Foto: www.mcnews.com.au

08-01-2016 – Van Argentinië reisden de rijders af naar Bolivia, waar de marathonetappe een vervolg zou krijgen. Vooral bij de Nederlandse truckers ging het tijdens de vierde etappe geweldig, en de vraag is uiteraard of zij dat vast konden houden. Het antwoord vindt u hieronder bij ons actuele verslag van etappe 5.

De Etappe
De route van etappe 5 leidde de motoren, quads, auto’s en trucks langs dezelfde route: Een route met een verbindingsstage van 314 kilometer en een special stage van 327 kilometer. Het is het tweede deel van de marathonetappe; Deelnemers hebben in de nacht na etappe 4 dus niet kunnen sleutelen aan hun voertuigen. Tijdens de etappe werd de grens met Bolivia overgestoken en zou er een hoogste punt van maar liefst 4.600 meter worden bereikt; het hoogste punt tijdens deze Dakar-editie.

 

Price pakt tweede etappezege, Gonçalves behoudt leiding
Het was aan Paulo Gonçalves, de man die de vierde etappe op zijn naam schreef na opnieuw een straftijd voor Joan Barreda Bort, die deze vijfde etappe als eerste mocht starten. Toen kwam ineens de KTM van Toby Price weer opduiken. Price wist de tweede etappe op zijn naam te schrijven, maar raakte daarna een beetje onzichtbaar in het klassement. Vandaag opende de Australiër het snelste voor Pablo Quintanilla en Barreda. Quintanilla zou later wat terugvallen, waardoor Barreda en Antoine Meo een plekje doorschoven bij CP1. Price gaf vervolgens eigenlijk niks meer toe, en had bij de tweede checkpoint al een voorsprong van ruim een minuut op Barreda, die nog altijd geen etappe op zijn naam heeft staan maar er alles aan doet om daar verandering in te brengen.

De leiding van Price werd niet meer weggegeven, wat uiteindelijk resulteerde in zijn tweede etappezege. Hij werd gevolgd door Stefan Svitko, die een sterke tweede helft van de etappe achter de rug had. Matthias Walkner hebben we deze Dakar nog weinig voorbij zien komen, maar hij wist deze etappe knap als derde te eindigen, en dat was vóór Barreda, die er weer niet in slaagde om de etappe op zijn naam te schrijven, en ‘slechts’ op een vierde positie eindigde. Quintanilla tot slot werd vijfde na een tijdstraf die de Fransman Antoine Meo ontving, waardoor Meo terugviel in het klassemen. In het algemeen klassement is het woord nog altijd aan Paulo Gonçalves, die KTM rijders Svitko en Price voorlopig achter zich houdt. Barreda volgt vervolgens op een vierde positie en Walkner wordt keurig vijfde. Debutant Kevin Benavides zou terugvallen naar een 6e positie, maar daar hoefde de jonge Argentijn zich echt niet voor te schamen in deze zware etappe.

Frans Verhoeven had ook weer een sterke etappe achter de rug. Enkel een tijdstraf gooide wat roet in het eten, maar Verhoeven eindigde desondanks als snelste Nederlander op de 26e positie. Robert van Pelt rijdt deze wedstrijd erg constant en met weinig fouten, zo ook deze etappe, wist Van Pelt de 33e positie te klasseren. Hans Vogels, die op de hoge hoogtes nog altijd last heeft van grijpverschijnselen, deed het rustig aan en finishte als 48e. In het algemene klassement is Verhoeven hier ook nog de snelste Nederlander, en staat 32e, Van Pelt volgt op de 37e positie, en Vogels moet het voorlopig doen met een 46e positie algemeen. Ook de andere dertien Nederlanders wisten vandaag de finish in Uyuni te bereiken.

 

Koolen de verrassing in het slagveld bij de quads
Bij de quads is het nog maar de vraag of iemand Ignacio Casale van zijn leiding af kan houden. De Chileen is voorlopig verreweg het snelste, vooral na het wegvallen van zijn belangrijkste tegenstander tijdens de vorige etappe, Brian Baragwanath. Tijdens deze vijfde etappe opende Casale opnieuw het snelst, voor de Yamaha’s van Alexis Hernandez en Rafal Sonik. Voor de tweede positie in het algemeen klassement, Marcelo Medeiros, kwam zijn Dakar tijdens deze etappe aan een eind. De Braziliaan kwam ten val en brak daarbij zijn sleutelbeen, waardoor hij met de helikopter af moest worden gevoerd en Casale nog meer de ruimte zou krijgen door de fouten van anderen.

Casale zou wat terugvallen naarmate de etappe vorderde, en daarmee de leiding weggeven aan de Argentijn Alexis Hernandez, winnaar van de vierde etappe van deze Dakar editie. Maar het opvallendste was toch wel de tijd van Kees Koolen, die ineens een 4e positie klasseerde en daarmee de rest van het quad klassement verbaasde met zijn Honda. Het zou later nog gekker worden wanneer Koolen zelfs de derde positie overnamen gewoon in de race was voor een etappezege! Bij het zesde waypoint, niet te verwarren met de checkpoints, viel Koolen heel even terug naar de vierde positie, maar bij het zevende waypoint had hij zijn derde positie alweer terugveroverd. In het laatste deel van de etappe leek het er zelfs heel even op dat Koolen als tweede zou eindigen, en daar later meer over.

Want er gebeurde verder nog veel meer bij de quads tijdens deze etappe. Zo zou klassementsleider Casale zijn stilgevallen en daarmee zou hij veel tijd verliezen. Voor de winnaar van de laatste editie, Rafal Sonik, kwam zijn Dakar avontuur helaas aan een einde. Mechanische problemen dwongen de Pool tot opgave en daarmee wordt het klassement voor de outsiders bij de quads een stuk interessanter. Koolen maakte daar ook uiteindelijk mooi gebruik van, alleen zat er net geen top 3 positie in. Desondanks eindigde hij op een mooie vijfde positie. De derde positie zou namelijk bestemd zijn voor de Rus Sergei Karyakin, één van die outsiders die zomaar eens voor een verrassing zou kunnen gaan zorgen. Alejandro Patronelli eindigde uiteindelijk als tweede, maar wist zijn landgenoot Alexis Henandez niet te passeren, hij won voor de tweede maal op rij een etappe tijdens deze editie.

Hernandez doet goede zaken, want hij is door het flinke tijdverlies van Casale stijgt hij naar de 2e positie in het algemeen klassement. Casale, die uiteindelijk teruggevallen is naar de 14e positie met meer dan een uur achterstand, maakt zichzelf nu kansloos voor de eindzege. De gebroeders Patronelli zijn altijd sterk en staan ook nu weer op positie 3 en 4, met Alejandro als snelste van de twee. En hun landgenoot Jeremias Gonzalez vult de top 5 aan met al meer dan een kwartier achterstand op de nieuwe leider in het klassement, Karyakin, iemand waarvan we al zeiden dat hij er zomaar eens als verrassing met de prijzen vandoor gaat. Bastiaan Nijen Twilhaar is als tweede Nederlander ook nog altijd in de race en klasseerde een 19e tijd, waardoor hij nu stijgt naar de 21e positie in het algemeen klassement.

 

Peugeot is gewoon oppermachtig!
Het initiatief lag bij Stéphane Peterhansel om vandaag de baan voor de rest van de wagens schoon te vegen. Het was nog maar de vraag of de niet-Peugeot rijders, met in de hoofdrol de Mini van Nasser Al-Attiyah, misschien wat terug konden doen tijdens deze zware etappe. Het antwoord leek echter opnieuw het tegendeel te zijn, want Loeb en Sainz zouden de kop gaan nemen aan het begin van de etappe gevolgd door Al-Attiyah. Robby Gordon kwam ineens ook om de hoek kijken met zijn Gordini, en reed mee in de top 5 achter Peterhansel, maar even later zou zijn positie verrassend worden overgenomen door Bernhard ten Brinke, die deze etappe voorlopig als snelste Toyota rijder uit de bus kwam.

Door een storm die uitbrak zou de finish voor de auto’s 7 kilometer naar voren geplaatst worden. Voor Ten Brinke zou dat weinig uitmaken, hij zou namelijk wat terugvallen in het klassement naar een 8e positie. Loeb leek ondertussen toch echt op weg naar een hattrick in etappezeges in deze Dakar, en wist ‘El Matador’, beter bekend als Sainz, achter zich te houden. Het zou uiteindelijk weer duidelijk worden dat Peugeot in deze Dakar simpelweg oppermachtig is, want ook Peterhansel wist Al-Attiyah in de slotfase nog voorbij te gaan en maakte het 1-2-3’tje voor Peugeot weer compleet. Mini kan niets anders doen dan achtervolgen, en dat blijft het verhaal bij de auto’s voorlopig tijdens de Dakar 2016.

In het algemeen klassement blijft de negenvoudig wereldkampioen rally’s ruim aan kop staan voor Peterhansel, die zijn tweede positie ook behoud. Sainz is Al-Attiyah door zijn tweede tijd voorbij in het algemeen klassement, en de Toyota van Leeroy Poulter vult nog altijd de top 5 aan. Bij één van de Peugeot rijders ging het echter wel zeer slecht tijdens deze etappe, en dat was bij ex-motorscoureur Cyril Depress, die ruim een uur heeft stilgestaan vanwege elektrische problemen en daardoor flink keldert in het klassement. Ten Brinke wist na afloop van de etappe uiteindelijk de 11e positie neer te zetten, en was daarmee opnieuw sneller dan Van Loon, die 13e werd. In het algemeen klassement stijgt Ten Brinke één plek en staat nu 8e, en Van Loon is, nog altijd buiten de top 10, te vinden op de 13e positie. Alle Nederlanders hebben in het autoklassement de finish bereikt, en zullen dus ook meereizen naar Etappe 6.

 

Kamaz deelt de eerste klappen uit
Bij de trucks domineert het team van MAN met Peter Versluis en Hans Stacey in de hoofdrol voorlopig, gevolgd door de Iveco’s van team De Rooy met o.a. Frederico Villagra, Ales Loprais, Ton van Genugten en uiteraard Gerard de Rooy zelf. Martin Kolomy is in zijn Tatra echter ook iemand om zeker in de gaten te houden, dat bleek ook tijdens deze etappe weer, toen de Tsjech als snelste wist te openen. Voor zijn landgenoot Loprais ging het tijdens deze etappe compleet mis. We zagen al o.a. bij de quads dat de marathonetappe voor heel veel slachtoffers zorgde, en bij de trucks zorgde een kapotte naaf ervoor dat Loprais vanaf de 8e positie in het algemeen klassement zijn wedstrijd moest staken.

Ondertussen bleek er vooraan een strijd los te barsten om de etappezege, maar niet tussen de Nederlanders. Het waren de Kamazzen met, tijdens deze etappe, in de hoofdrol Eduard Nikolaev die na een aantal dagen waarin ze helemaal niet voorkwamen in het verhaal, nu de aanval in gingen zetten en druk gingen leggen op de Nederlanders en Kolomy, waarvan die laatste nog altijd aan kop stond. In de tweede helft van de etappe kon Kolomy de Kamaz van Nikolaev echt niet meer achter zich houden, waardoor Nikolaev nu aan kop ging. En die voorsprong gaf de Rus niet zomaar weg, sterker nog, die voorsprong van Nikolaev werd alleen maar groter en groter. Op het einde werd het nog even spannend toen Kolomy weer extra gas bij begon te geven en toch de etappe leek te gaan pakken…

…maar op het einde ging het toch mis voor de Tatra rijder. Hij verliest in de slotfase nog een hoop tijd en eindigt als tweede op ruim tweeënhalve minuut van Nikolaev, die de eerste etappe voor Kamaz bezorgt tijdens deze eerste editie en tegelijkertijd een aantal flinke klappen uit zal delen in het algemene klassement. Frederico Villagra zou als snelste Iveco rijder als derde eindigen, gevolgd door de snelste Nederlander, en dat was niet Stacey, en ook niet De Rooy, en zelfs geen Versluis! De snelste Nederlander was namelijk Ton van Genugten, die een zeer verrassende 4e tijd klasseerde. Mardeev wist de top 5 aan te vullen en was daarmee sneller als de MAN’s van Versluis en Stacey. De Rooy eindigde voor zijn doen wat minder op een 8e positie, terwijl Maurik van den Heuvel een andere verrassende Nederlander was tijdens deze etappe en als 9e eindige.

In het algemene klassement is het nu Villagra die de koppositie van Versluis overneemt. Stacey staat door zijn tijdstraf nog altijd achter Versluis, maar is desondanks de derde in het klassement. De Rooy heeft ondertussen een achterstand van bijna 6 minuten, en staat daarmee op de 4e positie in het klassement, terwijl Mardeev langzamerhand de strijd begint op te bouwen vanaf de 5e positie. Van Genugten zakte door de aanval van Nikolaev een positie, maar staat nog altijd heel dicht achter de Rus. Ook Pascal de Baar is als Nederlander nog altijd binnen de top 10 en doet het vooralsnog erg goed voor het Mammoet Rallyteam. Dat geld ook voor Van den Heuvel, die achter Pep Vila voorlopig 11e staat maar in de volgende etappe zeker de top 10 kan binnenkomen. Qua Nederlandse truckers hebben ook hier alle Nederlanders de finish bereikt.

 

De Poule
In de poule beginnen de gaten vooraan aardig groot te worden, en ligt het initiatief nog altijd bij Martin Nortier. Mitchel en Joey van der Hoef bezetten de rest van de top 3, al komt Niels Winter daar ook om het hoekje kijken. In het motorenklassement is het echter wel Joey die aan kop gaat, en Martin staat zowel in het quad als in het autoklassement bovenaan. Bij de trucks blijft de leiding voor Sven van Linde, al is deze maar heel krap. Meer info over de tussenstand van de poule vindt u hier.

 

Tussenstanden / Klassementen

Motoren Etappe 5:
1. T. Price (KTM – 4:03:44)
2. S. Svitko (Honda – +2:33)
3. M. Walkner (KTM – +2:40)
4. J. Barreda Bort (Honda – +5:57)
5. P. Quintanilla (KTM – +6:51)
26. F. VERHOEVEN (Yamaha – +15:04)
33. R. VAN PELT (Husqvarna – +17:42)

ALGEMEEN KLASSEMENT – Motoren na Etappe 5:
1rightarrow blue.svg 1. P. Gonçalves (Honda – 14:30:07)
1uparrow green.svg 2. S. Svitko (KTM – +1:45)
1uparrow green.svg 3. T. Price (KTM – +1:47)
1downarrow red.svg 4. J. Barreda Bort (Honda – +2:27)
1uparrow green.svg 5. M. Walkner (Husqvarna – +2:57)
1rightarrow blue.svg 32. F. VERHOEVEN (Yamaha – +45:19)
1downarrow red.svg 37. R. VAN PELT (Husqvarna – +54:15)

 

Quads Etappe 5:
1. A. Hernandez (Yamaha – 4:49:24)
2. A. Patronelli (Yamaha – +1:56)
3. S. Karyakin (Yamaha – +2:50)
4. K. KOOLEN (Honda – +3:20)
5. W. Nosigila (Yamaha – +5:32)
19. B. NIJEN TWILHAAR (Can-Am – +45:27)

ALGEMEEN KLASSEMENT – Quads na Etappe 5:
1uparrow green.svg 1. S. Karyakin (Yamaha – 16:55:26)
1uparrow green.svg 2. A. Hernandez (Yamaha – +4:55)
1rightarrow blue.svg 3. A. Patronelli (Yamaha – +5:43)
1uparrow green.svg 4. M. Patronelli (Yamaha – +15:10)
1uparrow green.svg 5. J. Gonzalez Ferioli (Yamaha – +16:04)
1uparrow green.svg 9. K. KOOLEN (Honda – +41:17)
1uparrow green.svg 23. B. NIJEN TWILHAAR (Can-Am – +1:49:44)

 

Auto’s Etappe 5:
1. S. Loeb (Peugeot – 3:32:44)
2. C. Sainz (Peugeot – +0:22)
3. S. Peterhansel (Peugeot – +3:00)
4. N. Al-Attiyah (Mini – +3:07)
5. L. Poulter (Toyota – +6:07)
14. E. VAN LOON (Mini – +10:49)
15. B. TEN BRINKE (Toyota – +11:10)

ALGEMEEN KLASSEMENT – Auto’s na Etappe 5:
1rightarrow blue.svg 1. S. Loeb (Peugeot – 13:17:25)
1rightarrow blue.svg 2. S. Peterhansel (Peugeot – +7:48)
1uparrow green.svg 3. C. Sainz (Peugeot – +13:26)
1downarrow red.svg 4. N. Al-Attiyah (Mini – +14:16)
1downarrow red.svg 5. L. Poulter (Toyota +18:38)
1uparrow green.svg 8. B. TEN BRINKE (Toyota – +31:00)
1rightarrow blue.svg 13. E. VAN LOON (Mini – +54:16)

 

Trucks Etappe 5:
1. E. Nikolaev (Kamaz – 4:00:03)
2. M. Kolomy (Tatra – +2:32)
3. F. Villagra (Iveco – +4:32)
4. T. VAN GENUGTEN (Iveco – +4:32)
5. A. Mardeev (Kamaz – +5:58)
6. P. VERSLUIS (MAN – +6:41)
7. H. STACEY (MAN – +6:42)

ALGEMEEN KLASSEMENT – Trucks na Etappe 5:
1uparrow green.svg 1. F. Villagra (Iveco – 14:09:13)
1downarrow red.svg 2. P. VERSLUIS (MAN – +0:05)
1downarrow red.svg 3. H. STACEY (MAN – +0:21)
1rightarrow blue.svg 4. G. DE ROOY (Iveco – +5:50)
1rightarrow blue.svg 5. A. Mardeev (Kamaz – +8:49)
1downarrow red.svg 8. T. VAN GENUGTEN (Iveco – +11:28)
1uparrow green.svg 9. P. DE BAAR (Renault – +50:30)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.