Foto: www.racexpress.nl

07-01-2016 – Een hele speciale Dakar, daar mogen we tot nu toe wel van spreken. Tijdens de vierde etappe zou het echter nog spannender worden, want voor het eerst sinds de jaren ’90 krijgen de deelnemers weer eens een marathonetappe voor hun kiezen. Hoe het de toppers en Nederlanders die tijdens de derde etappe de finish bereikten verliep, leest u hieronder.

 

De Etappe
Zoals gezegd stond de deelnemers de eerste marathonetappe van deze rally te wachten! De motoren, quads en auto’s krijgen een special van 429 km voor hun kiezen. De trucks gingen een rondje rondom Jujuy met een lengte van 419 km afleggen. Er mocht tijdens deze etappe niet gesleuteld worden aan de voertuigen na afloop van de stage. Het is voor de deelnemers dus vooral zaak om heelhuids aan de finish te komen en geen overbodige risico’s te nemen. Een coureur die dat wel durft kon veel tijd winnen.

 

Het zit Barreda niet mee
Het was aan het Argentijnse talent Kevin Benavides, die de derde en zijn allereerste etappe op zijn naam schreef, om af te trappen. Deze etappe was Benavides opnieuw zeer snel, maar het was teamgenoot Paulo Gonçalves die als snelste opende. Benavides en Barreda volgden vlak achter hem, en die laatste zou later ook de leiding van Gonçalves overnemen. Benavides merkte al gauw dat een tweede etappezege er dit keer voor hem niet in zat maar reed desondanks keurig mee op de derde positie, voor Van Beveren en Meo. De etappestrijd zou dus gaan tussen Honda rijders Gonçalves en Barreda, en die laatste liep alleen maar uit op zijn teamgenoot, bij de eerste echte checkpoint was de voorsprong die hij opgebouwd had namelijk al 22 seconden.

Bij het tweede checkpoint ging Gonçalves de aanval in, en wist het gat te verkleinen naar minder dan 10 seconden, met als gevolg een waar secondeduel tussen de twee mannen. Het was toch Barreda die tijdens de tweede helft van de etappe fors zou uitlopen en bijna twee minuten zou winnen op Gonçalves, en daarmee de etappezege op zak had. Al zou de Spanjaard opnieuw een tijdstraf ontvangen van 5 minuten waardoor hij voor de tweede maal zijn etappezege af moest staan, het zit hem ook niet mee! De winst ging naar Gonçalves en het was Ruben Faria die nu doorschoof naar de tweede positie. De derde positie was voor Benavides en Barreda zou terugvallen naar de 4e positie, maar dat was toch nog voor de tijd van Toby Price.

In het algemeen klassement zou Stefan Svitko de leiding verliezen. De teamgenoot van Price zat er tijdens de eerste paar etappes goed bij, maar deed tijdens deze marathon ‘rustig aan’ en klasseerde een 12e tijd, en dat was niet voldoende om de leiding te behouden. Die leiding ging nu naar Gonçalves die een voorsprong van ruim 2 minuten had op Benavides, voorlopig de 2e positie. Barreda staat voorlopig 3e algemeen, maar zonder zijn straftijden had de Spanjaard nu vast en zeker ruim aan kop gestaan. De top 5 wordt aangevuld door Svitko, die er alsnog goed bij zit, en Faria, die ook zomaar eens een gevaarlijke outsider kan zijn op zijn Husqvarna.

Frans Verhoeven had voorlopig de beste etappe achter de rug. De marathonetappe verliep hem erg goed en hij klasseerde uiteindelijk een mooie 26e tijd, en blijft daarmee de snelste Nederlander op de 30e positie algemeen. Van Pelt kende ook een foutloze etappe en wist vlak achter Verhoeven op de 29e positie te eindigen, en volgt in het algemene klassement nu 6 minuten achter hem op een 34e positie algemeen. Hans Vogels kende zoals we weten veel pech tijdens de vorige etappe, en kreeg een straftijd nadat hij, zonder het door te hebben, veel te hard reed op een bewoond gebied. Tijdens deze etappe probeerde Vogels echter een inhaalslag te maken en finishte als 41e, de positie die Vogels voorlopig ook in het algemene klassement bezet. Alle Nederlandse motorrijders zitten nog steeds in de race en dat is natuurlijk zeer goed nieuws!

 

Baragwanath laat zich verrassen…?
Over de quads viel vandaag niet een heleboel te vertellen. Toch hebben we het opvallendste even op een rijtje gezet. Het was namelijk geen Ignacio Casale, Marcelo Medeiros, Brian Baragwanath en zelfs geen Rafal Sonik die als snelste opende. Ditmaal leek Marcos Patronelli eindelijk het juiste ritme gevonden te hebben en hij maakte een sterke start tijdens deze vierde etappe. Hij was bij het eerste checkpoint al ruim een halve minuut sneller dan Marcelo, die op zijn beurt Casale weer achter zich hield. Baragwanath leek echter problemen te hebben, de rede daarvan is voorlopig nog onbekend bij ons, maar bij de eerste checkpoint verloor hij al 45 minuten en ziet daarmee zijn top 3 positie volledig in het water lopen!

Vele rijders kwamen zich, naarmate de etappe vorderde, toch in de strijd om de etappezege mengen. Zo kwamen de namen van Pablo Copetti en Alexis Hernandez onder andere voorbij. Die laatste zou de etappe uiteindelijk zelfs de etappe op zijn naam schrijven, voor de Yamaha’s van Patronelli en Casale, al was die voorsprong van Hendrix slechts heel klein. Broeder Alejandro Patronelli finishte als 4e. De top 5 werd uiteindelijk aangevuld door Mohammed Abu-Issa. Door het wegvallen van Baragwanath staat Casale nu ruim aan de leiding in het algemene klassement en heeft een voorsprong van meer dan 12 minuten, en dat inclusief een straftijd!

De grote vraag bij de Nederlandse quadrijders is nog altijd: Lukt het Koolen om mee te strijden om een top 10 positie? Vandaag deed de Honda rijder overduidelijk rustiger aan waardoor hij met een 18e tijd iets terug zou vallen in het algemene klassement naar een 14e positie, dus het blijft afwachten of hij de Dakar (zo goed als) foutloos weet te vervolgen, want dan blijft die top 10 nog altijd een feit! Ook Bastiaan Nijen Twilhaar heeft de finish weer ongeschonden bereikt, en hij finishte als 24e en staat ook 24e in het algemene klassement.

 

‘The Peugeot Show’
Bij de Peugeots mocht Sébastien Loeb het spits afbijten. De negenvoudig wereldkampioen was vastberaden om ook hier proberen de etappe te winnen en zijn hattrick te voltooien. Het zijn echter de teamgenoten van de Fransman, Carlos Sainz en Stéphane Peterhansel, die sneller openen en Loeb volgt voorlopig op de 3e positie. Niet veel later zou het echter opnieuw anders lopen dan dat Sainz hoopte, want hij zou drie minuten verliezen waardoor Peterhansel het stekje van hem overnam en nu voorlopig leidde voor Loeb en Al-Attiyah als snelste Mini rijder op de derde positie.

Loeb probeerde nog wat hij kon, maar Peterhansel’s opgebouwde voorsprong aan het begin van de etappe werd niet meer teruggewonnen en zijn voorsprong bleef de rest van de etappe rond de minuut hangen. ‘Monsieur Dakar’ won dus uiteindelijk zijn 66e etappe in een Dakar Rally. Sainz was op zijn beurt de rest van de etappe bezig aan een fantastische inhaalslag, en wist zelfs Loeb en Al-Attiyah in de slotfase voorbij te gaan, wat resulteerde in een tweede positie. Loeb maakte het 1-2-3’tje voor Peugeot compleet dat opnieuw een grote show weggaf. Al-Attiyah had opnieuw geen schijn van kans en moest weer tevreden zijn met een 4e positie, maar was wel sneller dan de Peugeot van Cyril Depress, die vijfde werd.

Ondanks de etappezege van Peterhansel, is het nog altijd zijn landgenoot die aan kop blijft staan in het algemeen klassement. Peterhansel volgt voorlopig als 2e achter Loeb op een achterstand van bijna 5 minuten, en Al-Attiyah probeert de eer voor Mini nog altijd hoog te houden en staat voorlopig 3e algemeen. Verrassend sterk is de Toyota van Leeroy Poulter, die zelfs nog boven de Peugeot van Sainz als 4e geklasseerd staat. En daarachter zijn het Giniel de Villiers, Mikko Hirvonen en Cyril Depress die achtervolgen, en een tandje bij moeten zetten, willen ze wat meer druk voeren op het veld vooraan.

Voor het Nederlandse autoklassement was de marathonetappe een grote domper. We zagen al eerder hoe Erik van Loon een hoop tijd verloor nadat hij een ravijn in dook, ditmaal wist hij gelukkig wel de finish te bereiken zonder al te grote fouten en eindigde de etappe als 14e. Bernhard ten Brinke kende opnieuw een uitstekend begin van de etappe en was zelfs in de race voor een top 5 positie! Helaas gooide een lekke band die verwisseld moest worden roet in het eten, want daarmee verloren Ten Brinke en Colsoul 5 minuten, en eindigden uiteindelijk net achter Van Loon op een 15e positie, maar blijft wel de snelste Nederlander en zakt iets terug naar de 9e positie algemeen. Tot slot moeten we helaas afscheid nemen van onze razende reporter Tom Coronel. We weten dat hij vorig jaar bijna alles meemaakte maar toch doorging tot het uiterste, maar dit keer moest Tom toch echt de handdoek in de ring gooien na een probleem met de brandstoftoevoer.

 

De Rooy houdt de rest onder druk achter zich
Bij de trucks was het de Tatra van Martin Kolomy die als eerst van start ging. Frederico Villagra, rijdend voor team de Rooy in de Iveco, kende aan het begin van deze etappe wat problemen. De Argentijn kreeg gelukkig hulp van zijn fans en kon daardoor gauw door, en wist zelfs nog de snelste tijd neer te zetten bij de eerste waypoints! Later zou Villagra echter zijn leiding moeten afstaan aan teamgenoot Gerard de Rooy, die voor het eerst écht vooraan meestreed om de etappezege. Villagra zou alleen maar verder terugvallen, met een spectaculair gevolg. De top 3 bestond nu namelijk geheel uit Nederlanders! Bestaande uit De Rooy, Peter Versluis en Hans Stacey, waarvan die laatste toch een straftijd heeft ontvangen na de geruchten die hierover al rondgingen.

De verschillen tussen de drie Nederlanders bleven over de tweede helft van de etappe minimaal. Versluis zou richting het einde van de etappe De Rooy zelfs nog voorbij gaan met een minimale voorsprong van 2 seconden. Kortom, het was een geweldige etappe met opnieuw de Nederlanders in de hoofdrol! Het zou uiteindelijk toch De Rooy zijn die onder druk het meeste ervaring heeft en de etappe op zijn naam schreef. Versluis eindigde als tweede op 37 seconden achter hem, en Stacey wist ook zijn derde positie vast te houden op iets meer dan een minuut van zijn ex-teamgenoot. De snelste Kamaz was ditmaal Eduard Nikolaev, en we hadden tijdens deze marathon etappe toch wel een aanval verwacht. Deze kwam echter niet, en met de hoogst geklasseerde Kamaz slechts op 5 blijft het voorlopig toch nog een Hollands feestje.

Door de straftijd van Stacey is Versluis nu de nieuwe leider in het klassement en mag Hans toch zeer tevreden zijn met zijn tweede positie, met slechts 15 seconden op zijn teamgenoot. Villagra is nog altijd de snelste buitenlander en weet zijn derde positie te behouden, voor De Rooy, die op zijn beurt de Kamaz van Ayrat Mardeev in het algemene klassement voorbij ging. Eduard Nikolaev en Andrey Karginov moeten het voorlopig doen met een 9e en 12e positie, en als zij de aanval nog willen inzetten, moeten ze dat langzamerhand wel gaan doen, want met 25% van de Dakar achter de rug begint de tijd langzaam maar zeker misschien toch wel te dringen nu zij een redelijk grote achterstand hebben.

In het Nederlandse truckklassement misten we verder alleen nog maar Martin van den Brink, al zou daar gauw verandering in komen. Jan Lammers had namelijk een hoop motorische problemen, maar toen er flink werd gesleuteld aan het einde van de etappe, bleek dat de truck wel weer normaal kon rijden, maar niet meer kan racen. In verband met de marathonetappe betekent dit ook het einde van Lammers’ wedstrijd. Bij de andere Nederlanders verliep deze etappe juist wel goed. Bijvoorbeeld bij Ton van Genugten, die er opnieuw goed bij zat en weer in de top 10 wist te eindigen, waardoor hij zijn 6e plek zou behouden. Ook Pascal de Baar deed opnieuw uitstekende zaken voor Renault en werd 14e, voor de Scania van Maurik van den Heuvel, die 15e werd. In het algemene klassement staat De Baar echter nog wat voor Van den Heuvel op een 11e positie, terwijl Van den Heuvel overigens een sterke inhaalrace maakt en voorlopig op de 15e positie algemeen geklasseerd staat. Naast Lammers zijn ook alle Nederlandse truckers weer gefinisht.

 

De Poule
Bij de poule beginnen inmiddels de eerste gaten in het algemene klassement te ontstaan. Zo is Martin Nortier flink gestegen en zelfs de nieuwe leider in het klassement, met een redelijk grote voorsprong van 6 punten op ex-leider Mitchel van der Hoef, die op zijn beurt broertje Joey van der Hoef achter zich houd. Die laatste is echter weer in het motorenklassement het snelst, en voor Nortier geld dit bij de quads. De leiding bij de auto’s is nog altijd voor Niels Winter, terwijl Sven van Linde en Nortier de leiding in het truckklassement moeten delen. De tussenstand van de poule kunt u hier terugvinden.

 

Tussenstanden / Klassementen:

Motoren Etappe 4:
1. P. Gonçalves (Honda – 3:49:29)
2. K. Benavides (Honda – +4:46)
3. R. Faria (Husqvarna – +5:26)
4. J. Barreda Bort (Honda – +5:34)
5. A. Meo (KTM – +6:44)
28. F. VERHOEVEN (Yamaha – +15:36)
34. R. VAN PELT (Husqvarna – +16:40)

ALGEMEEN KLASSEMENT – Motoren na Etappe 4:
1uparrow green.svg 1. P. Gonçalves (Honda – 10:17:27)
1rightarrow blue.svg 2. K. Benavides (Honda – +4:26)
1rightarrow blue.svg 3. J. Barreda Bort (Honda – +5:26)
1downarrow red.svg 4. S. Svitko (KTM – +8:08)
1uparrow green.svg 5. R. Faria (Husqvarna – +8:15)
1uparrow green.svg 32. F. VERHOEVEN (Yamaha – +39:11)
1uparrow green.svg 36. R. VAN PELT (Husqvarna – +45:29)

 

Quads Etappe 4:
1. A. Hernandez (Yamaha – 4:53:23)
2. M. Patronelli (Yamaha – +0:04)
3. E. Umbert Okumura (Yamaha – +0:28)
4. S. Karyakin (Yamaha – +0:36)
5. I. Casale (Yamaha – +0:38)
17. K. KOOLEN (Honda – +19:30)
26. B. NIJEN TWILHAAR (Can-Am – +43:34)

ALGEMEEN KLASSEMENT – Quads na Etappe 4:
1rightarrow blue.svg 
1. I. Casale (Yamaha – 11:55:41)
1uparrow green.svg 2. M. Medeiros (Yamaha – +11:17)
1uparrow green.svg 3. A. Patronelli (Yamaha – +14:08)
1uparrow green.svg 4. A. Hernandez (Yamaha – +15:16)
1uparrow green.svg 5. M. Patronelli (Yamaha – +17:41)
1downarrow red.svg 14. K. KOOLEN (Honda – +41:17)
1uparrow green.svg 27. B. NIJEN TWILHAAR (Can-Am – +1:49:44)

 

Auto’s Etappe 4:
1. S. Peterhansel (Peugeot – 3:42:42)
2. C. Sainz (Peugeot – +0:11)
3. S. Loeb (Peugeot – +0:27)
4. N. Al-Attiyah (Mini – +4:57)
5. C. Depress (Peugeot – +5:44)
14. E. VAN LOON (Mini – +10:49)
15. B. TEN BRINKE (Toyota – +11:10)
ALGEMEEN KLASSEMENT – Auto’s na Etappe 4:
1rightarrow blue.svg 1. S. Loeb (Peugeot – 9:44:51)
1uparrow green.svg 2. S. Peterhansel (Peugeot – +4:48)
1uparrow green.svg 3. N. Al-Attiyah (Mini – +11:09)
1uparrow green.svg 4. L. Poulter (Toyota +12:31)
1uparrow green.svg 5. C. Sainz (Peugeot – +13:04)
1downarrow red.svg 9. B. TEN BRINKE (Toyota – +19:25)
1uparrow green.svg 13. E. VAN LOON (Mini – +39:59)

 

Trucks Etappe 4:
1. G. DE ROOY (Iveco – 3:58:16)
2. P. VERSLUIS (MAN – +0:37)
3. H. STACEY (MAN – +1:18)
4. F. Villagra (Iveco – +1:46)
5. E. Nikolaev (Kamaz – +3:32)
10. T. VAN GENUGTEN (Iveco – +6:08)
14. P. DE BAAR (Renault – +14:08)
ALGEMEEN KLASSEMENT – Trucks na Etappe 3:
1uparrow green.svg 1. P. VERSLUIS (MAN – 10:02:34)
1downarrow red.svg 2. H. STACEY (MAN – +0:15)
1rightarrow blue.svg 3. F. Villagra (Iveco – +2:04)
1uparrow green.svg 4. G. DE ROOY (Iveco – +4:59)
1downarrow red.svg 5. A. Mardeev (Kamaz – +9:27)
1rightarrow blue.svg 6. T. VAN GENUGTEN (Iveco – +13:32)
1downarrow red.svg 11. P. DE BAAR (Renault – +28:59)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.