Foto: www.autosport.com

15-01-2016 – Na een bijzondere tiende etappe gingen de overgebleven Dakar deelnemers zich gisteren opmaken voor de elfde etappe van deze 38e editie. De vraag is of er nog wat bijzonders kan gaan gebeuren in de diverse categorieën, al hopen we uiteraard dat Gerard de Rooy de leiding bij de trucks kan vasthouden. Hieronder volgt het uitgebreide verslag van deze etappe.

De Etappe
In de elfde etappe reden de deelnemers van La Rioja naar San Juan. Na een verbinding van 281 kilometer most een special van 431 kilometer overwonnen worden. Onderweg zouden de couruers onder andere zand, fesh fesh en gravelpaden voor hun kiezen krijgen. Het werd wederom zweten en puffen voor de deelnemers. De organisatie verwachtte namelijk temperaturen van rond de 40°C. in het gebied waar gereden werd.

 

Meo wint maar Price blijft goede zaken doen
Anderhalf uur later dan oorspronkelijk gepland waren de motoren uiteindelijk toch van start gegaan tijdens deze etappe. Stefan Svitko mocht het spits afbijten na zijn allereerste etappeoverwinning in etappe 9. Dit keer waren het zowel Svitko, als klassementsleider Toby Price, die niet het snelste opende. Antoine Meo zou namelijk tijdens de eerste waypoints de voorsprong op de twee pakken, die de top 3 voorlopig aanvulden. Price zou echter naarmate de etappe vorderde dicht op de hielen van zijn debuterende teamgenoot blijven, terwijl Svitko gewoon de nodige tijd liet liggen. Uiteindelijk zou Meo die druk dan ook niet meer aankunnen, en pakte Price met een kleine voorsprong de leiding in het klassement. Pablo Quintanilla was op zijn beurt  Svitko voorbij en stond nu voorlopig derde.

Honda rijder Paulo Gonçalves kent, net als zijn teamgenoot Joan Barreda Bort, echt een ‘pech-Dakar’, waarin hij ook vandaag weer tijd zou verliezen vanwege een navigatiefout. Later zou de Portugees ook nog eens ten val komen, en dat betekende definitief het einde van zijn Dakar. Hij werd naar het ziekenhuis afgevoerd ter controle. Bij het vijfde waypoint zou ook Meo tijd verliezen, en daarmee terugvallen naar de 6e positie voorlopig. Price wist zijn voorsprong ondertussen te vergroten op Quintanilla, die automatisch een positie doorschoof, en Kevin Benavides, ook hij was Svitko voorbij bij dit waypoint, en wist daarmee de derde positie te bemachtigen.

Het leek er vervolgens op dat Price ook deze etappe vervolgens niet meer uit handen zou gaan geven. In het laatste deel van de etappe zou Benavides zijn derde positie nog uit handen geven door een navigatiefout, waardoor Meo weer de top 3 binnenkwam. En Meo moesten we absoluut in de gaten blijven houden, want nadat hij ook Svitko voorbij was, was hij bezig met een geweldige inhaalrace tijdens het tweede deel van deze etappe! Uiteindelijk zou de Fransman zijn feestje compleet maken, toen hij in de slotfase nog nipt voor Price wist te eindigen en de etappezege pakte. Price deed op zijn beurt de beste zaken voor het algemene klassement en werd tweede, gevolgd door Benavides op de derde positie. Helder Rodrigues zagen we dan eindelijk weer eens terug op de vierde positie, en daarmee wist hij teamgenoot Adrian van Beveren achter zich te houden.

In het algemene klassement deed Price echter nog altijd de beste zaken, want hij wist zijn voorsprong uit te breiden naar meer dan 35 minuten op Svitko, die nog altijd zijn tweede positie behoud. Daarachter is Meo de Husqvarna van Quintanilla voorbij in het klassement, en ook Benavides moet nog steeds toekijken hoe deze debutant de snelste ‘rookie’ blijft van de twee. Bij de Nederlanders ging het vervolgens ook erg goed, en met name bij Hans Vogels. Vogels wist zelfs nog even de top 10 binnen te komen, maar uiteindelijk mocht hij alsnog dik tevreden zijn met zijn veertiende tijd, waarmee hij in het algemene klassement stijgt naar de 23e positie. Frans Verhoeven is nog altijd de snelste Nederlander voorlopig in dat algemene klassement, en stijgt met zijn 20e tijd ook een plaatsje naar de 17e positie algemeen. De andere 12 motorrijders zitten ook nog steeds in de race.

 

Het wordt alleen maar spannender!
We zullen ook nog slechts kort terugblikken op de etappe bij de quads, want veel blijft er daar niet meer over. Bastiaan Nijen Twilhaar heeft de strijd op deze etappe namelijk ook moeten staken vanwege een kapotte brandstofpomp, en daarmee is deze Dakar voor het Maxxis Rallyteam één groot drama geworden. Zijn er dan nog wel positieve dingen? Ja, dat wel, want bij de quads is de spanning t.o.v. de andere categorieën in het algemene klassement enorm! De strijd tussen Marcos en Alejandro Patronelli begint steeds spannender te worden, want voorafgaand deze etappe was de voorsprong, voorlopig nog in het voordeel van Marcos, slechts een minuutje na duizenden kilometers door de woestijn.

Dit keer zou de etappezege echter bestemd zijn voor Alejandro Patronelli, die het nog spannender weet te maken en het verschil in het algemene klassement verkleint naar 8 seconden, en daardoor belooft het bij de quads en spannend slot van deze wedstrijd te worden. Brian Baragwanath reed overigens ook goed mee en klokte de tweede tijd, nog voor Marcos Patronelli, en daarmee stijgt de Zuid-Afrikaan in het algemene klassement naar de derde positie voor Sergei Karyakin en voor Jeremias Gonzalez Ferioli, die van de slechts 24 gefinishte quads na deze etappe de top 5 nog altijd aanvullen.

 

Eindelijk weer winst voor Mini
Bij de auto’s beginnen we maar eens met de pechvogel van de negende etappe, Carlos Sainz. Sainz zou problemen krijgen maar kon uiteindelijk zijn weg vervolgen nadat hij op sleeptouw werd genomen. De schade leek in het bivak echter te groot en dus besloot het team van Peugeot dat Sainz tijdens de tiende etappe niet meer van start zou gaan. Bij de andere Peugeot rijders begon deze etappe een stuk beter, zo opende Sébastien Loeb weer eens het snelst gevolgd door teamgenoot en leider in het algemene klassement Stéphane Peterhansel. Ook Cyril Depress klokte verrassend een vierde tijd en stond daarmee voorlopig tussen de namen van Toyota rijders Leeroy Poulter en Giniel de Villiers in.

Vooraan was het een prachtig secondeduel tussen de Peugeots van Loeb en Peterhansel, want de verschillen waren minimaal! Poulter was inmiddels een aantal posities teruggevallen, en daardoor schoven de rest allemaal een positie door in het klassement, waardoor Nasser Al-Attiyah ook de top 5 weer binnen wist te komen. Bij het vijfde waypoint wist Peterhansel voor het eerst voorbij Loeb te komen, en pakte gelijk een voorsprong van 45 seconden op zijn landgenoot. Ondertussen was Vladimir Vasilyev de Mini van Al-Attiyah voorbij, waardoor hij met zijn Toyota voorlopig de vijfde positie bezette.

Maar daar kwam dan ineens die Al-Attiyah opduiken, die zo onverwachts als het maar was de leiding op zich nam met enkele seconden voorsprong op Peterhansel en Loeb. En vervolgens zou de Mini rijder alleen maar uitlopen op de Peugeots, en kregen we een winnaar die we halverwege de etappe nog niet zouden noemen als mogelijke kanshebber. Loeb zou uiteindelijk de tweede tijd neer weten te zetten, en Mikko Hirvonen eindigde nog verrassend voor Peterhansel op de derde positie. De snelste Toyota was ook verrassend die van Yazeed Al-Rajhi die de top 5 aanvulde. In het algemene klassement blijft Peterhansel ruim aan kop en doet Al-Attiyah altijd nog pogingen tot de eindzege, mocht de Fransman toch zijn straftijd ontvangen. De Villiers volgt voorlopig op de derde positie, en Hirvonen vinden we als snelste debutant terug op positie vier. De top 5 wordt vervolgens aangevuld door Poulter, die door problemen nog ver terugviel op deze etappe, en daarmee zijn vijfde positie een prooi maakt voor Nani Roma, die zesde algemeen staat.

Erik van Loon had na die dramatische tiende etappe wel wat goed te maken in het algemene klassement. Van Loon ging er dan ook eens goed voor zitten en reed erg sterk, wat uiteindelijk zou resulteren in een 14e positie. waardoor hij in het algemene klassement doorschoof naar de 13e positie. Van Maik Willems is nog altijd geen tijd binnen, en als we tracking-dakar moeten geloven, zou hij stilstaan bij het laatste waypoint voor de finish. Tim Coronel deed voor de vierde etappe op rij goede zaken, en finishte ditmaal als 29e, waardoor Coronel in het algemene klassement blijft stijgen en van zijn 100e positie na etappe 3 inmiddels alweer 37e algemeen staat. Peter Merceij tot slot werd tijdens deze etappe 42e, wat hem naar de 54e positie in het algemene klassement brengt.

 

Versluis beste Nederlander, maar is het genoeg?
En dan gaan we door met de trucks, waar Pascal de Baar verrassend zijn eerste etappezege wist te pakken tijdens de laatste etappe, en nu dus als eerste van start mocht gaan tijdens deze etappe. Het was echter Hans Stacey die voorlopig de snelste tijd wist neer te zetten voor o.a. Eduard Nikolaev, Martin Kolomy en huidig leider in het algemene klassement Gerard de Rooy. Later zou Stacey die leiding echter uit handen moeten geven, en bleek dat deze etappe weer eens gedomineerd zou worden door het team van Kamaz, die we deze Dakar misschien toch overschat hadden, met in de hoofdrol Nikolaev en Ayrat Mardeev.

Maar De Rooy was niet zomaar van plan zijn grootste concurrenten de etappezege te bezorgen, en hij wist het gat met Mardeev (2e) dan ook te verkleinen. Het was echter Peter Versluis die ditmaal als Nederlander doorbrak en in de tweede helft van de etappe steeg naar de 2e positie. Nikolaev bleef echter nog altijd ruim het snelste, en Versluis werd daarbij kort gevolgd door Andrey Karginov, ook rijdend in een Kamaz. Van Genugten stond voorlopig als tweede Nederlander op de vierde positie geklasseerd, gevolgd door De Rooy, die geen risico’s meer neemt en voorlopig zesde achter Mardeev is.

Uiteindelijk zou Karginov wat tijd verliezen wat Versluis de ruimte gaf om de aanval in te gaan, maar was het genoeg? Het antwoord is nee, Nikolaev had een te grote achterstand die niet meer goed bleek te maken, en daarmee won de Rus de etappe. Versluis werd alsnog knap tweede gevolg door Van Genugten, die als snelste Iveco rijder uit de bus kwam. Mardeev werd vervolgens vierde en Dmitry Sotnikov vonden we als derde Kamaz in de top 5 terug op de vijfde positie. In het algemene klassement hoeft De Rooy zich absoluut nog geen zorgen gaan maken, want hij staat ruim een uur voor Mardeev, die voorlopig de tweede positie bezet. De derde positie blijft in handen van De Rooy’s teamgenoot, Frederico Villagra, en daarachter vinden we de Nederlandse trucks van op volgorde: Van Genugten, Stacey en De Baar.

Maar hoe verliep het de rest van de Nederlanders op de etappe zelf? Om maar eens te beginnen bij de etappewinnaar van de tiende etappe, De Baar. De Baar bleef zoals gezegd zijn 7e positie in het algemene klassement behouden, en finishte deze etappe als tiende. Daarmee was De Baar sneller dan Stacey, die met de nodige problemen ‘slechts’ als veertiende over de eindstreep kwam. Maurik van den Heuvel zou op zijn beurt weer buiten de top 10 vallen, nadat hij opnieuw een 16e tijd klasseerde. Marcel Huigevoort behoudt zijn 18e positie in het algemene klassement, nadat hij een 17e tijd neer had gezet. Het is nog afwachten of Kornelis Offringa, Aad van Velsen en Ed Wigman de finish hebben gehaald, want dat is tot nu toe nog onbekend. Hier volgt later, net als bij Willems, meer nieuws over.

 

De Poule
In de poule begint er vooraan na etappes lang weer eens schot in de zaak gekomen. Niels Winter pakt namelijk de leiding in het klassement af van Martin Nortier, die al sinds de vierde etappe aan kop stond. Nortier volgt voorlopig 3 punten achter hem op de tweede positie, gevolgd door Noud Seegers, die op zijn beurt Mitchel van der Hoef in het klassement voorbij is gegaan. Bij de deelklassementen delen Noud en Niels voorlopig de kop bij de motoren, en heeft Niels ook de leiding bij de quads in handen. Martin heeft op zijn beurt dan weer de controle over het autoklassement, terwijl Mitchel het hoofd koel houdt bij de trucks. Morgen volgt er opnieuw een update!

 

Tussenstanden / Klassementen

Motoren Etappe 11:
1. A. Meo (KTM – 5:19:08)
2. T. Price (KTM – +0:18)
3. P. Quintanilla (Husqvarna – +2:48)
4. H. Rodrigues (Yamaha – +6:02)
5. A. van Beveren (Yamaha – +12:09)
14. H. VOGELS (KTM – +35:49)
20. F. VERHOEVEN (Yamaha – +39:44)

ALGEMEEN KLASSEMENT – Motoren na Etappe 11:
1rightarrow blue.svg 1. T. Price (KTM – 40:08:30)
1rightarrow blue.svg 2. S. Svitko (KTM – +35:23)
1uparrow green.svg 3. A. Meo (KTM – +43:46)
1downarrow red.svg 4. P. Quintanilla (KTM – +45:19)
1rightarrow blue.svg 5. K. Benavides (Honda – +57:05)
1uparrow green.svg 17. F. VERHOEVEN (Yamaha – +4:03:25)
1uparrow green.svg 23. H. VOGELS (KTM – +5:32:28)

 

Quads Etappe 11:
1. A. Patronelli (Yamaha – 6:20:15)
2. B. Baragwanath (Yamaha – +1:06)
3. M. Patronelli (Yamaha – +1:26)
4. S. Karyakin (Yamaha – +17:49)
5. J. Gonzalez Ferioli (Yamaha – +28:56)

ALGEMEEN KLASSEMENT – Quads na Etappe 11:
1rightarrow blue.svg 1. M. Patronelli (Yamaha – 49:36:00)
1rightarrow blue.svg 2. A. Patronelli (Yamaha – +0:08)
1uparrow green.svg 3. B. Baragwanath (Yamaha – +1:41:15)
1rightarrow blue.svg 4. S. Karyakin (Yamaha – +1:51:18)
1downarrow red.svg 5. J. Gonzalez Ferioli (Yamaha – +2:02:13)

 

Auto’s Etappe 11:
1. N. Al-Attiyah (Mini – 4:49:16)
2. S. Loeb (Peugeot – +5:52)
3. M. Hirvonen (Mini – +7:01)
4. S. Peterhansel (Peugeot – +8:05)
5. Y. Al Rajhi (Mini – +11:57)
14. E. VAN LOON (Mini – +29:25)
29. T. CORONEL (Suzuki – +1:39:18)

ALGEMEEN KLASSEMENT – Auto’s na Etappe 11:
1rightarrow blue.svg 1. S. Peterhansel (Peugeot – 37:42:20)
1rightarrow blue.svg 2. N. Al-Attiyah (Mini – +51:55)
1rightarrow blue.svg 3. G. de Villiers (Toyota – +1:17:24)
1rightarrow blue.svg 4. M. Hirvonen (Mini – +1:22:47)
1rightarrow blue.svg 5. L. Poulter (Toyota – +1:46:36)
1uparrow green.svg 13. E. VAN LOON (Mini – +5:13:37)
1uparrow green.svg 37. T. CORONEL (Suzuki – +18:24:48)

 

Trucks Etappe 11:
1. E. Nikolaev (Kamaz – 5:31:37)
2. P. VERSLUIS (MAN – +5:02)
3. T. VAN GENUGTEN (Iveco – +5:36)
4. A. Mardeev (Kamaz – +7:51)
5. D. Sotnikov (Kamaz – +9:38)
6. G. DE ROOY (Iveco – +13:49)
10. P. DE BAAR (Renault – +33:28)

ALGEMEEN KLASSEMENT – Trucks na Etappe 11:
1rightarrow blue.svg 1. G. DE ROOY (Iveco – 39:10:29)
1rightarrow blue.svg 2. A. Mardeev (Kamaz – +1:09:21)
1rightarrow blue.svg 3. F. Villagra (Iveco – +1:45:45)
1uparrow green.svg 4. T. VAN GENUGTEN (Iveco – +2:08:42)
1downarrow red.svg 5. H. STACEY (MAN – +2:31:03)
1rightarrow blue.svg 6. P. DE BAAR (Renault – +2:57:08)
1downarrow red.svg 9. P. VERSLUIS (MAN – +4:07:27)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.