Foto: www.racexpress.nl

17-01-2016 – Eindelijk is het moment dan daar, de finish van Dakar 2016 in Rosario! Onderweg hebben veel rijders helaas hun Waterloo gevonden, maar de echte doorzetters verschenen gistermiddag op het podium. Ook zagen we deze Dakar maar liefst 2 Nederlandse winnaars, en daar leest u hieronder meer over.

De Etappe
In totaal moesten de deelnemers tijdens deze laatste etappe nog 699 kilometers zien af te leggen. De lange verbindingsroute naar Rosario is 519 kilometer lang. De special was relatief kort met een lengte van 180 kilometer, en bestond uit een boichtig technisch gedeelte, maar ook uit een sneller stuk over zand en gravel. De motoren en de quads startten overigens in omgekeerde volgorde tijdens deze etappe.

 

Opnieuw zege voor KTM in Dakar
Tijdens deze laatste etappe zou Toby Price geen risico’s meer nemen. De Australiër stond ruim een half uur voor Stefan Svitko, en er mocht heel wat gebeuren, wou Price deze etappe nog zoveel willen laten liggen. De strijd om de derde plaats was echter nog niet beslist, en zou nog spannend gaan worden tussen Pablo Quintanilla en Helder Rodrigues. Beiden zouden er dan ook nog goed voor gaan zitten tijdens deze etappe en dat was te merken, want Quintanilla opende aan het begin van de etappe het snelst, gevolgd door Kevin Benavides en Rodrigues, die voorlopig op 15 seconden achterstand van de Chileen reed.

Rodrigues zou naarmate de etappe vorderde Benavides voorbij gaan, maar wist geen tijd te pakken op Quintanilla, die op weg leek naar zijn allereerste podium van zijn Dakar carrière. Rodrigues wist deze prestatie al twee keer eerder te behalen, namelijk in 2011 en 2012, maar zoals gezegd zou de Portugees uiteindelijk net misgrijpen, en werd het podium voor Quintanilla een feit, en eindigde Rodrigues als derde nadat hij van het gas afgegaan was en Benavides uiteindelijk nog de tweede positie wist te bemachtigen. Price was echter de grote winnaar van deze Dakar en pakte opnieuw de eindzege voor KTM. Uiteindelijk was zijn voorsprong een kleine 40 minuten op Svitko, die overigens net als Quintanilla de eerste podiumpositie op zijn naam schrijft.

Hans Vogels zou tijdens deze etappe als snelste Nederlander uit de bus komen en greep net mis op een top 10 positie, en werd uiteindelijk elfde. In het algemene klassement zou Vogels ook net misgrijpen als het ging om de titel ‘Beste Nederlander’, want die was voor Frans Verhoeven, die de slotetappe afsloot als 18e, en in het algemene klassement uiteindelijk als 19e zou eindigen, vier posities boven Vogels, die zoals we weten halverwege deze Dakar last had van hoogteziekte. Jurgen van den Goorbergh is echter de grote naam dit jaar bij de Nederlanders, want hij wist vandaag weer een 26e tijd te klasseren en daarmee werd de winst in het kistklassement voor hem een feit. Uiteindelijk wisten 14 van de 16 Nederlanders de finish te bereiken, en zijn we onderweg enkel Senn van Basel en Hans Smit kwijtgeraakt.

 

Feest voor de familie Patronelli
Bij de quads was de strijd om de eindzege nog niet beslist, en zou het tijdens deze laatste etappe nog gaan tussen de gebroeders Patronelli, die sinds het wegvallen van o.a. Ignacio Casale, Rafal Sonik en Marcelo Medeiros deze wedstrijd vrijwel domineren. Tijdens deze laatste etappe leken er eigenlijk ook al afspraken te zijn gemaakt, want Alejandro Patronelli ging overduidelijk niet meer de aanval in op zijn broer Marcos, die uiteindelijk de Dakar van 2016 op zijn naam zou schrijven met iets meer dan 5 minuten op Alejandro, die tijdens zijn rentree opnieuw bewijst waarom hij de Dakar eerder tweemaal op zijn naam schreef.

De etappezege was echter niet voor beiden Patronelli’s, die overigens geen risico meer namen tijdens deze laatste etappe. De strijd om de etappezege zou namelijk gaan tussen Giuliano Giordana, Sergei Karyakin en Brian Baragwanath, waarvan die laatste twee overigens nog in een spannend duel om de top 3 positie waren geraakt. Baragwanath opende het snelste van de drie, maar was daarna van de radar verdwenen, en dus was het onduidelijk of de Zuid-Afrikaan überhaupt de finish zou bereiken. Vervolgens waren het Karyakin en Giordana die telkens stuivertje wisselden vooraan, maar uiteindelijk kwam Baragwanath, die enkel onder de radar had gereden, weer naar boven als etappeleider en daarmee werd ook de derde positie voor hem een feit. Nederlanders kwamen er bij de quads helaas niet aan de finish, nadat zowel Kees Koolen als Bastiaan Nijen Twilhaar in de tweede week moesten opgeven.

 

Zes plus zes maakt twaalf
Tijdens deze laatste etappe mocht Stéphane Peterhansel als leider in het klassement van start gaan richting Rosario. Peterhansel, die de eindzege eigenlijk al zo goed als zeker op zijn naam kon schrijven, deed het vandaag rustig aan en liet de strijd gaan tussen de rest van het veld. Want bij de outsiders kon de strijd nog erg spannend worden om de posities 3 en 5, waar meerdere kanshebbers overgebleven waren. Het was dan ook Mikko Hirvonen, debutant en etappewinnaar van de laatste etappe, die het snelste opende en nog een aanval probeerde in te zetten op de huidige derde positie in het klassement: Giniel de Villiers.

Het was opnieuw een echte rallyproef, en dat bleek wel uit de resultaten, want Sébastien Loeb en Hirvonen namen beiden het initiatief, en daarachter volgde Leeroy Poulter die uiteindelijk zijn vijfde positie in het algemene klassement zou behouden voor ex-winnaar Nani Roma met de Mini. Het leek er in eerste instantie op dat Hirvonen zijn tweede etappezege zou pakken, maar in het laatste deel van de etappe was het toch Loeb die zijn vierde etappezege evenaarde, en daarmee als debutant de prestatie van Carlos Sainz toentertijd evenaarde met vier etappezeges. Sainz bereikte overigens niet de finish dit keer, maar teamgenoot Cyril Depress deed het integendeel opnieuw uitstekend en zou uiteindelijk nog als derde eindigen. Peterhansel zou echter de grote man van Peugeot zijn en won de Dakar van 2016, voor Nasser Al-Attiyah, die stiekem nog hoopt op de tijdstraf van Peterhansel, waardoor het autoklassement helaas voorlopig nog een open boek blijft.

In het autoklassement zijn uiteindelijk nog de meeste slachtoffers gevallen. Zo hadden we al vroeg afscheid moeten nemen van onze racende reporter Tom Coronel, en zagen we treurig genoeg de beelden van de afgebrande Toyota Hilux van Bernhard ten Brinke. Ook zouden zowel Eelco Bekker als Ebert Dollevoet de finish niet bereiken, waarvan die laatste al voor de achtste maal op rij uitgevallen is. Er waren echter ook Nederlanders die de finish wel bereikten, waaronder Erik van Loon met de Mini. Van Loon wist vorig jaar nog een Nederlands record neer te zetten met een vierde positie, maar kende dit jaar een hoop tegenslagen. Desondanks finishte hij als 10e op de etappe en als 13e algemeen. Tim Coronel kende een slechte eerste week, maar ook weer een uitstekende tweede week, en zou als tweede Nederlander in het autoklassement uiteindelijk toch nog sterk terug te vinden zijn op de 36e positie, waar zijn broer Tom trots op kan zijn. Ook Maik Willems en Peter Merceij hebben weer heel wat beleefd, maar ook zij bereikten uiteindelijk de finish op de 51e en 55e positie algemeen.

 

De zege is voor Jurgen Damen
En dan gaan we door met de trucks, nog altijd de grote trots van de Nederlanders. Dit jaar waren er weer genoeg Nederlandse kanshebbers, waaronder Gerard de Rooy, Hans Stacey, Peter Versluis en Martin van den Brink. Die laatste zag zijn truck al op de eerste echte etappe afbranden, evenals Gert Huzink die hetzelfde meemaakte op de voorlaatste etappe van de wedstrijd. Het team van EVM met Versluis en Stacey openden vervolgens erg sterk deze editie, maar zij lieten halverwege deze Dakar een hoop tijd liggen. De Kamazzen vielen dit jaar op hun beurt dan weer erg tegen t.o.v. andere jaren, en dat bood ruimte voor De Rooy en teamgenoot Frederico Villagra in de Iveco’s, die uiteindelijk een fantastische Dakar achter de rug hadden.

De etappezege zou ditmaal echter bestemd zijn voor Stacey, gevolgd door Versluis op een kleine 2 minuten achterstand. De Rooy zou echter rustig aan doen, en ook de Russen moesten al voor deze etappe toegeven dat ze niets meer konden doen, want Gerard de Rooy zou zijn tweede Dakarzege na 2012 op zijn naam weten te schrijven, en droeg de zege dan ook op aan Jurgen Damen, die eerder dit jaar na een crash aan zijn verwondingen overleed. Ayrat Mardeev wist de eer voor Kamaz nog een beetje hoog te houden met zijn tweede positie, en Villagra was in eigen land de sterkste debutant, en dat resulteerde in een podiumpositie voor hem. Stacey zou uiteindelijk voor de snelle servicetruck van Ton van Genugten, die op zijn beurt ook een geweldige Dakar achter de rug had, eindigen op een vierde positie, waardoor Van Genugten één plekje terugviel naar de vijfde positie algemeen.

Drie Nederlandse trucks wisten uiteindelijk de finish niet te halen. Zoals gezegd zagen Huzink en Van den Brink hun truck al in vlammen op gaan, maar ook Jan Lammers slaagde er door technische problemen niet in om door te kunnen rijden. Er waren echter ook genoeg Nederlanders die de finish wel wisten te halen. Versluis zou bijvoorbeeld ondanks zijn vele problemen toch nog een top 10 positie neer weten te zetten en eindigde als negende. Maurik van den Heuvel had ook als doel een top 10 positie te halen, maar dat zat er helaas net niet voor hem in, want hij bleef 12e in het algemene klassement. Marcel Huigevoort mocht dan weer op zijn beurt erg tevreden zijn, en werd tijdens zijn debuut als rijder 18e algemeen als snelle servicetruck voor de MAN’s. Adwin Hoondert wist als achtste Nederlander in de top 20 te finishen als 20e, en ook de trucks van Gerrit van Werven, Aart Schoones, Vick Versteijnen, Jan van de Laar, Frank Tilburgs, Ed Wigman, Kornelis Offringa en niet te vergeten Aad van Velsen wisten de finish te bereiken.

 

De Poule
En een einde van de Dakar, betekent helaas ook een einde van onze Dakar Poule. Als allereerst willen we de deelnemers bedanken voor het meespelen en zijn we al weer druk bezig geweest om jullie feedback om te kunnen zetten in een nog beter concept volgend seizoen. Feedback van zowel deelnemers als niet-deelnemers is overigens nog altijd welkom! Maar het belangrijkste waar het om draait, zijn de winnaars van dit opgezette evenement.

Om maar eens te beginnen bij de motoren, waar het lange tijd Niels Winter was die aan kop heeft gestaan. In de slotfase zou Niels echter nog wat punten laten liggen, en zou de winst gaan naar Noud Seegers met 67 punten. In het quad klassement wist Niels de eer voor zichzelf wel hoog te houden, want met ook 67 punten wist hij hier de winst te pakken. Bij het autoklassement was het al vanaf de rustdag zo goed als zeker dat de winst hier naar Martin Nortier zou gaan, en met 61 punten zou dit uiteindelijk ook een feit worden. In het truckklassement werd het nog bijzonder spannend, maar daar kwam als een duvel uit het doosje Joey van der Hoef als winnaar uit de bus met 67 punten, slechts één punt voor zowel Martin Nortier als Sven van Linde.

In het algemene klassement leek Niels Winter tijdens het optellen toch echt te gaan winnen, nadat hij etappes lang in strijd was met Martin Nortier om de zege in het algemene klassement. Uiteindelijk zou het gezegde ‘twee vechten om een been, en de derde ging ermee heen’ ook hier een feit worden, want dankzij de bonuspunten wist Noud Seegers uiteindelijk zowel Niels als Martin voorbij te gaan, en hij wist met een krappe voorsprong de zege op zijn naam te schrijven. Niels en Martin vulden vervolgens de top 3 aan, en Johan Veenstra, die zijn trilogie na zijn zeges in 2014 en 2015 ditmaal niet wist te voltooien, werd uiteindelijk toch nog vierde. Noud Seegers zal dus de Rally-World DVD 2015 binnenkort bij hem thuis bezorgt krijgen, en iedereen ontvangt overigens morgen nog een mail van ons waar ze al hun statistieken nog eens terug kunnen bekijken. De poule is hier terug te vinden, en we willen u nogmaals bedanken voor het meespelen en zien u volgend jaar graag weer terug!

 

Tussenstanden / Klassementen

Motoren Etappe 13:
1. P. Quintanilla (Husqvarna – 1:51:27)
2. K. Benavides (Honda – +1:41)
3. H. Rodrigues (Yamaha – +2:37)
4. T. Price (KTM – +4:22)
5. S. Svitko (KTM – +6:24)
11. H. VOGELS (KTM – +14:53)
25. J. VAN DEN GOORBERGH (KTM – +19:36)

ALGEMEEN KLASSEMENT – EINDSTAND MOTOREN:
1rightarrow blue.svg 1. T. Price (KTM – 48:09:15)
1rightarrow blue.svg 2. S. Svitko (KTM – +39:41)
1rightarrow blue.svg 3. P. Quintanilla (Husqvarna – +48:48)
1rightarrow blue.svg 4. K. Benavides (Honda – +54:47)
1rightarrow blue.svg 5. H. Rodrigues (Yamaha – +55:44)
1downarrow red.svg 19. F. VERHOEVEN (Yamaha – +5:19:28)
1rightarrow blue.svg 23. H. VOGELS (KTM – +6:19:44)

 

Quads Etappe 13:
1. B. Baragwanath (Yamaha – 2:07:18)
2. G. Giordana (Yamaha – +7:44)
3. S. Karyakin (Yamaha – +7:55)
4. J. Gonzalez Ferioli (Yamaha – +11:45)
5. W. Nosigila (Yamaha – +12:43)

ALGEMEEN KLASSEMENT – EINDSTAND QUADS:
1rightarrow blue.svg 1. M. Patronelli (Yamaha – 58:47:21)
1rightarrow blue.svg 2. A. Patronelli (Yamaha – +5:23)
1uparrow green.svg 3. B. Baragwanath (Yamaha – +1:41:53)
1downarrow red.svg 4. S. Karyakin (Yamaha – +1:44:25)
1rightarrow blue.svg 5. J. Gonzalez Ferioli (Yamaha – +2:02:08)

 

Auto’s Etappe 13:
1. S. Loeb (Peugeot – 1:46:51)
2. M. Hirvonen (Mini – +1:13)
3. N. Al-Attiyah (Mini – +1:36)
4. C. Depress (Peugeot – +1:36)
5. L. Poulter (Toyota – +2:04)
10. E. VAN LOON (Mini – +5:19)
44. P. MERCEIJ (Toyota – +36:57)

ALGEMEEN KLASSEMENT – EINDSTAND AUTO’S:
1rightarrow blue.svg 1. S. Peterhansel (Peugeot – 45:22:10)
1rightarrow blue.svg 2. N. Al-Attiyah (Mini – +34:58)
1rightarrow blue.svg 3. G. de Villiers (Toyota – +1:02:47)
1rightarrow blue.svg 4. M. Hirvonen (Mini – +1:05:18)
1rightarrow blue.svg 5. L. Poulter (Toyota – +1:30:43)
1rightarrow blue.svg 13. E. VAN LOON (Mini – +5:22:13)
1uparrow green.svg 35. T. CORONEL (Suzuki – +20:04:42)

 

Trucks Etappe 13:
1. H. STACEY (MAN – 2:06:08)
2. P. VERSLUIS (Iveco – +1:45)
3. E. Nikolaev (Kamaz – +2:08)
4. M. Kolomy (Tatra – +2:52)
5. A. Mardeev (Kamaz – +3:13)
7. G. DE ROOY (Iveco – +5:56)
12. P. DE BAAR (Renault – +11:59)

ALGEMEEN KLASSEMENT – EINDSTAND TRUCKS:
1rightarrow blue.svg 1. G. DE ROOY (Iveco – 44:42:03)
1rightarrow blue.svg 2. A. Mardeev (Kamaz – +1:10:27)
1rightarrow blue.svg 3. F. Villagra (Iveco – +1:40:55)
1uparrow green.svg 4. H. STACEY (MAN – +2:23:01)
1downarrow red.svg 5. T. VAN GENUGTEN (Iveco – +2:30:59)
1rightarrow blue.svg 6. P. DE BAAR (Renault – +3:04:07)
1rightarrow blue.svg 9. P. VERSLUIS (MAN – +3:57:52)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.