Foto: www.motorsport.com

14-01-2016 – Langzamerhand begint het einde van de Dakar 2016 dichterbij te komen, maar minder zwaar wordt het er absoluut niet op! Tijdens de negende etappe waarin het zo stikheet was voor de rijders, en wat zelfs tot een neutralisatie van de special stage na CP2 leed, gaan we door naar de tiende etappe, die opnieuw voor veel rijders hun laatste zou zijn.

De Etappe
Etappe 10 kent het meeste aantal off-piste kilometers van deze Dakar-editie, die voornamelijk in de duinen wordt verreden. Hierdoor zou tijdens etappe zomaar eens Het verschil gemaakt kunnen worden. De start zou bovendien ook spectaculair zijn: De eerste tien auto’s zouden tegelijk starten met de snelste tien motoren en vijf trucks.

 

Price heeft de controle
Bij de motoren was het voor het eerst in dagen niet Toby Price die het initiatief vanaf het begin van de etappe al op zich nam. Stefan Svitko opende namelijk tijdens de eerste checkpoints het snelst gevolgd door de Honda van Kevin Benavides. Price stond voorlopig als vierde nog achter de Husqvarna van Pablo Quintanilla. Price zou de Chileen echter later voorbij gaan, maar keek toen al tegen een achterstand van bijna zes minuten op van Svitko, die kansen zag om hier misschien zelfs zijn eerste etappezege van 2016 te kunnen pakken. Daarbij zou de Slowaak eventueel zelfs nog wat strijd kunnen bieden tijdens de laatste etappes om de eindzege, mocht Svitko hier een gat slaan met Price.

Uiteindelijk werd het een feit dat Svitko zijn eerste etappezege zou pakken, uiteindelijk met een voorsprong van iets minder dan zes minuten op Price, die derde werd. Daartussen vonden we nog Benavides, die in de toekomst echt een gevaar wordt voor de concurrentie. Paulo Gonçalves werd vierde, en had daarmee eindelijk weer eens een goede etappe achter de rug. De top 5 werd aangevuld door Antoine Meo, die ook opweg is naar een mooie eindklassering. In het algemene klassement is het Price die nog altijd de controle heeft en een ruime voorsprong heeft op Svitko. Quintanilla stijgt nog naar de derde positie nadat Gonçalves voorafgaand deze etappe nog een straftijd van 40 minuten ontving voor de negende etappe, waardoor de Portugees nu in het algemene klassement nu terug te vinden is op de achtste positie. Voor Pedrero Garcia zou het avontuur over en uit zijn na een valpartij, waarbij hij zelf ongedeerd bleef maar zijn Sherco te zwaar beschadigd was om duur te kunnen gaan.

Bij een aantal Nederlandse motorrijders ging het nog opvallend goed tijdens deze etappe. Zo was Frans Verhoeven zelfs nog even terug te vinden in de top 10, maar zou uiteindelijk als 15e finishen en dat was niet als snelste Nederlander. Hans Vogels bleek namelijk eindelijk weer eens zijn dag te hebben en was 8 minuten sneller dan Verhoeven, waardoor hij 14e werd. In het algemene klassement blijft Verhoeven echter de snelste Nederlander op de 18e positie. Voor Robert van Pelt ging het minder goed af tijdens deze etappe, want hij verloor veel tijd en eindigde als 56e, waardoor hij terugvalt naar de 28e positie algemeen. Jurgen van den Goorbergh is nog altijd de leider in het kistklassement, en reed een uitstekende etappe wat hem de 23e positie bracht, en daardoor staat hij nu 33e algemeen.

 

Twee broers vechten om een been…
Tijdens deze tiende etappe mochten we de quads uiteraard niet vergeten, want zij gingen ook weer van start, maar zonder Kees Koolen. Koolen had tijdens de negende etappe al mechanische problemen, en deze bleken niet meer op tijd gerepareerd kunnen worden, wat helaas het einde van zijn Dakar betekende, waarin hij er gewoon vanaf het begin goed bij zat! Vooraan was het natuurlijk de vraag wie van de twee favorieten, de broeders Marcos en Alejandro Patronelli, deze etappe op zijn naam zou gaan schrijven. Ditmaal konden ze echter de nodige tegenstand verwachten van een andere snelle quadrijder: Brian Baragwanath, die eerder deze Dakar ook al sterk meedeed, en ook nu als snelste opende.

Baragwanath wist aan het begin van de etappe een mooi verschil te maken met Marcos Patronelli, die voorlopig tweede stond. Maar halverwege de etappe zou de Zuid-Afrikaan het zweet op zijn voorhoofd krijgen toen de gebroeders Patronelli de aanval in gingen en hun achterstand wisten te verkleinen naar rond de minuut. Uiteindelijk wisten de twee nog erg dichtbij te komen, maar was de voorsprong van Baragwanath net genoeg voor de etappezege. Marcos Patronelli eindigde als tweede op een halve minuut, en derde werd Alejandro Patronelli op iets meer dan een minuut. In het algemene klassement blijft het spannend, maar is Marcos Patronelli voorlopig nog in het voordeel met anderhalve minuut voorsprong op zijn broer. Ook gaat het nog erg spannend worden in de strijd om de 3e positie, tussen Jeremias Gonzalez Ferioli, Sergei Karyakin en de sterk teruggekomen etappewinnaar Baragwanath.

Zoals u weet hebben we afscheid moeten nemen van Koolen, dus is Bastiaan Nijen Twilhaar de enige overgebleven Nederlander in het quadklassement. Twilhaar heeft, zoals u misschien ook al wist, veel tijd verloren tijdens de vorige etappe en dus is finishen zijn nieuwe doelstelling. Hij deed deze etappe dus niet te wild maar werd toch knap 20e. In het algemene klassement brengt hem dat naar de 26e positie, van de 29 overgebleven quads tot nog toe.

 

Peterhansel steelt de show in hectische etappe
De etappe ging van start en al na 5 kilometers bleek de eerste auto stil te staan met problemen, en wel onze eigen Nederlander Erik van Loon. Maar ook voor Nasser Al-Attiyah zou deze etappe één groot drama worden, nadat ook hij al vroeg op de special stage zou zijn omgerold met zijn Mini. Niet alleen de Mini’s kenden overigens een valse start, want ook bij Peugeot verliep het niet soepeltjes. Carlos Sainz zou namelijk ook de weg zijn kwijt geraakt op zoek naar het eerste waypoint, en reed daar ook lek waardoor de Spanjaard al de nodige tijd verloor. Alsof het drama vooraan in het veld nog niet groot genoeg was, zou ook Mikko Hirvonen de nodige tijdverlies hebben geleden omdat ook hij de weg kwijt was.

Al vroeg in de etappe bleek het dus al één groot drama in het autoklassement. Van Loon zou uiteindelijk weer verder kunnen na wat problemen vlak na de start, maar niet veel later zou hij weer tot stilstand zijn gekomen, daar later meer over. Het was Stéphane Peterhansel, de tweede man in het algemene klassement, die het snelste opende, al had ook Peterhansel moeite met het vinden van het eerste waypoint, die blijkbaar dus goed verstopt lag. Door het forse tijdverlies van o.a. Al-Attiyah en Hirvonen waren de kansen dus open voor de andere rijders, en deze zouden door de Peugeot rijders dan ook goed benut worden, want Peterhansel werd voorlopig gevolgd door teamgenoten Cyril Depress en Sainz, maar voor die laatste zou deze top 3 positie slechts voor korte duur zijn…

Want even later zou het bericht binnenkomen dat Sainz met mechanische problemen aan de kant stond, en het was nog maar de vraag of hij zijn weg kon vervolgen. Ook Al-Attiyah zou voor de tweede maal tijd verliezen en stond, net als Sainz, met mechanische problemen stil op de special stage. Peterhansel kende echter geen problemen en reed de rest van de etappe foutloos, wat zou resulteren in een etappezege. Depress zou knap als tweede eindigen, en dat is gelijk de hoogste positie de Fransman tot nu toe in het autoklassement heeft gehaald in zijn tweede jaar bij Peugeot. De derde positie was voor de Toyota van Vladimir Vasilyev, die daarmee sneller was dan grote namen waaronder Nani Roma en Sébastien Loeb, die de top 5 aanvulden.

In het algemene klassement verliest Sainz zoals gezegd de leiding. Hij zou uiteindelijk nog wel de finish bereiken, maar kan een top 10 positie uit zijn hoofd zetten en valt terug naar de 19e positie. Het is teamgenoot Peterhansel die de leiding overneemt, maar ook bij hem is het nog afwachten, aangezien X-Raid hem heeft aangeklaagd vanwege de illegale tankstop, die de komende weken zal worden onderzocht voor het oordeel zal worden bekendgemaakt. Al-Attiyah kan met exact een uur achterstand in het algemene klassement enkel hopen dat de Fransman een forse tijdstraf ontvangt, maar desondanks staat hij voorlopig 2e algemeen. De derde positie wordt vervolgens aangevuld door Giniel de Villiers, die als de ‘underdog’ na zijn problemen aan het begin van de wedstrijd erg sterk is teruggekomen tijdens de rest van de Dakar. De top 5 wordt tot slot aangevuld door Hirvonen en Leeroy Poulter.

En dan het beloofde verhaal van Van Loon. Die kende, na zijn geweldige prestatie tijdens de negende etappe van de rally, echt een pechdag. De Mini van hem en Wouter Rosegaar kwam op z’n kant te liggen, en samen met de problemen waar hij aan het begin van de etappe al tegen aan liep, kostte dit grapje hem uiteindelijk 3,5 uur! Waardoor ook hij een top 10 positie voorlopig uit zijn hoofd kan zetten, tenzij er nog iets heel bijzonders mocht gebeuren. Door het tijdverlies van Van Loon was het verrassend Tim Coronel die als snelste Nederlander uit de bus kwam. Coronel beweerde al dat de Buggy in de duinen ijzersterk is, en dat bleek met de 24e tijd waarmee hij dik tevreden mocht zijn! Maik Willems eindigde vlak achter hem op de 25e positie, maar in het algemene klassement doet hij op zijn beurt dan weer de beste zaken.

 

Opnieuw een zware etappe met een verrassende winnaar
Gaat Gerard de Rooy zijn tweede Dakarzege pakken dit jaar? Na de afgelopen etappe begint het er wel langzamerhand op te lijken. De Russen zijn echter niet van plan om de moed nu al op te geven, en dat bleek ook tijdens deze etappe. Eduard Nikolaev opende namelijk al bij het eerste waypoint ruim een kwartier sneller dan De Rooy, die ‘slechts’ een vijfde tijd noteerde achter Frederico Villagra en Ton van Genugten, waarvan die laatste toch weer knap meestreed tijdens zijn eerste jaar met de Iveco. Na het derde waypoint zou Van Genugten zelfs de top 3 binnenkomen, en zou Nikolaev door wat tijdverlies de leiding voorlopig aan Villagra moeten geven. De Rooy wist het verschil met de Rus daardoor ook iets te verkleinen.

Maar bij de trucks waren er ook veel rijders met problemen. Ayrat Mardeev zou bijvoorbeeld veel tijd verliezen door o.a. een lekke band en een foutje waarbij de Rus vast kwam te zitten in het zand, en geholpen moest worden door teamgenoot Dmitry Sotnikov. Van Genugten zat het uiteindelijk totaal niet mee, en hij zou door problemen de nodige tijd laten liggen, wat ook Andrey Karginov deed. Dit gaf uiteindelijk alle ruimte voor De Rooy, die overigens niet de etappe won, want deze ging zeer verrassend, voor het eerst in zijn carrière, naar Pascal de Baar, die daardoor toch nog een lichtpuntje in deze editie weet te scheppen voor het Mamoet Rallyteam! De Rooy werd dus tweede op tweeënhalve minuut achterstand, en derde werd Mardeev ondanks zijn problemen, maar het lijkt nu een onmogelijke opgave voor de Russen om de winnaar van 2012 nog van zijn tweede zege af te kunnen houden.

Bij de rest van de Nederlanders ging het over het algemeen ook goed. Hans Stacey kwam bijvoorbeeld weer de top 5 binnen na twee slechte voorgaande etappes, en hij klasseerde ook de vijfde tijd op de etappe zelf. De Baar zou door zijn etappezege een flinke sprong maken in het klassement naar de 6e positie, en staat daarmee boven Peter Versluis geklasseerd, die deze etappe weer met de nodige problemen kampte en een zwakke 18e positie klasseerde. Maurik van den Heuvel is dan de zesde Nederlander binnen de top 10, en ook deze etappe liep het Van den Heuvel weer goed af en mocht hij tevreden zijn met de 10e tijd, wat hem naar de 8e positie in het algemene klassement brengt.

 

De Poule
Vooraan belooft het nog een spannende strijd te worden in de Dakar Poule. Want het verschil tussen de nummers 1 en 2, Martin Nortier en Niels Winter, blijft zeer klein. Maar tijdens die laatste etappe komen ook de punten van het algemene klassement erbij, en dus maakt iedereen in theorie nog kans. In het motorenklassement is de nieuwe leider Noud Seegers (4e algemeen), en in de andere categorieën is er weinig veranderd. Morgen volgt opnieuw een update van de poule op basis van de etappe van vandaag.

 

Tussenstanden / Klassementen

Motoren Etappe 10:
1. S. Svitko (KTM – 3:47:23)
2. K. Benavides (Honda – +2:54)
3. T. Price (KTM – +5:47)
4. P. Gonçalves (Honda – +6:01)
5. A. Meo (Yamaha – +7:43)
14. H. VOGELS (KTM – +31:29)
15. F. VERHOEVEN (Yamaha – +39:04)

ALGEMEEN KLASSEMENT – Motoren na Etappe 10:
1rightarrow blue.svg 1. T. Price (KTM – 34:49:04)
1rightarrow blue.svg 2. S. Svitko (KTM – +23:12)
1uparrow green.svg 3. P. Quintanilla (KTM – +42:49)
1uparrow green.svg 4. A. Meo (KTM – +44:04)
1uparrow green.svg 5. K. Benavides (Honda – +45:10)
1uparrow green.svg 18. F. VERHOEVEN (Yamaha – +3:23:59)
1uparrow green.svg 25. H. VOGELS (KTM – +4:56:57)

 

Quads Etappe 10:
1. B. Baragwanath (Yamaha – 4:53:30)
2. M. Patronelli (Yamaha – +0:29)
3. A. Patronelli (Yamaha – +1:17)
4. S. Karyakin (Yamaha – +17:42)
5. L. Bonetto (Honda – +21:53)
20. B. NIJEN TWILHAAR (Can-Am – +2:56:24)

ALGEMEEN KLASSEMENT – Quads na Etappe 10:
1rightarrow blue.svg 1. M. Patronelli (Yamaha – 43:14:19)
1rightarrow blue.svg 2. A. Patronelli (Yamaha – +1:34)
1uparrow green.svg 3. J. Gonzalez Ferioli (Yamaha – +1:34:43)
1uparrow green.svg 4. S. Karyakin (Yamaha – +1:34:55)
1uparrow green.svg 5. B. Baragwanath (Yamaha – +1:41:35
1uparrow green.svg 26. B. NIJEN TWILHAAR (Can-Am – +20:54:17)

 

Auto’s Etappe 10:
1. S. Peterhansel (Peugeot – 3:58:32)
2. C. Depress (Peugeot – +5:40)
3. V. Vasilyev (Mini – +12:56)
4. N. Roma (Mini – +14:33)
5. S. Loeb (Peugeot – +17:40)
24. T. CORONEL (Suzuki – +2:00:09)
25. M. WILLEMS (Toyota – +2:02:56)

ALGEMEEN KLASSEMENT – Auto’s na Etappe 10:
1uparrow green.svg 1. S. Peterhansel (Peugeot – 32:44:59)
1uparrow green.svg 2. N. Al-Attiyah (Mini – +1:00:00)
1uparrow green.svg 3. G. de Villiers (Toyota – +1:12:31)
1rightarrow blue.svg 4. M. Hirvonen (Mini – +1:23:51)
1uparrow green.svg 5. L. Poulter (Toyota – +1:33:58)
1downarrow red.svg 14. E. VAN LOON (Mini – +4:52:17)
1uparrow green.svg 32. M. WILLEMS (Toyota – +13:28:43)

 

Trucks Etappe 10:
1. P. DE BAAR (Renault – 4:51:41)
2. G. DE ROOY (Iveco – +2:36)
3. A. Mardeev (Kamaz – +26:06)
4. M. Kolomy (Tatra – +26:45)
5. H. STACEY (MAN – +27:25)
10. M. VAN DEN HEUVEL (Scania – +1:01:30)
14. S. ROTSAERT (MAN – +1:30:10)

ALGEMEEN KLASSEMENT – Trucks na Etappe 10:
1rightarrow blue.svg 1. G. DE ROOY (Iveco – 33:25:03)
1uparrow green.svg 2. A. Mardeev (Kamaz – +1:15:09)
1rightarrow blue.svg 3. F. Villagra (Iveco – +1:32:47)
1uparrow green.svg 4. H. STACEY (MAN – +1:48:57)
1downarrow red.svg 5. T. VAN GENUGTEN (Iveco – +2:16:55)
1uparrow green.svg 6. P. DE BAAR (Renault – +2:37:29)
1downarrow red.svg 7. P. VERSLUIS (MAN – +2:55:14)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.