Van Loon

06-06-2016 – Na een spannende en felle strijd zijn thuisrijder Erik van Loon en navigator Harmen Scholtalbers erin geslaagd om de 52e editie van de ELE Rally op hun naam te schrijven. De Subaru-rijder mocht dan wel niet de snelste tijd in het algemene klassement hebben, maar nadat grootste concurrent Dennis Kuipers gediskwalificeerd werd op de zaterdagavond mochten Van Loon en Scholtalbers toch de overwinning in handen nemen.

Van Loon ging tijdens de eerste klassementsproeven op de vrijdagavond al het snelst van start, en wist op twee van de drie proeven uit de eerste bouclé de snelste tijd te klokken. Tijdens de tweede bouclé ging het echter mis toen de Brabander zijn grip verloor en vervolgens rechtdoor de bosjes in schoot, waardoor hij ruim een halve minuut verloor en het duo Kuipers en Robin Buysmans de leiding overnam. Bernhard ten Brinke wist tijdens zijn R5-debuut knap als derde uit de bus te komen op de vrijdagavond, en eindigde zelfs nog boven de ervaren Piet van Hoof en Jasper van den Heuvel, die beiden overigens geen probleemloze eerste dag kenden.

Echter bleek na de klassementsproef de benzine van de Ford Fiesta RS WRC van Kuipers op te zijn geraakt, waardoor de wagen met behulp van anderen, waaronder Van Hoof, naar het parc fermé is geduwd. Reglementair is dit niet toegestaan, en daardoor nam de organisatie het besluit om hem na afloop van de wedstrijd te diskwalificeren. Ondanks dat Kuipers op vrijwel alle proeven de snelste tijd klokte, ging de overwinning nu naar Van Loon, die op het industrieterrein van Ekkersrijt het overigens nog wel even spannend maakte nadat hij spinde (zie video). Ten Brinke reed een strakke tweede dag en wist zo door te schuiven naar de tweede positie, en Van Hoof moest na problemen op de zaterdagmiddag Van den Heuvel aan zich voorbij laten gaan, waardoor hij tevreden moest zijn met de vierde positie.

Dennis Kuipers: “Ik ben blij dat ik deze rally heb gewonnen, zo zie ik het gewoon. De rally wordt uitgevochten op de rallypaden, niet daar buiten. Ik denk dat we hebben laten zien dat we de snelste waren. Dat telt voor mij.”

Erik van Loon: “Het voelt als een tweede plaats, want Dennis was op de proeven duidelijk het snelst. Dit is absoluut niet hoe ik wil winnen. Er zal vast wel iets gebeurd zijn wat niet helemaal klopt, maar voor mij is hij absoluut de winnaar. Hij rijdt gewoon ontzettend hard en maakt geen fouten daar waar wij dat wel doen. Dan verdien je de zege!”

Bernhard ten Brinke: “We hebben ontzettend hard gereden! We hebben mooi gestreden met Jasper. Vorige week heb ik pas voor het eerst met de auto gereden. We hebben bijna geen foutjes gemaakt en ontzettend hard gereden. Met dan enkel één of twee WRC’s voor je kan je niet anders dan heel erg tevreden zijn.”

Jasper van den Heuvel: “Ook zonder die lekke band hadden we Bernhard niet achter ons gehouden, dus we zijn hartstikke tevreden. Met onze Groep N hebben we op de proeven steeds een ontzettend leuke strijd gehad met Bernhard, Mark en Piet. Bovendien zetten we nu een goede stap in de strijd om het Nederlands rallykampioenschap!”

Achter Van Hoof was het Mark van Eldik die ondanks wat kleine foutjes en problemen een geweldige rentree kende, en deze werd dan ook beloond met een keurige top 5-positie. Antoine van Ballegooijen pakte de zesde positie in het algemene klassement en tevens de tweede positie in de groep N-klasse, en bleek uiteindelijk sneller te zijn dan Martin van Iersel en navigator Frans van den Einde, die derde in de groep N werden en zevende algemeen. Één van de redenen dat Van Iersel niet aan de tijd van Van Ballegooijen kon tippen, was het feit dat de Mitsubishi-rijder enorm veel tijd liet liggen na een blunder op de KP Spoordonk, waarvan de beelden hieronder terug te vinden zijn.

Aangezien de ELE Rally ook meetelde voor de Euro Rallye Trophée, kwamen er een hoop buitenlandse coureurs op deze wedstrijd af. Zo ook de Luxemburger Steve Fernandes met zijn felgekleurde Peugeot 207 S2000. De Peugeot-rijder ging wel de fout in tijdens de tweede maal Wintelre (zie beelden van de crash hieronder), maar wist desondanks de zege te pakken in deze competitie. Achter Fernandes vond nog een zeer spannend duel plaats in de strijd van de Formule 2-klasse, aangezien Michiel Becx na zijn problemen op de vrijdagavond zich fantastisch terug wist te vechten naar een tweede positie in deze categorie. Uiteindelijk kwamen Becx en navigator Eddy Smeets slechts enkele seconden tekort op de leiders, waardoor de winst uiteindelijk ging naar de Opel Adam R2 van Timo en Rebecca van der Marel.

Tijdens de ELE Short Rally op de vrijdagavond wist de Mitsubishi Lancer Evo V van Ronald Leemans en Remco van Overdijk op bijna iedere klassementsproef de snelste tijd te klokken, waardoor zij er uiteindelijk met de zege vandoor gingen. Antoine Biesheuvel wist met zijn Nissan 350Z ook één snelste tijd te klokken, en eindigde daarmee knap op de tweede positie. Hans Weijs SR en Jamilla van Altena slaagden er met de Volkswagen Golf IV Kit Car niet in het de mannen vooraan lastig te maken, en dus moesten zij tevreden zijn met de derde positie.

Ronald Leemans: “We hebben wat veranderd aan de auto sinds de vorige wedstrijd en ik wilde me graag meten met de tijden in de rally. We reden top 10 tijden. Voor mij is het vooral leuk dat ik in dezelfde wedstrijd als mijn zoon rijdt. Hij is er een keer afgedoken. Morgen ga ik hem begeleiden als hij herstart in de rally, al weet ik dat hij eigenlijk toch niet luistert,” aldus Leemans na zijn overwinning op de vrijdagavond.

De volgende rally van het Nederlands kampioenschap is alweer over twee weken, want dan staat de Autosoft Vechtdal Rally voor de deur. Tot die tijd kunt u hieronder nagenieten van ons videoverslag van de rally, en zijn de uitslagen hier terug te vinden.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.