04-06-2017 – In eerste instantie was er nog de teleurstelling dat titelverdediger Erik van Loon forfait moest geven voor deze wedstrijd, maar uiteindelijk zouden de fans alsnog getrakteerd worden op een zinderend spannende wedstrijd tijdens de 53e editie van de ELE Rally. Met als topfavorieten voor de eindzege Bob de Jong (Citroën DS3 R5), Hermen Kobus (Skoda Fabia R5), Jasper van den Heuvel (Mitsubishi Lancer Evo X) en Piet van Hoof (Mitsubishi Lancer Evo IV) bleef het namelijk tot op het allerlaatste moment spannend.

Op de vrijdagavond bleek het al behoorlijk spannend te zijn tussen deze vier mannen. Het was regerend Nederlands kampioen Jasper van den Heuvel, die deze wedstrijd overigens nooit eerder won, die tijdens de vrijdagavond het heft in handen nam en een kleine voorsprong had op de winnaar van de Zuiderzee Rally, Hermen Kobus en navigator Erik de Wild. Kort daarachter volgden Bob de Jong en Piet van Hoof weer, maar deze kozen de zaterdag juist voor de aanval en wisten een aantal snellere tijden te klokken dan de andere twee waardoor het alleen maar spannender werd. De technische proef op het militaire terrein van de Strijpse Kampen werd nog gewonnen door De Jong, maar de twee proeven bij Spoordonk en Wintelre waren een prooi voor thuisrijder Van Hoof.

Tijdens de tweede bouclé zouden we De Jong helaas gaan verliezen in de strijd om de eindzege nadat hij lek rijdt. Het bleef echter spannend vooraan. Nadat Kobus een scratch klokte op KP Strijpse Kampen sloeg Van Hoof zijn slag op zijn twee favoriete proeven in Spoordonk en Wintelre, en wist zo de leiding van Van den Heuvel over te nemen in het klassement. Het verschil tussen de twee vooraan bedroeg 6.5 seconden, terwijl Kobus op 10.3 seconden vanaf een derde positie volgde. Van Hoof slaagde er ook in zijn voorsprong uit te breiden op de eerste avondproeven van de wedstrijd, maar Van den Heuvel bleef dichtbij met 9.5 seconden achterstand.

De wedstrijd zou dus beslist gaan worden op de laatste drie klassementsproeven, bestaande uit tweemaal het industrieterrein van Ekkersrijt en nogmaals de proef bij Sint-Oedenrode, eerder die avond al gewonnen door Van Hoof. Duidelijk was dat de 16 seconden die Kobus moest goed maken teveel zouden zijn, dus ging de strijd tussen Van Hoof en Van den Heuvel. Die laatste ging vol de aanval in, en knabbelde op de eerste maal Ekkersrijt 3.1 seconden van zijn voorsprong af. Op Sint-Oedenrode waren hij en Lisette Bakker ditmaal wel het snelste, waardoor hun achterstand opnieuw werd verkleind en nu 3.4 seconden bedroeg. Het zou allemaal aankomen op de laatste proef, en daar greep Jasper opnieuw 3.7 seconden, waardoor hij de 53e ELE Rally op zijn naam schreef, met een minimaal verschil van 0.3 seconden!

Jasper van den Heuvel: “Piet was degene die onder druk stond. Dat maakte het voor mij wel makkelijk. Op de laatste doortocht over Sint-Oedenrode was het elke bocht nét wel, nét niet. Dat waren wel spannende momenten. En toen de laatste proef… Tijdens de eerste doortocht op KP Ekkersrijt maakte ik drie foutjes. Ik wist dat, als ik deze nu niet zou maken, ik kon winnen. Dat lukte voor de helft, maar anderhalve fout bleek nipt voldoende.”

Kobus was uiteindelijk teleurgesteld met zijn derde positie, en weet niet of hij volgend jaar opnieuw in Nederland wil rijden aangezien de verschillen vooraan volgens hem puur te maken hadden met het vermogen van de Mitsubishi’s ten opzichte van de R5’s. Desondanks wonnen hij en navigator Erik de Wild de nieuwe R5 Challenge, mede opgezet door concurrent Bob de Jong, die zoals gezegd door een lekke band en wat foutjes geplaagd werd. In deze Challenge deden tijdens de ELE Rally vier coureurs mee. De Jong zou met zijn Citroën DS3 R5 als tweede in de Challenge en als vierde algemeen eindigen. Het meest opvallende optreden in deze Challenge kwam daarentegen toch wel van Piet-Hein van der Heijden, die zijn debuut met de Ford Fiesta R5 eerder dit jaar maakte tijdens de Centraal Nederland Rally, maar nu een vijfde positie algemeen uit de hoge hoed wist te vissen. De vierde positie in de Challenge ging naar Henk Vossen met zijn Fiesta R5, die aangaf niet helemaal tevreden te zijn over zijn wedstrijd. Vossen eindigde als 10e algemeen.

Achter Van der Heijden zagen we hoe Steen Andersen zich naar een zesde plek reed met de Mitsubishi Lancer Evo X, nadat de Deen vrijdagavond veel tijd verloor op de klassementsproef bij Helmond. Ook daar werd een duel met 0.3 seconden beslist, want Mitsubishi-rijder Lambert Parren bleef de Deen op de hielen zitten tot het allerlaatste moment. De brute Peugeot 207 S2000 van Steve Fernandes deed de beste zaken voor de Euro Rallye Trophée en eindigde als achtste algemeen. In de strijd tussen de 2WD’s zou het ook erg spannend moeten worden tussen Jan de Winkel, Kevin van Deijne, Timo van der Marel en Roald Leemans. Nadat die laatste al vroeg in de wedstrijd uitviel en De Winkel en Van Deijne later op de zaterdag hun probleempjes kende, reed Van der Marel de Opel Adam R2 naar de eindzege toe in deze categorie en eindigde daarbij als negende algemeen.

Bij de Historics leek Harold Soetens met zijn Opel Kadett GT/E de wedstrijd te gaan domineren, maar helaas werd hij uiteindelijk gediskwalificeerd tijdens de keuring na afloop van de wedstrijd. Nadat andere concurrenten Pierre Brouwer (Volvo 240 Turbo), Michael Rausch (Opel Ascona B), Wim Luijbregts (Ford Escort MK1) en uiteraard Kevin Hofhuis (Ford Escort MK2) wegvielen was de eindzege in deze categorie dan ook een prooi voor Wouter Koenderink, met de onder het publiek geliefde BMW 3.0 CSL. Tweede werd lokale rijder Rens van Dijk, die met zijn DAF 66 een vaste waarde is geworden van de ELE Rally, maar uiteraard niet voor de topklasseringen mee kan doen.

In de ELE Short Rally leek het ook spannend te gaan worden tussen Janjur Monshouwer (Opel Ascona 400), Ger Haverkate (BMW M3 E30). Antoine Biesheuvel (Nissan 350Z) en Gerard Tijink (Nissan 350Z). Het was Biesheuvel die in eerste instantie erg sterk opende op de eerste klassementsproef, waar we Monshouwer eigenlijk al zagen wegvallen met veel tijdverlies. Bij Spoordonk zou er daarentegen helaas weinig te winnen vallen. Daar werd de klassementsproef bij de Short namelijk geneutraliseerd na een zware crash voor Kevin Hofhuis, die met zijn Ford Escort hard tegen een boom klapte, maar rijder en navigator maken het desondanks oké. Op KP Wintelre zag het ernaar uit dat Haverkate de enige was die het tempo van Biesheuvel kon volgen, maar toen deze op de voorlaatste klassementsproef uitviel, leek de strijd beslist te zijn en pakte Biesheuvel de eindzege. In de strijd om de tweede plaats werd het uiteindelijk nog erg spannend, toen Rudy Schenkeveld met de oude Volkswagen Polo nog een sterk slotstuk reed en daarmee Gerard Tijink nog voorbij zou gaan schieten in het klassement. Een keurig resultaat voor Schenkeveld en navigator Kion.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.