan. Uiteindelijk was het Weijs JR die de derde positie nog wist te grijpen nadat Van Loon een remfout maakte en daarmee het maïsveld voor een korte tijd indook, maar zijn weg kon vervolgen. Van den Heuvel sloot de dag daarmee af als 4e en Van Loon als 5e. Kuipers ging aan de leiding met een redelijk ruime voorsprong van meer dan 30 seconden.

Ook tijdens de zaterdagochtend, met tweemaal de proeven Notter en Hellendoorn op het programma, liet Kuipers niks liggen. Met zijn agressieve rijstijl breed hij zijn voorsprong na de eerste bouclé van de zaterdag uit naar 45 seconden, en na de tweede bouclé wist hij dit gat zelfs te vergroten naar 1 minuut en 4 seconden. Het werd duidelijk dat als Kuipers geen fouten zou maken, de zege wel heel dichtbij was. Van Loon had inmiddels Van den Heuvel weer terug kunnen pakken in het klassement en stond na KP10 vierde algemeen.

De laatste twee boucles bestonden uit 3 proeven (Beuseberg, Markelo en Ypelo). Van Loon ging daar de aanval in op Weijs JR, die in zijn Fiesta R5 een fantastische wedstrijd liet zien. De andere R5’s maakte geen schijn van kans als het ging om de zege in deze klasse, en De Jong moest zelfs rond het einde van de wedstrijd met een kapotte radiator aan de kant. Arjen de Koning was vrijwel onzichtbaar tijdens deze wedstrijd, aangezien hij een niet zo spectaculaire eerste dag reed nadat hij door mechanische problemen een normtijd moest nemen op de vrijdagavond. De strijd om de 10e positie was echter een stuk spannender tussen de tweewielaangedreven auto’s van De Winkel, Van der Marel en Ploeg, voorlopig in het voordeel van de eerst genoemde. Van Deijne en Altena waren weer daarachter aan het duelleren voor de 13e positie in het klassement.

Bernhard ten Brinke wist op de proeven Markelo en Ypelo nog verrassend de snelste tijd neer te zetten. Maar met de kleine voorsprong die hij op Kuipers pakte op de proeven was hij geen partij voor hem. Kuipers schreef op de laatste bouclé alle proeven nog op zijn naam. Van Loon kwam uiteindelijk net tekort op Weijs JR, waardoor hij uiteindelijk 4e algemeen bleef. Van den Heuvel eindigde voor Van Hoof en is daarmee weer een stap dichter bij de Nederlandse titel. Kobus eindigde als 7e voor Van Ballengooijen, De Winkel en Van der Marel die de top 10 aanvulden.

Bij de Nissan 350Z Challenge mochten we spreken van een waar slachtveld. Met 6 rijders aan de start kwamen er in deze challenge maar twee aan de finish. Erwin Klippel had hier de kans om de titel hier op zijn naam te schrijven, en ondanks dat hij niet won, finishte hij en daarmee was de titel een feit. De winst ging naar Antoine Biesheuvel en Frans van den Einde, die profiteerde van de uitvallers en deze kans niet lieten liggen.

Bij de BMW 325i Challenge waren de favorieten tijdens deze wedstrijd Rick Mollink en Michael Kamper. Kamper ging na de eerste proeven aan kop, maar het was al gauw Mollink die daar een stokje voor stak. De verschillen bleven echter klein tussen deze twee, dus het beloofde nog een spannende ontknoping te worden. Mollink trok uiteindelijk aan het langste eind en schreef deze challenge op zijn naam.

In het Short Rally Kampioenschap waren Ruurd Osche, Will Bruins en Hans Weijs de hoofdrolspelers. Die laatste verscheen alleen niet aan de start en gaf daarmee de ruimte aan Osche om de leiding in het kampioenschap terug te winnen. Dit lieten hij en navigator Jan-Albert Bosscha zich geen twee keer zeggen en namen de overwinning hier met beiden handen aan. Het leek erop dat Ivo van Rijn in de Subaru Impreza als tweede zou eindigen, totdat hij in het zicht van de haven in een sloot gleed en daarmee alsnog zijn wedstrijd moest beëindigen. Janjur Monshouwer pakte vervolgens de tweede plaats en eindigde nog voor Will Bruins, die derde werd.

En daarmee kwam er een eind aan deze 34e editie, een editie waarvan Kuipers nog een lange tijd zal nagenieten. Voor de volgende wedstrijd op de Nederlandse rallykalender gaan we naar het Brabantse Etten-Leur, waar de GTC Rally op 9 en 10 oktober van start zal gaan. Meer info over deze rally kunt u vinden op www.gtcrally.nl

Eindstand USI Hellendoorn Rally 2015 (Top 5):

1. D. Kuipers / R. Buysmans (Ford Fiesta RS WRC)

2. B. ten Brinke / T. Colsoul (Ford Fiesta RS WRC – +1:27.4)

3. H. Weijs JR / K. Botson (Ford Fiesta R5 – +4:04.5)

4. E. van Loon / H. Scholalberts (Subaru Impreza S14 WRC – +4:11.7)

5. J. van den Heuvel / L. Bakker (Mitsubishi Lancer Evo X – +5:13.1)

Gehele uitslag van de rally/short rally kunt u terugvinden onder het kopje “Uitslagen”.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.