Foto: www.motorsport.com

16-01-2016 – Met nog twee etappes te gaan zullen we langzamerhand de feiten moeten bekijken, en constateren dat de winnaars nu ongeveer wel bekend zijn na de elfde etappe. Gerard de Rooy houdt de Nederlandse eer hoog en heeft de leiding nog altijd bij de trucks, maar hoe het hem en alle overgebleven rijders tijdens de twaalfde etappe verliep.

De Etappe
De route van de twaalfde etappe is de langste van deze Dakar-editie. De motoren, auto’s en quads moesten een special stage afleggen van 481 kilometer met een verbindingsroute van 450 kilometer. De trucks legden een afstand van 599 kilometer af, voordat ze op een proef terecht kwamen van 267 kilometer.

 

Eindelijk feestje voor Yamaha
Antoine Meo was de eerste motorrijder die van start ging tijdens deze etappe, een zware etappe volgens vele rijders. Tijdens deze etappe ging KTM het spel tactisch vervolgen, door Meo te laten wachten op leider Toby Price om eventueel hulp aan te bieden, mocht de Australiër problemen krijgen. Price legde op zijn beurt ook weer niet al te veel druk vooraan waardoor het Pablo Quintanilla was die het snelste opende voor Helder Rodrigues, die er met zijn Yamaha voor het eerst verrassend goed bij zat. Niet veel later zou Rodrigues echter wat posities moeten toegeven, en gingen Stefan Svitko en Kevin Benavides hem voorbij. Quintanilla had op dat moment de leiding nog altijd stevig in handen.

Halverwege de etappe zou de leiding van Quintanilla toch overgenomen worden door Benavides, de Honda rijder die het na het wegvallen van Joan Barreda Bort en Paulo Gonçalves de enige hoop is voor dit team. Rodrigues was inmiddels weer opgeklommen naar de 3e positie, terwijl Price het nog altijd rustig aan deed vanaf een 4e positie. Benavides zou tijdens het laatste deel van de etappe echter wat tijd laten liggen, en dat liet Rodrigues zich geen twee keer zeggen. De Portugees ging vol de aanval in en nam dan ook de leiding over voorlopig, nog voor Quintanilla, die een achterstand van 4 minuten op hem had. Dat bewijst wel hoe hard Rodrigues tijdens de tweede helft moet zijn gegaan.

Uiteindelijk zou dit dan ook beloond worden met een etappezege voor hem, de eerste voor zowel hem als het team van Yamaha. Price zou alsnog als tweede eindigen, nadat Quintanilla nog tijd verloor in de slotfase en terugviel naar de zesde positie. Benavides zou vervolgens als derde eindigen, en was daarmee sneller dan Svitko en debutant Adrian van Beveren, waarvan die laatste ook een Yamaha bestuurt. In het algemene klassement is Price nog maar enkele stappen verwijderd, voordat hij de allereerste Dakar-zege op zijn naam mag schrijven. Zowel Svitko als Quintanilla konden niet het verschil maken met de Australiër, en zij volgen op een achterstand van meerdere tientallen minuten, en dat lijkt op de laatste etappe niet meer te gaan veranderen. Meo zou uiteindelijk nog veel tijd verloren hebben, nadat de Fransman viel van zijn motor en daarbij een blessure aan zijn hand opliep.

Bij de Nederlanders verliep het ook verrassend genoeg. Om maar eens te beginnen bij de pechvogel van de twaalfde etappe, want dat was overduidelijk Frans Verhoeven. Verhoeven zou namelijk niet alleen de hele dag onder de radar rijden, maar ook nog eens tijdverliezen, waardoor hij ‘slechts’ een 39e positie klasseerde. Hans Vogels zou het integendeel erg goed doen, en hij zou uit de bus komen als 28e, maar ook hij was niet de snelste Nederlander. Robert van Pelt dan, ook hij was niet de snelste Nederlander, maar finishte desondanks op een mooie 32e positie. De snelste Nederlander was namelijk Jurgen van den Goorbergh, de kistrijder die misschien wel zijn beste etappe reed en dat resulteerde in een knappe 24e positie, waardoor Van den Goorbergh de leiding in het kistklassement ook behoudt.

 

Strijd bij de quads nog altijd niet beslist
Bij de quads is de strijd om de leiding nog het spannendste, want het verschil tussen de gebroeders Patronelli was daar slechts 8 seconden voorafgaand deze etappe, in het voordeel van Marcos. Vandaag zou misschien wel de beslissende klap in het klassement uitgedeeld worden door één van de twee! Het leek echter al gauw dat Alejandro dit keer niet aan de tijd van Marcos kon komen, maar om de etappezege zou wel een spannende strijd uitbarsten tussen Marcos Patronelli, Sergei Karyakin en Wouter Nosigila. Alle drie hebben al eens eerder een etappe gewonnen, dus weten ze hoe dat is. Uiteindelijk zou het nog wel tot een secondeduel en een spannend slot uitlopen.

Maar toch trok Marcos Patronelli opnieuw aan het langste eind, hij won de etappe met een zeer kleine voorsprong van 9 seconden op Nosigila, die tweede werd. Karyakin zou uiteindelijk als derde eindigen, maar was daarmee wel sneller dan Jeremias Gonzalez Ferioli en Alejandro Patronelli. In het algemene klassement heeft Marcos Patronelli voorlopig de touwtjes in handen en is het nog maar de vraag of zijn broer een achterstand van 4 minuten en 23 seconden kan goedmaken. De strijd is dus nog altijd niet beslist, dat blijkt ook in de strijd om de top 3 positie, die nog erg spannend zal worden tussen Karyakin, Baragwanath en Gonzalez.

 

Hirvonen komt sterk terug
Bij de auto’s was Nasser Al-Attiyah, de winnaar van etappe 11, als eerste vertrokken. Het zou echter een verrassende strijd vooraan worden, die voorlopig gedomineerd werd door de Toyota’s van Leeroy Poulter en Giniel de Villiers, gevolgd door Al-Attiyah op de derde positie. Peugeot kwam voor het eerst niet in de top 5 voor, en dus zou de etappezege zomaar eens weggelegd kunnen worden voor iemand die er nog geen één behaalde deze Dakar, al moeten we Al-Attiyah zeker in de gaten houden, die er nog steeds alles aan deed om de Peugeots in het algemene klassement van de troon te stoten.

In de tweede helft van de etappe bleef Poulter het snelst, maar zag Al-Attiyah steeds dichterbij komen, die inmiddels al de tweede positie had veroverd. Al-Attiyah zou echter tijdens het laatste deel van de etappe wat tijd verliezen, waardoor Poulter de etappezege nu definitief op zijn naam leek te schrijven. Uiteindelijk kwam de verrassing echter uit een onverwachtse hoek, en zagen we hoe Mikko Hirvonen in de slotfase de leiding overnam van de Zuid-Afrikaan en de etappe op een spectaculaire wijze won. Al-Attiyah zou Poulter uiteindelijk ook nog voorbijgaan en werd tweede, maar beiden kwamen niet aan de tijd van de Fin, die zijn allereerste Dakar etappezege op zijn naam mag schrijven.

In het algemene klassement doet Peterhansel geen gekke dingen meer, al blijft het nog maar de vraag of hij er ongeschonden vanaf komt na zijn tankbeurt, en heeft een voorsprong van nog ruim 40 minuten op Al-Attiyah. Daarachter blijft het spannend in de strijd om de derde positie tussen De Villiers en Hirvonen, en ook in de strijd om een top 5 positie is er nog steeds van alles mogelijk tussen Poulter, en ex-winnaars Nani Roma en Cyril Depress, waarvan die laatste vroeger meerdere malen op de motor won. Vandaag wordt zoals gezegd de laatste etappe verreden en vanavond zullen we weten wie de (voorlopige) winnaar is van deze editie.

Erik van Loon was bezig aan een etappe waarin hij erg constant was. Hij en Wouter Rosegaar waren vrijwel de gehele etappe terug te vinden op de 14e of 15e positie, en uiteindelijk zouden ze ook als 15e eindigen, waar ze voorlopig ook in het algemene klassement ongeveer geklasseerd staan, namelijk als 13e. Maik Willems had op zijn beurt een wat mindere etappe, maar moest toch tevreden zijn met een 61e positie, waardoor hij in het algemene klassement nog verder terugvalt naar de 50e positie. Tim Coronel deed dan weer goede zaken met zijn 37e positie, waardoor hij een plekje stijgt naar de 36e positie in het algemene klassement. En ook Peter Merceij heeft de finish weer gehaald en staat voorlopig 54e algemeen.

 

De Rooy winnaar van Dakar 2016?
Bij de trucks mocht Eduard Nikolaev als eerste starten, maar was het de Nederlander Peter Versluis die het snelste opende. Jaroslav Valtr opende ook verrassend met een tweede tijd, en daarachter was het Nikolaev die als snelste Kamaz opende met een derde tijd. Gerard de Rooy nam geen risico’s meer maar opende desondanks met een vijfde tijd voorlopig. Ook Ton van Genugten zou wat tijd verliezen, maar dat kwam omdat Van Genugten moest wachten op De Rooy, zodat hij snelle assistentie kon verlenen. Eenmaal bij het eerste checkpoint aangekomen, bleken de MAN’s erg snel, met Versluis nog altijd aan kop en Hans Stacey op een derde positie. Frederico Villagra had tegen die tijd de tweede positie weten te bemachtigen.

De Russen waren echter nog steeds van start gegaan met de hoop op problemen of een fout van De Rooy, maar die leek voorlopig nog niet te komen. Wel deden ze er alles aan om vooraan te blijven, maar het lukte hen niet, want ze hadden al een achterstand op gebouwd van tussen de 6 en 10 minuten. Tegen Versluis leek echter niemand voorlopig opgewassen, want zijn voorsprong liep steeds verder uit en was inmiddels gegroeid tot meer dan tweeënhalve minuut op Villagra, die nog altijd tweede stond, met de Iveco. Uiteindelijk zou de etappezege dubbel en dwars verdiend zijn voor Versluis en zijn mannen, en werd de top 3 zoals verwacht aangevuld door Villagra en Stacey.

In het algemene klassement rijdt De Rooy fluitend naar de finish, want Mardeev kan eigenlijk onmogelijk nog iets doen met zijn achterstand van ruim een uur. Villagra doet nog altijd goede zaken op de derde positie algemeen tijdens zijn debuut, en daarmee is de Argentijn sneller dan Van Genugten, die nooit van een top 5 had durven dromen vorig jaar. Stacey zou vervolgens de top 5 aanvullen, maar er had zeker meer voor hem ingezeten deze Dakar. Dat geldt ook voor Nikolaev, die nog altijd ‘slechts’ een zevende positie in het algemene klassement bezet.

Maar het kan uiteraard altijd erger, dat merkte ook Gert Huzink, die zijn truck na een olielek niet veel later in vlammen op zag gaan, net als Martin van den Brink en Bernhard ten Brinke dit eerder deze Dakar al meemaakte. Huzink is daardoor na Van den Brink en Jan Lammers de derde uitvaller deze Dakar. Pascal de Baar deed dan betere zaken wat betreft het klassement, en behoudt zijn 6e positie met een 6e tijd op de etappe zelf. Maurik van den Heuvel aasde eigenlijk nog op een top 10 positie, maar dat zit er waarschijnlijk niet in. Van den Heuvel finishte als 13e en blijft daarmee 12e in het klassement staan. Marcel Huigevoort was de derde MAN rijder op de 14e positie, en daarmee is hij in het algemene klassement terug te vinden als 18e algemeen.

 

De Poule
Ook bij de poule begint het einde langzamerhand in zicht te komen, maar hier is tijdens de laatste etappe nog alles mogelijk als de punten van de eindstand en de schattingsvragen aan bod komen. Voorlopig kan Niels Winter nog van zijn leiding genieten in zowel het algemene klassement, als bij de motoren en de quads. Bij de auto’s staat Martin Nortier aan kop, die in het algemene klassement voorlopig tweede staat, en Mitchel van der Hoef, die de derde positie deelt met Noud Seegers, staat nog altijd aan kop in het truckklassement. De tussenstand is hier terug te vinden.

 

Tussenstanden / Klassementen

Motoren Etappe 12:
1. H. Rodrigues (Yamaha – 6:00:24)
2. T. Price (KTM – +4:32)
3. K. Benavides (Honda – +4:55)
4. S. Svitko (KTM – +6:48)
5. A. van Beveren (Yamaha – +7:28)
24. J. VAN DEN GOORBERGH (KTM – +33:55)
28. H. VOGELS (KTM – +41:17)

ALGEMEEN KLASSEMENT – Motoren na Etappe 12:
1rightarrow blue.svg 1. T. Price (KTM – 46:13:26)
1rightarrow blue.svg 2. S. Svitko (KTM – +37:39)
1uparrow green.svg 3. P. Quintanilla (Husqvarna – +53:10)
1uparrow green.svg 4. K. Benavides (Honda – +57:28)
1uparrow green.svg 5. H. Rodrigues (Yamaha – +57:29)
1downarrow red.svg 18. F. VERHOEVEN (Yamaha – +4:52:44)
1rightarrow blue.svg 23. H. VOGELS (KTM – +6:09:13)

 

Quads Etappe 12:
1. M. Patronelli (Yamaha – 6:48:46)
2. W. Nosigila (Yamaha – +0:09)
3. S. Karyakin (Yamaha – +0:49)
4. J. Gonzalez Ferioli (Yamaha – +3:47)
5. A. Patronelli (Yamaha – +4:15)

ALGEMEEN KLASSEMENT – Quads na Etappe 12:
1rightarrow blue.svg 1. M. Patronelli (Yamaha – 56:24:46)
1rightarrow blue.svg 2. A. Patronelli (Yamaha – +4:23)
1uparrow green.svg 3. S. Karyakin (Yamaha – +1:52:07)
1downarrow red.svg 4. B. Baragwanath (Yamaha – +1:57:30)
1rightarrow blue.svg 5. J. Gonzalez Ferioli (Yamaha – +2:06:00)

 

Auto’s Etappe 12:
1. M. Hirvonen (Mini – 5:34:17)
2. N. Al-Attiyah (Mini – +0:09)
3. L. Poulter (Toyota – +0:45)
4. G. de Villiers (Toyota – +0:57)
5. N. Roma (Mini – +3:09)
15. E. VAN LOON (Mini – +21:59)
37. T. CORONEL (Suzuki – +1:18:28)

ALGEMEEN KLASSEMENT – Auto’s na Etappe 12:
1rightarrow blue.svg 1. S. Peterhansel (Peugeot – 43:27:42)
1rightarrow blue.svg 2. N. Al-Attiyah (Mini – +40:59)
1rightarrow blue.svg 3. G. de Villiers (Toyota – +1:07:06)
1rightarrow blue.svg 4. M. Hirvonen (Mini – +1:11:42)
1rightarrow blue.svg 5. L. Poulter (Toyota – +1:36:16)
1rightarrow blue.svg 13. E. VAN LOON (Mini – +5:24:31)
1uparrow green.svg 36. T. CORONEL (Suzuki – +19:32:11)

 

Trucks Etappe 12:
1. P. VERSLUIS (MAN – 3:14:06)
2. F. Villagra (Iveco – +3:14)
3. H. STACEY (MAN – +3:18)
4. J. Valtr (Tatra – +5:01)
5. G. DE ROOY (Iveco – +5:24)
6. P. DE BAAR (Renault – +6:20)
12. T. VAN GENUGTEN (Iveco – +13:52)

ALGEMEEN KLASSEMENT – Trucks na Etappe 12:
1rightarrow blue.svg 1. G. DE ROOY (Iveco – 42:29:59)
1rightarrow blue.svg 2. A. Mardeev (Kamaz – +1:13:10)
1rightarrow blue.svg 3. F. Villagra (Iveco – +1:43:35)
1rightarrow blue.svg 4. T. VAN GENUGTEN (Iveco – +2:17:10)
1rightarrow blue.svg 5. H. STACEY (MAN – +2:28:57)
1rightarrow blue.svg 6. P. DE BAAR (Renault – +2:58:04)
1rightarrow blue.svg 9. P. VERSLUIS (MAN – +4:02:03)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.