Foto: www.bet.nl

05-01-2016 – Na twee dagen alleen maar drama zag het er vandaag al een stuk beter uit voor de organisatie. Ondanks dat de tweede etappe 100 km werd ingekort, was er genoeg gebeurd. Klik hier om het verslag van etappe 1 terug te lezen, en hieronder vindt u alle informatie over de tweede etappe van de Dakar.

 

De Etappe
De tweede etappe van Dakar 2016 voerde de deelnemers van Villa Carlos Paz naar Termas de Rio Honda. Een lange, snelle route, maar volgens de organisatie niet al te moeilijk voor de deelnemers. Vanwege de slechte weersomstandigheden in Argentinie heeft de organisatie de tweede etappe echter wel in moeten korten. De motoren en de quads, die aanvankelijk een special stage van 450 kilometer af zouden leggen, zouden nu 354 kilometer getimede kilometers voor hun kiezen krijgen. De special voor de auto’s en trucks is van een oorspronkelijke 510 kilometer ingekort naar een nieuwe lengte van 387 km. De eindstreep wordt na het vierde checkpoint getrokken.

 

Price gooit hoge ogen en in verkorte etappe
Het was aan de Spanjaard Joan Barreda Bort om als eerste aan de 38e editie van de Dakar te beginnen. Aan het begin van de etappe werd al gauw duidelijk dat het gelijk een zeer spannende etappe zou worden, omdat de verschillen in de eerste waypoints nog erg klein waren. Het waren echter Toby Price, Ruben Faria en Stefan Svitko die uiteindelijk ook daadwerkelijk voor deze etappezege zouden meestrijden. De Honda-rijders waren tijdens deze etappe namelijk wat minder overtuigend, maar deden desondanks goed mee in de top 10.

Price wist het grootste deel van de etappe de leiding ijzersterk vast te houden. Tijdens de tweede helft van de etappe leek het er echter toch even op dat Faria eventueel de etappe op zijn naam zou schrijven, nadat hij de leiding met een korte voorsprong overnam. Tijdens het laatste stuk wist Price toch weer ‘zijn’ leiding terug te pakken, en gaat daarmee als leider in het klassement richting het bivak voor Faria, die uiteindelijk 20 seconden langzamer was, maar later nog een minuut straftijd zou ontvangen. Svitko wist uiteindelijk niet voldoende druk te leggen op beide rijders, en stond tijdelijk 3e, maar hij was ook één van de slachtoffers geworden van de uitgedeelde straftijden, waardoor hij terugviel naar een vijfde positie. Alain Duclos schoof nu door naar een podiumpositie gevolgd door de Oostenrijker Matthias Walkner op de KTM.

De Nederlanders die ons land deze Dakar gaan vertegenwoordigen zijn o.a. Hans Vogels, Robert van Pelt, Frans Verhoeven, Jan van Gerven, Maikel Verkade en Jurgen van den Goorbergh. Die laatste zou echter wat tijd verliezen vanwege een defecte transponder, maar wist uiteindelijk toch de finish te halen. Voor Vogels gold het tegendeel, hij kwam eigenlijk de hele etappe als snelste Nederlander uit de bus, ondanks ook voor hem een straftijd, en zou uiteindelijk de 34e tijd algemeen neerzetten. Verhoeven zou uiteindelijk als 38e eindigen, gevolgd door Van Pelt op een 42e positie, en ook zij ontvingen een straftijd. Uiteindelijk wisten alle 16 Nederlanders de finish te halen, en zullen we hen terug zien in de 3e etappe.

 

Casale laat zijn visitekaartje achter
45 quads gingen vandaag van start in Villa Carlos Paz. Een etappe die de winnaar van 2014, Ignacio Casale, maar al te graag op zijn naam wou schrijven. De gebroeders Patronelli, die na hun afwezigheid in de afgelopen editie(s) hun rentree maken, maakten het de Chileen echter niet te gemakkelijk tijdens deze etappe. Een andere concurrent die tegelijkertijd de verrassing van deze etappe was, was de Zuid-Afrikaan Brian Baragwanath, stond vlak achter de gebroeders Patronelli voorlopig op een vierde positie en was daarmee ook in de race voor een podiumpositie.

De winst was uiteindelijk bestemd voor Casale, die weinig toegaf op zijn concurrenten. Baragwanath zou uiteindelijk zeer sterk, maar vooral zeer verrassend, op een 2e positie eindigen. De Braziliaan Medeiros zou uiteindelijk nog als 3e eindigen, nadat zowel Marcos als Alejandro Patronelli een straftijd ontvingen. Alejandro zou alsnog als 4e eindigen, gevolgd door Gonzalez die ook profiteerde van de straftijd die Rafal Sonik, de winnaar van de vorige editie, ontving.

Ook bij de quads stonden er Nederlanders aan de start. In tegendeel tot de motoren, stonden er in deze categorie slechts 2 landgenoten aan de start van deze editie. Één van de twee Nederlanders die elk jaar opnieuw aan de start staat, is niemand minder dan Kees Koolen. Koolen kende een goede eerste etappe, en streed in het begin zelfs mee om een top 10 positie. Uiteindelijk zou hij erbuiten vallen, maar desondanks een mooie 13e positie klasseren. Bastiaan Nijen Twilhaar, de tweede Nederlander, kende ook weinig problemen en finishte als 33e algemeen.

 

Een geweldig debuut van de negenvoudig wereldkampioen
De etappe ging vandaag uiteraard ook voor de auto’s van start, en Bernhard ten Brinke mocht de weg schoonvegen na zijn snelste tijd tijdens de proloog, die helaas even later een zwarte bladzijde werd uit deze Dakar. Ten Brinke moest tijdens de tweede etappe toch echt de achtervolging in, en keek na de eerste waypoints al tegen een achterstand van meer dan een minuut aan. Martin Prokop opende verrassend het snelst, voor de Toyota van Giniel de Villiers en de Mini van ex-WRC rijder en debutant Mikko Hirvonen. Nasser Al-Attiyah en Nani Roma, de winnaars van de afgelopen twee edities, moesten voorlopig de achtervolging in en vulden de top 5 aan.

Niet veel later zou de etappe echter gedomineerd worden door Peugeot, die vorig jaar juist veel pech kende in de Dakar. Negenvoudig wereldkampioen rally’s en debutant Sébastien Loeb nam verrassend de kop over, gevolgd door de twee ervaren rijders Carlos Sainz en Stéphane Peterhansel. Prokop was inmiddels alweer wat teruggevallen in het klassement. Het 1-2-3’tje voor Peugeot zou overigens maar voor korte duur zijn, want Sainz zou de eerste ‘topper’ zijn die zijn auto aan de kant moest zetten, en daarmee bijna een kwartier verloor. Loeb bleek vervolgens de leiding niet meer uit handen te geven, en pakte met een ruime voorsprong van 2 minuten de etappezege.

Zeer gemakkelijk was deze etappe echter niet voor de auto’s, want meerdere rijders kenden al problemen, waaronder Roma, die al 45 minuten verloor. Ook teamgenoot Orlando Terranova verloor veel tijd, evenals de Ford van Xavier Pons. Alsof dit nog niet genoeg was reed ook Robby Gordon zich vast in de grote modderpoel waarin de wegen in Argentinië inmiddels veranderd waren. Peterhansel kende gelukkig weinig problemen en eindigde als tweede, met vlak achter hem de Toyota van Giniel de Villiers, die eigenlijk als enige de Peugeot’s kon volgen over de gehele etappe. De top 5 werd aangevuld door Hirvonen en Poulter, waarvan de Fin net als Loeb ook een ijzersterk debuut achter de rug had.

Bij de auto’s zijn er eigenlijk twee Nederlanders die een mogelijke kans maken op een top 5 positie, of wie weet wel hoger. Één van deze Nederlanders noemden we al wat eerder, en ondanks dat Ten Brinke en Colsoul niet mee konden vechten vooraan, wisten ze een keurige 8e positie neer te zetten en mochten daarmee tevreden zijn. Erik van Loon ging niet veel later van start, en deed in het begin mee rond een 12e positie, dat was ook tegelijk de positie waarop zijn Mini zich na de tweede etappe klasseerde, voor de Toyota van Al-Rajhi. Maik Willems kende een wat mindere etappe, want vooral op de verbindingsroute hadden zij de nodige problemen. Ondanks dat ze als laatste wagen (110e) van start gingen, wisten ze een mooie tijd neer te zetten en werden daarmee 48e.

En uiteraard mogen we de gebroeders Coronel in hun Buggy niet vergeten. Beiden kenden een wat mindere etappe, en verloren in de modderwegen toch meer tijd dan ze verwacht hadden. Ze zouden uiteindelijk zoveel tijd verliezen, dat Tim zich als een na laatste, en Tom zich zelfs als laatste zou klasseren. Overigens hadden ook de laatste Nederlandse deelnemers in het autoklassement, Ebert Dollevoet, Eelco Bekker en Peter Merceij, de finish bereikt op een 58e, 73e en 79e positie.

 

Een oranje podium
De trucks gingen van start en uiteraard was de grote favoriet om de eindzege ook dit jaar het team van Kamaz. Tijdens deze tweede etappe bleek het echter voor het eerst totaal anders uit te pakken, en zagen we verrassend dat alle Kamaz rijders het tempo in de modder totaal niet konden volgen. Het waren de Nederlanders die streden in de voorhoede. Ton van Genugten ging aan het begin van de etappe verrassend aan kop voor zijn landgenoten Peter Versluis en Gerard de Rooy. Even later zou Van Genugten echter wat tijd verliezen en zou ook Versluis iets terugvallen.

Voor Villagra was dit het ideale moment om een aanval in te zetten, want hij nam vervolgens kort de leiding over voor De Rooy, die op zijn beurt weer gevolgd werd door Hans Stacey. Stacey zou echter alles op alles zetten om deze etappe te winnen, en dat verliep voorlopig succesvol, toen de MAN rijder zijn Argentijnse concurrent voorbij ging in het klassement. Wat er vervolgens plaatsvond was het stuivertje wisselen vooraan in het klassement. Villagra zou echter bij de laatste waypoints terugvallen naar een 5e positie, en maakte daarvoor ruimte voor de andere Nederlanders, want Versluis en De Rooy schoven hierdoor op naar een tweede positie. Stacey pakte de etappezege waardoor het gehele podium hier uit Nederlanders bestond. En wat Kamaz betreft, die kwamen niet eens voor als het ging om een top 5 positie.

Bij de trucks waren ook weer bijna alle Nederlanders binnen, met de verrassing Van Genugten die uiteindelijk als 7e zou eindigen voor team IVECO. Enkel Martin van den Brink was met zijn Renault weggeraakt in het klassement na de eerste waypoints. De rede hiervan zou later die avond bekend worden. Het driejaren project waar Van den Brinkgoed mee op weg was, zag hij namelijk in vlammen op gaan (foto). Alle inzittenden zijn gelukkig ongedeerd maar de eerste Nederlandse uitvaller is een feit, en hoe! Helaas niet de manier waarin we deze prachtige etappe hadden willen zien afronden.

 

De Poule
Bij de Dakar Poule zijn de verschillen uiteraard nog erg klein. In het motorenklassement zijn het hier enkel Ruben van Wijk en Marijn Visser die met hun hoofd boven water bleven. Bij de quads zijn dit er al een stuk meer, en delen Martin Nortier, Marijn Visser en Mitchel van der Hoef de eerste positie. In het autoklassement wist iedereen ook niet veel punten te halen, en zaten de verschillen heel dicht op elkaar. De leiding was hier verdeeld over Niels Winter, Sven van Linde en Joey van der Hoef. Bij de trucks wist Mitchel van der Hoef op zijn beurt hier weer de leiding te pakken, zonder deze te hoeven delen. In het algemeen klassement delen Marijn Visser en Mitchel van der Hoef tot nu toe dus de eerste positie, maar ook verrassend Joey van der Hoef die gemiddeld in alle categorieën goed scoorde. De tussenstand van de poule kunt u hier terugvinden, en we hopen u uiteraard terug te zien voor een actueel verslag (opnieuw inclusief de voorlopige pouleklassementen) van etappe 3.

 

Uitslagen / Klassementen

Motoren Etappe 2:
1. T. Price (KTM – 3:46:24)
2. R. Faria (Husqvarna – +1:20)
3. A. Duclos (Sherco – +1:51)
4. M. Walkner (KTM – +2:00)
5. S. Svitko (KTM – +2:28)
34. H. VOGELS (KTM – +17:37)
38. F. VERHOEVEN (Yamaha – +19:12)

ALGEMEEN KLASSEMENT – Motoren na Etappe 2
1. T. Price (KTM – 3:53:09)
2. R. Faria (Husqvarna – +1:02)
3. A. Duclos (Sherco – +1:53)
4. M. Walkner (KTM – +1:59)
5. S. Svitko (KTM – +2:21)
32. H. VOGELS (KTM – +17:37)
36. F. VERHOEVEN (Yamaha – +19:17)

Quads Etappe 2:
1. I. Casale (Yamaha – 4:10:47)
2. B. Baragwanath (Yamaha – +3:49)
3. M. Medeiros (Yamaha – +4:11)
4. A. Patronelli (Yamaha – +4:58)
5. J. Gonzalez Ferioli (Yamaha – +7:17)
13. K. KOOLEN (Honda – +13:24)
33. B. NIJEN TWILHAAR (Can-Am – +46:52)

ALGEMEEN KLASSEMENT – Quads na Etappe 2
1. I. Casale (Yamaha – 4:18:01)
2. B. Baragwanath (Yamaha – +4:00)
3. M. Medeiros (Yamaha – +4:23)
4. A. Patronelli (Yamaha – +5:06)
5. J. Gonzalez Ferioli (Yamaha – +7:38)
13. K. KOOLEN (Honda – +13:41)
35. B. NIJEN TWILHAAR (Can-Am – +48:41)

Auto’s Etappe 2:
1. S. Loeb  (Peugeot – 3:45:46)
2. S. Peterhansel (Peugeot – +2:23)
3. G. de Villiers (Toyota – +3:01)
4. M. Hirvonen (Mini – +3:05)
5. L. Poulter (Toyota – +3:20)
8. B. TEN BRINKE (Toyota – +5:02)
12. E. VAN LOON (Mini – +7:10)

ALGEMEEN KLASSEMENT – Auto’s na Etappe 2
1. S. Loeb (Peugeot – 3:52:03)
2. S. Peterhansel (Peugeot – +2:23)
3. G. de Villiers (Toyota – +3:01)
4. M. Hirvonen (Mini – +3:03)
5. L. Poulter (Toyota – +3:40)
7. B. TEN BRINKE (Toyota – +4:53)
12. E. VAN LOON (Mini – +7:24)

(ALGEMEEN KLASSEMENT) – Trucks na Etappe 2
1. H. STACEY (MAN – 4:18:18)
2. P. VERSLUIS (MAN – +0:48)
3. G. DE ROOY (Iveco – +1:51)
4. M. Kolomy (Tatra – +2:39)
5. F. Villagra (Iveco – +2:44)
7. T. VAN GENUGTEN (Iveco – +3:40)
16. J. LAMMERS (Ginaf – +17:48)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.