Foto: www.racexpress.nl

09-01-2016 – We zijn alweer bijna op de helft van deze Dakar aangekomen! In Bolivia zouden de deelnemers die nog in de wedstrijd zitten zich opmaken voor opnieuw een zware etappe, die opnieuw voor veel slachtoffers zou zorgen, net als bij etappe 5.

De Etappe
De deelnemers bij de motoren, quads en auto’s kregen tijdens deze zesde etappe een 542 kilometer lange special voor hun kiezen. De langste special van de rally! De trucks reden echter een andere route. Zij moesten een special van 295 kilometer afleggen. Volgens de organisatie was er opnieuw een forse kans op zware regenval. Eén gelukje voor de deelnemers: Ze reden dit keer om om, en niet door de zoutvlakte van Uyuni.

 

Barreda is de grote verliezer
Nog voor de start van de special stage, was het al voor enkele rijders over en uit op de verbindingsroute. Zo ook de de Slowaak Ivan Jakes, die nog te veel last had van zijn blessure die hij opliep tijdens de vijfde etappe, en daardoor terugkeerde naar het bivak in Uyuni. Toen de special stage van start ging, met Toby Price vooraan de startvolgorde, bleken de eerste verschillen al gauw gemaakt te worden in het voordeel van Price, die het snelste opende van de 124 overgebleven motoren. Bij het eerste checkpoint viel de Australiër echter een stuk terug in het klassement en nam Paulo Gonçalves, de leider in het algemeen klassement, de leiding op deze etappe over.

Price wist zich later in de etappe weer terug te vechten naar de 2e positie, maar al met anderhalve minuut achterstand op Gonçalves, waardoor het wachten was op tijdverlies van de Portugees, mocht Price nog wat willen doen. Het leek echter niet te gebeuren, want Gonçalves liep bij de volgende waypoints verder en verder uit. Voor zijn teamgenoot, Joan Barreda Bort, ging het deze etappe weer goed mis. De Spanjaard kreeg tijdens de afgelopen etappes al heel veel straftijd aan zijn broek, en dit keer was het het Honda blok die tijdverlies voor hem veroorzaakte. Barreda zou op assistentie moeten wachten en werd uiteindelijk de rest van de etappe gesleept, en dus kan hij een goed resultaat nu definitief op zijn buik schrijven.

Richting het einde van de etappe liet Gonçalves zich toch verrassen en verloor de nodige tijd. Price liet die kans niet aan zich voorbij gaan en nam de leiding weer over van hem, en had nu een voorsprong van 11 seconden. Ruben Faria liet zich ook verrassen tijdens deze etappe en zou van zijn motor zijn gevallen. De Husqvarna rijder brak daarbij zijn pols en dat betekende ook voor hem einde Dakar, terwijl de Portugees het zo goed deed tot nog toe! De etappe zou door dit alles uiteindelijk naar Price gaan, en Gonçalves werd derde. De tweede plaats was voor Matthias Walkner, die als ‘underdog’ nog wel eens iemand kan zijn om in de gaten te houden. In het algemeen blijft Gonçalves aan kop, maar komt Price steeds dichterbij. Walkner is inmiddels ook gestegen naar een 3e positie, met ‘slechts’ een achterstand van 2 minuten en 50 seconden. En Barreda is zoals gezegd de grote verliezer van vandaag en komt niet meer voor in de top 10 van het algemeen klassement.

De Nederlandse motorrijders hadden tijdens deze zesde etappe een goede etappe achter de rug. Frans Verhoeven zou ook dit keer de snelste zijn als het ging tussen de 3 favoriete Nederlanders. Verhoeven eindigde als 26e tijdens deze etappe en stijgt daarmee een flink aantal posities naar de 27e positie algemeen. Ook Robert van Pelt kende weinig problemen, en deed gewoon wat hij moest doen, Van Pelt eindigde als 34e en ook hij zou een stuk stijgen naar de 31e positie algemeen. Hans Vogels, die in het begin verreweg het snelste was van de Nederlanders, lijkt op de hoge hoogtes echt moeite te hebben om de twee bij te houden. Desondanks mocht Vogels niet klagen met zijn 36e positie op de etappe, die hem op de 41e positie algemeen zet. Na zes etappes zitten alle Nederlandse motorrijders nog in de rally, en dat is toch wel erg bijzonder!!

 

Dubbelslag voor de gebroeders Patronelli
Bij de quads mocht Alexis Hernandez het spits afbijten, na zijn overwinningen van de afgelopen twee etappes. Dit keer zou het duel vooraan echter niet gedomineerd worden door de Peruaan, maar het waren Marcos Patronelli en Ignacio Casale die op deze wegen toch meer ervaren waren en aan kop gingen. Het beloofde een spannend duel tussen deze twee te worden, maar niets was minder waar. Casale zou namelijk crashen met zijn Yamaha en brak daarbij zijn sleutelbeen, waardoor we naast Sonik een tweede favoriet voor de eindzege zijn kwijtgeraakt.

Dit gaf alle ruimte voor de gebroeders Patronelli, waar Marcos en Alejandro nu het initiatief namen. Dit keer leek het er echter op dat Marcos Patronelli de etappe op zijn naam zou schrijven, met 6 minuten en 39 seconden voorsprong op zijn broer. De derde positie ging naar de Rus Sergei Karyakin, die door zijn achterstand de Patronelli’s echt voorbij moest laten gaan in het algemene klassement en daarmee de leiding verloor. Die leiding was bestemd voor Alejandro, die hier een voorsprong had van 2 minuten en 48 seconden op Marcos. Kortom, een dubbelslag voor de gebroeders Patronelli.

Als we het toch hebben op succesvolle pogingen tijdens deze etappe, kunnen was Bastiaan Nijen Twilhaar uiteraard niet overslaan. Twilhaar was tijdens deze etappe fantastisch bezig en dat resulteerde in een 13e positie tijdens deze zesde etappe, zijn hoogste resultaat in een etappe tot nu toe. Twilhaar was daarbij de snelste Nederlander, en finishte voor Koolen, die 14e werd, nadat hij een straftijd van maar liefst 38 minuten achter zijn tijd kreeg! In het algemeen klassement betekent dit dan ook dat Koolen terugvalt naar de 10e positie, maar daarmee is hij nog wel sneller dan Twilhaar, die 2 uur achter hem op de 17e positie geklasseerd staat.

 

Peterhansel zet de aanval in
Ook voor de auto’s zou niet veel later de strijd losbarsten, en ook dit keer zou die strijd opnieuw gedomineerd worden door de Peugeots. Het was Stéphane Peterhansel die van dit team het snelste opende, gevolgd door Carlos Sainz en Sébastien Loeb. Nasser Al-Attiyah stond met zijn Mini voorlopig vijfde, maar concludeerde zelf al dat hij met deze wagen geen tegenstand kon bieden, zolang de Peugeots foutloos blijven. Yazeed Al-Rajhi reed een verrassend sterke openingsfase zonder pech en stond voorlopig 4e in zijn Toyota. Voor Guerlain Chicherit was die pech er echter wel, want hij kon met zijn ‘zebra Buggy’ niet meer van start gaan tijdens deze etappe.

Tijdens de rest van de eerste helft van deze etappe bleven de verschillen minimaal tussen de Peugeots. Halverwege de etappe bleek echter dat Loeb te veel tijd zou moeten toegeven als het ging om de etappezege, en voorlopig tevreden moest zijn met de 3e positie. Sainz had inmiddels de leiding van Peterhansel overgenomen en tussen die twee zou het de rest van de etappe nog erg spannend worden. Na bijna 3 uur rijden waren de twee nek aan nek in volgens de tussenstanden en was het stuivertje wisselen. Uiteindelijk was het Peterhansel die aan het langste eind trok en met een klein verschil de etappe won. De Fransman pakte echter veel tijd op Loeb, en daarmee zou hij de nieuwe leider worden in het algemeen klassement. Loeb zou het 1-2-3’tje voor Peugeot overigens zelfs niet weten te voltooien, en moest Al-Rajhi uiteindelijk aan zich laten voorbij gaan.

Zo succesvol als de Peugeots tijdens deze zesde etappe waren, zo slecht ging het bij de Nederlanders. Om maar eens te beginnen met Erik van Loon, die deze etappe met een kapotte transponder reed. Van Loon miste daardoor enkele waypoints, maar gelukkig geen enkele checkpoint, waardoor hij geen straftijd ontvangt, en alsnog op een 10e positie wist te eindigen. Dit kleine lichtpuntje werd Ten Brinke echter niet gegund, want hij reed lek tijdens de etappe. Na de band te hebben verwisseld leek Ten Brinke desondanks op weg naar een top 10 positie, totdat bleek dat de verwisselde band vlam had gevat en de Toyota van Ten Brinke net zo snel door het vuur in as werd omgezet als de truck van Martin van den Brink eerder deze Dakar. “Over en uit!”, melde Ten Brinke dan ook op Facebook, want na een mislukte poging om de brand te blussen kende het vuur ook voor Bernhard geen genade…

 

De Nederlanders gaan maar door!
Eduard Nikolaev mocht als eerste van start gaan bij de trucks tijdens deze zesde etappe, die er zoals gezegd anders uitzag als bij de andere categorieën. Het was Frederico Villagra die in zijn Iveco het snelste opende bij het eerste checkpoint, 12 seconden voor Gerard de Rooy, die op zijn beurt Nikolaev achter zich hield. De Nederlanders zouden niet veel later echter de aanval in gaan zetten, en met succes! De Rooy nam namelijk de koppositie over gevolgd door de MAN van Hans Stacey, en ook Peter Versluis zat niet ver van een top 3 positie af, die voorlopig nog in handen was van Nikolaev. Bij het vierde waypoint kwam hier definitief verandering in, en was het Versluis die een voorlopig 1-2-3’tje voor de Nederlanders wist neer te zetten.

En die Nederlanders gingen maar door. Dat 1-2-3’tje zou uiteindelijk zelfs een feit gaan worden, in het voordeel van Stacey, die in de slotfase De Rooy nog voorbij zou weten te gaan. Versluis zou keurig als derde eindigen voor de drie Kamazzen met de namen van Nikolaev, Dmitry Sotnikov en Andrey Karginov. Daarachter kwam de Tatra van Martin Kolomy ertussen, die Ayrat Mardeev op zijn beurt nog achter zich wist te houden. In het algemene klassement is de leiding voor Stacey nu dus weer een feit geworden, en teamgenoot Versluis heeft een achterstand van 1 minuut. Villagra weet, ondanks zijn ‘slechts’ negende tijd op de etappe, de derde positie te behouden voor teamgenoot De Rooy, die op zijn beurt de ‘verzwakte’ Kamaz van Mardeev achter zich weet te houden.

Voor de andere Nederlanders verliep deze etappe ook weer erg goed. Maurik van den Heuvel wist bijvoorbeeld opnieuw een 11e tijd te klasseren met zijn ‘oude’ Scania, en daarmee komt Van den Heuvel de top 10 binnen vlak achter Pascal de Baar. De Baar die, vergeleken met de voorgaande etappes, een wat mindere dag had en als 19e eindigde, en daardoor zijn 9e positie in het algemene klassement als prooi beschikbaar stelt voor Van den Heuvel, dus dat belooft nog wat! Ton van Genugten staat nog een positie boven De Baar, maar het gat tussen deze twee is zo groot dat er heel wat moet gebeuren, wil Van Genugten zijn achtste positie weggeven. Tijdens deze etappe gaf hij in ieder geval weinig weg, en finishte als 13e. Ook de rest van de truckers wisten aan de finish te komen.

 

De Poule
In de poule is de verrassing van vandaag Niels Winter, die het meeste punten scoorde en daarmee stijgt naar de 2e positie in het algemeen klassement voor de gebroeders Van der Hoef. Daarbij pakt Niels nu ook de leiding in het quad klassement over van Martin Nortier. Martin heeft op zijn beurt de leiding in het algemene klassement nog altijd in handen met een ruime voorsprong, daarbij heeft hij de leiding in het autoklassement, waar Martin dankzij Peugeot erg goed scoort t.o.v. de rest. In het truckklassement tot slot begint Sven van Linde langzamerhand de druk te voelen nu hij zijn leiding moet delen met Mitchel van der Hoef. De tussenstanden zijn hier terug te vinden.

 

 

Tussenstanden / Klassementen

Motoren Etappe 5:
1. T. Price (KTM – 5:51:48)
2. M. Walkner (KTM – +1:05)
3. P. Gonçalves (Honda – +1:12)
4. S. Svitko (KTM – +4:44)
5. H. Rodrigues (Honda – +5:23)
26. F. VERHOEVEN (Yamaha – +23:58)
34. R. VAN PELT (Husqvarna – +31:05)

ALGEMEEN KLASSEMENT – Motoren na Etappe 5:
1rightarrow blue.svg 1. P. Gonçalves (Honda – 20:23:07)
1uparrow green.svg 2. T. Price (KTM – +0:35)
1uparrow green.svg 3. M. Walkner (KTM – +2:50)
1downarrow red.svg 4. S. Svitko (KTM – +5:17)
1uparrow green.svg 5. P. Quintanilla (KTM – +15:10)
1uparrow green.svg 27. F. VERHOEVEN (Yamaha – +1:08:05)
1uparrow green.svg 31. R. VAN PELT (Husqvarna – +1:24:08)

 

Quads Etappe 5:
1. M. Patronelli (Yamaha – 6:53:39)
2. A. Patronelli (Yamaha – +6:39)
3. S. Karyakin (Yamaha – +19:01)
4. B. Baragwanath (Yamaha – +19:21)
5. J. Gonzalez Ferioli (Yamaha – +21:27)
13. B. NIJEN TWILHAAR (Can-Am – +52:08)
14. K. KOOLEN (Honda – +1:01:20)

ALGEMEEN KLASSEMENT – Quads na Etappe 5:
1uparrow green.svg 1. A. Patronelli (Yamaha – 24:01:07)
1uparrow green.svg 2. M. Patronelli (Yamaha – +2:48)
1downarrow red.svg 3. S. Karyakin (Yamaha – +6:39)
1downarrow red.svg 4. A. Hernandez (Yamaha – +22:01)
1rightarrow blue.svg 5. J. Gonzalez Ferioli (Yamaha – +24:59)
1downarrow red.svg 10. K. KOOLEN (Honda – +1:23:14)
1uparrow green.svg 17. B. NIJEN TWILHAAR (Can-Am – +3:04:36)

 

Auto’s Etappe 5:
1. S. Peterhansel (Peugeot – 5:01:07)
2. C. Sainz (Peugeot – +0:17)
3. Y. Al-Rajhi (Toyota – +7:19)
4. S. Loeb (Peugeot – +8:15)
5. N. Al-Attiyah (Mini – +9:51)
10. E. VAN LOON (Mini – +16:45)
40. M. WILLEMS (Toyota – +1:21:10)

ALGEMEEN KLASSEMENT – Auto’s na Etappe 5:
1uparrow green.svg 1. S. Peterhansel (Peugeot – 18:26:20)
1downarrow red.svg 2. S. Loeb (Peugeot – +0:27)
1rightarrow blue.svg 3. C. Sainz (Peugeot – +5:50)
1rightarrow blue.svg 4. N. Al-Attiyah (Mini – +16:19)
1uparrow green.svg 5. G. de Villiers (Toyota +29:21)
1uparrow green.svg 12. E. VAN LOON (Mini – +1:03:13)
1uparrow green.svg 40. M. WILLEMS (Toyota – +4:40:25)

 

Trucks Etappe 5:
1. H. STACEY (MAN – 2:55:35)
2. G. DE ROOY (Iveco – +0:07)
3. P. VERSLUIS (MAN – +1:17)
4. E. Nikolaev (Kamaz – +2:11)
5. D. Sotnikov (Kamaz – +2:21)
11. M. VAN DEN HEUVEL (Scania – +9:19)
13. T. VAN GENUGTEN (Iveco – +11:01)

ALGEMEEN KLASSEMENT – Trucks na Etappe 5:
1uparrow green.svg 1. H. STACEY (MAN – 17:05:09)
1rightarrow blue.svg 2. P. VERSLUIS (MAN – +0:59)
1downarrow red.svg 3. F. Villagra (Iveco – +4:05)
1rightarrow blue.svg 4. G. DE ROOY (Iveco – +5:36)
1rightarrow blue.svg 5. A. Mardeev (Kamaz – +12:06)
1rightarrow blue.svg 8. T. VAN GENUGTEN (Iveco – +22:08)
1rightarrow blue.svg 9. P. DE BAAR (Renault – +1:06:05)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.