Foto: www.a1.am

10-04-2016 – Freddy Loix en navigator Johan Gitsels hebben het wederom voor elkaar gekregen de derde wedstrijd van het BRC op hun naam te schrijven. Gisteren wist het duo na een spannend duel rondom Tielt een drie uit drie resultaat in overwinningen te behalen, en daarbij is dit na 2007, 2013 en 2015 de vierde zege van Loix in de TAC Rally.

De grootste concurrent van Loix zou, de ex-winnaar van de TAC Rally in 2008 en 2014, Kris Princen zijn. Princen kwam opnieuw in actie samen met Peter Kaspers in de Peugeot 208 T16, en dit duo nam ook de leiding aan het begin van de wedstrijd. Daarachter was het Loix die na de eerste bouclé verrassend al tegen een achterstand van 12 seconden aankeek, en daarmee dicht achtervolgd werd door outsiders Kevin Demaerschalk (Citroën DS3 R5) en Vincent Verschueren (Skoda Fabia R5). Ook Claudie Tanghe en navigator Filip Cuvelier in de Ford Fiesta R5 deden tot nog toe goed mee met de rest van het topveld, terwijl daarachter al flinke gaten waren ontstaan.

Tijdens de tweede bouclé met dezelfde vier proeven op het programma wist Loix op iedere proef een iets snellere tijd te klasseren dan zijn concurrent. Het verschil werd dan ook flink verkleind, en was na KP8 nog slechts 2.3 seconden in het voordeel van Princen. Dat beiden hard aan het trappen waren, bleek wel als we naar de rest van het veld kijken, waar de concurrentie totaal geen grip op hen had. Demaerschalk had zo bijvoorbeeld knap de derde positie in handen, maar keek inmiddels al tegen een achterstand van 25 seconden aan. Verschueren moest het voorlopig doen met de vierde positie, en was dus vooral gericht op een aanval op Demaerschalk. Bert Cornelis had in de Ford Fiesta R5 inmiddels de vijfde positie overgenomen, nadat Tanghe op KP5 in een greppel terecht kwam en zijn wedstrijd moest staken.

Tijdens de derde bouclé was Loix wederom overal het snelst, en daarom zou Princen zijn leiding uiteindelijk echt moeten afstaan op KP10. Na KP12 keek hij dan ook al tegen een achterstand van 8.7 seconden aan met nog twee proeven te gaan, en leek het toch langzamerhand weer het verhaal van ‘Fast Freddy’ te worden. Op KP11 had Verschueren inmiddels na een sterke comeback de derde positie weten te bemachtigen, maar volgde Demaerschalk nog altijd op een kleine achterstand van 3.5 seconden. Inmiddels had ook Bert Cornelis zijn Waterloo gevonden, en zagen we zeer verrassend de Nederlander Hans Weijs JR terug op de vijfde positie, en dat met een BMW 130i!

Tijdens de laatste bouclé zou er weinig veranderen. Princen wist nog iets terug te komen, maar met een achterstand van 6.4 seconden kwamen hij en Kaspers opnieuw net iets tekort op de al eerder genoemde winnaar. Demaerschalk wist zijn derde positie toch nog terug te veroveren, en liet Verschueren met een voorsprong van 3.4 seconden achter op de vierde positie. Zoals gezegd wisten Hans Weijs JR en navigatrice Cindy Verbaeten als de verrassing van de wedstrijd op de vijfde positie te eindigen voor een aantal serieuze namen in het BRC. Verder zagen we bij de Nederlanders o.a. Martin van Iersel terug op de 19e positie en Wim Muilwijk op de 26e positie.

Freddy Loix: “Eens te meer was de strijd heel intens en mooi met Princen. Het bleef spannend tot de laatste meter. Zeker met die regen in de slotfase. Ik heb in het Belgisch Kampioenschap nog nooit zo hard moeten rijden als dit jaar. Dat is een pluim voor Princen, die me tot het uiterste drijft. We genieten er allebei van!”

Kris Princen: “Ik heb geen spijt van deze wedstrijd, want ik heb van start tot finish het maximum gegeven. Mijn bandenkeuze was ideaal voor de laatste proef, maar de lange voorlaatste proef lag er nog te droog bij… Ik moest iets proberen. Het begon enkele minuten te laat te regenen.”

Bij de Historics zagen we een waar slagveld. Zo zagen we Paul Litaer aan het begin van de wedstrijd ruim bovenaan staan, maar hij moest zijn Ford Escort MKll aan de kant zetten tijdens de tweede bouclé van de wedstrijd. Vervolgens leek het Dirk Vermeisch te gaan worden met de Ford Sierra RS Cosworth die de winst zou gaan pakken, maar ook hij moest met mechanische problemen aan de kant. Rond het einde van de wedstrijd wist Rainer Hermann vervolgens kort de leiding te pakken, maar was het Stefaan Stouf met de Porsche 911 die hem van de zege afhield, waardoor Hermann tweede werd. Dirk Deveux blijft echter nog altijd aan de leiding staan in dit kampioenschap.

In het Junior BRC ging de overwinning naar Jelle Vermeire, voor Romain Delhez en Sébastien Bedoret. In het Criterium leek de overwinning te gaan naar Philip Lommers, maar werd het toch nog even spannend toen Bjorn Renier dichterbij kwam. Lommers wist echter het hoofd koel te houden, en won in deze categorie. Renier is echter de nieuwe leider in het kampioenschap van het Criterium.

 

Eindstand TAC Rally 2016

1. F. Loix / J. Gitsels (Skoda Fabia R5 – 1:31:31.4)

2. K. Princen / P. Kaspers (Peugeot 208 T16 – +6.4)

3. K. Demaerschalk / B. Eelbode (Citroën DS3 R5 – +1:20.1)

4. V. Verschueren / V. Hostens (Skoda Fabia R5 – +1:23.8)

5. H. WEIJS JR / C. VERBAETEN (BMW 130i – +7:44.8)

19. M. VAN IERSEL / F. VAN DEN EINDE (Mitsubishi Lancer Evo X – +11:08.2)

26. W. MUILWIJK / S. BLEIJENBERG (BMW M3 E46 – +13:32.0)

 

Video: Uitstapje Wim Muilwijk / Saskia Bleijenberg

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.