Foto: www.motorracinglive.com

10-01-2016 – Met nog één dag te gaan voordat onze Dakar helden van hun rustdag mogen genieten, is er nog veel werk aan de winkel. Het avontuur gaat verder vanaf Bolivia waar de rijders weer terug zullen keren in Argentinië. Maar aangezien de zesde etappe in Bolivia al een zware was, zal deze er niet makkelijker op worden.

 

De Etappe
De deelnemers moesten ditmaal een special van 336 km afleggen van Uyuni naar Salta. De klassementsproef is opgedeeld in twee stukken. Volgens de organisatie stonden er gisteren nog 117 motoren, 36 quads, 96 auto’s en 52 trucks aan de start van de zevende etappe.

 

Meo wint in het slagveld
Toby Price, de Australier die de afgelopen twee etappes de sterkste was bij de motoren, zou de zevende etappe als eerste openen. Maar voor zijn teamgenoot ging het al vroeg op de special stage mis. Matthias Walkner zou na 15 kilometer van zijn KTM-motor zijn gevallen. Honda-concurrent Paulo Goncalves was bij de Oostenrijker gestopt om hem te assisteren. Walkner stond tot nog toe als derde in het klassement geklasseerd, maar het zag er niet best uit voor de Oostenrijker. Na de uitvallers van de vorige etappe waaronder Ruben Faria, Ivan Jakes, en het tijdverlies van Joan Barreda Bort, die zichzelf daardoor kansloos maakte voor de eindzege en daardoor tijdens deze zevende etappe ook niet meer van start ging door een vingerblessure, moest ook Walkner na etappe 7 opgeven toen bleek dat hij zijn sleutelbeen had gebroken.

Voor teamgenoot Price ging het tijdens deze etappe echter vlekkeloos. De Australiër opende het snelst tijdens deze etappe voor Helder Rodrigues en Stefan Svitko, en vooral Rodrigues’ naam hebben we nog weinig gehoord tijdens deze Dakar. Later zou Antoine Meo met zijn KTM echter deze snelste tijd overnemen, iets wat Price om eerlijk te zijn niet zag aankomen. Gonçalves verloor aan het begin van de etappe meer dan 10 minuten door hulp te verlenen aan Walkner, maar de Portugees zou dit door het hulpverlenen uiteindelijk terug mogen vragen waardoor dit niet te veel invloed op hem had in het klassement.

Uiteindelijk zou Price geen kans meer zien om Meo’s etappezege af te pakken, Price zou daarbij nog wat terugvallen in het klassement waardoor het Kevin Benavides was die de 2e positie overnam. Gonçalves zou zoals gezegd zijn verloren tijd terugontvangen en dat resulteerde in een 3e positie, en Price zou uiteindelijk als 5e eindigen, nog achter de Fransman Michael Metge. In het algemene klassement behoudt Gonçalves zijn leiding, en loopt uit naar een voorsprong van meer dan 3 minuten op zijn Australische concurrent. Svitko zou dankzij het uitvallen van Walkner doorschuiven naar een top 3 positie, gevolgd door debutanten Benavides en Meo, die als verrassingen van deze Dakar terecht de top 5 aanvullen.

Bij de Nederlandse motorrijders was de eerste top 20 positie voor Frans Verhoeven toch bijna een feit geworden. Verhoeven reed een uitstekende etappe en eindigde als 21e, en daarmee stijgt hij opnieuw een positie in het algemene klassement naar de 26e positie. Ook Robert van Pelt reed tijdens deze zevende etappe opnieuw sterk, en voor hem resulteerde dat in een 27e positie, waardoor ook hij een positie stijgt in het algemeen klassement en nu als 30e geklasseerd staat. Hans Vogels is nog niet helemaal bovenop zijn hoogteziekte, maar desondanks wist hij een mooie 31e positie neer te zetten, wat hem een 37e positie in het algemeen klassement voor de rustdag oplevert. De eerste Nederlandse uitvaller werd vlak voor de rustdag dan toch echt een feit, want Senn van Basel moest, vanwege problemen met zijn assistentietruck, noodgedwongen stoppen voorgaand de start van deze etappe.

 

Outsiders komen naar boven drijven
Bij de quads mochten de gebroeders Patronelli het spits afbijten. Dit keer waren de twee echter niet zo dominant als dat ze tijdens de voorgaande etappe waren. Het was namelijk hun landgenoot Lucas Bonetto die met de Honda het snelste opende, voor Pablo Copetti, voorlopig 2e, en Brian Baragwanath, die vooral in de beginfase van deze Dakar echt kon meestrijden om de eindzege, maar helaas later ver terug zou vallen in het klassement vanwege problemen. Kees Koolen wist ook met een snelle tijd te openen, en deed gewoon opnieuw mee om een top 5 positie!

Uiteindelijk zou het tweede deel van de special stage zowel voor de motoren die nog bezig waren, als voor het gehele deelnemersveld bij de quads gecanceld worden. Het gevolg daarvan was een vroegtijdige etappezege voor Bonetto, die de eerste etappezege voor een Honda neerzette. Bonetto werd gevolgd door Copetti, die tweede werd, en Walter Nosigila die in deze Dakar nog weinig opviel wist zich uiteindelijk terug te vechten naar de derde positie. Koolen zou uiteindelijk nog wel wat terugvallen buiten de top 5, maar met een 8e positie mocht hij toch wel weer spreken van een sterke etappe waarin Koolen opnieuw vrijwel foutloos was en gewoon zijn ding deed.

In het algemeen klassement hoeven Alejandro en Marcos Patronelli zich voorlopig nog geen zorgen te maken, want zij behouden allebei steevast de eerste en tweede positie. Sergei Karyakin weet op zijn beurt de 3e positie te behouden, en met een voorsprong van ruim 20 minuten op de vierde positie, met de naam van Jeremias Gonzalez Ferioli erachter, is Karyakin voorlopig ook nog niet bang deze weg te geven. Alexis Hernandez moest zijn vierde positie dus wel weggeven aan Gonzalez, maar doet nog altijd goede zaken met zijn top 5 positie. Koolen is na zijn straftijd zoals gezegd sterk teruggekomen, en stijgt daardoor in het algemene klassement naar de 8e positie. De 19e positie die Bastiaan Nijen Twilhaar klasseerde zorgt ervoor dat hij zijn 17e positie in het algemeen klassement behoud.

 

Zes uit zes voor Peugeot in een drama etappe voor de auto’s
Echt een verrassing is het inmiddels niet meer, want ook tijdens deze zevende etappe waren het de Peugeots die als snelste opende. Voorlopig stond Sébastien Loeb aan de leiding, gevolgd door Stéphane Peterhansel en Carlos Sainz, die al vroeg in de etappe tegen een aardige achterstand van ongeveer een minuut aankeken. Nasser Al-Attiyah opende vergeleken met de afgelopen etappes  heel sterk, en kon de Peugeots met een achterstand van 3 seconden op Sainz aardig volgen. Sainz zou echter in de tweede helft van de etappe de aanval inzetten en nam daarmee de leiding over in het klassement. Loeb achtervolgde op een niet al te grote achterstand en Peterhansel moest tevreden zijn met een voorlopige 3e positie.

Maar niet veel later zouden er geruchten rondgaan dat autocoureur Lionel Baud een 63-jarige toeschouwer zou hebben aangereden, waarbij de man om het leven zou zijn gekomen. Terwijl Sainz genoot van zijn etappezege nu hij over de finishstreep was, en Al-Attiyah verrassend Peterhansel van zijn 3e positie af wist te stoten, werd dit bericht helaas langzamerhand bevestigd. Waardoor deze etappe in het autoklassement toch een treurige afloop kende, en dat geen eens vanwege het weer. Om toch nog even een blik te werpen op het algemeen klassement, want daar had Loeb zijn leiding weer teruggegrepen, gevolgd door Peterhansel en Sainz. Achter Al-Attiyah vonden we dan niet meer Giniel de Villiers terug, maar debutant Mikko Hirvonen, die als outsider net als Loeb een geweldige eerste helft van de Dakar achter de rug heeft!

Bij de Nederlandse autocoureurs is alle hoop gevestigd op Erik van Loon, die na het uitvallen van Bernhard ten Brinke op een ongelukkige manier, de enige kanshebber is voor een top 10 positie van een Nederlander in deze categorie. Van Loon liet dan ook geen kansen liggen en reed een uitstekende 14e tijd op deze zware etappe, wat hem nu een plekje hoger brengt in het algemene klassement naar een 11e positie. Een andere Nederlander, die misschien niet het materiaal heeft om een top 10 positie te bereiken, maar tot nu toe een geweldige eerste helft van de Dakar achter de rug heeft, is Maik Willems. Willems reed ook deze etappe foutloos, wat resulteerde in een 47e positie, en daarmee gaat hij met een goed gevoel de rustdag in met een 38e positie algemeen.

 

Stacey verliest veel, Nikolaev grijpt zijn kans
Hans Stacey ging tijdens deze zevende etappe als eerste trucker van start. Tijdens deze etappe werd al gauw duidelijk dat de Kamazzen de aanval hadden gekozen, want Eduard Nikolaev en Andrey Karginov gingen aan kop na de eerste waypoints. Het weer zat echter niet mee voor de trucks, want onweer zorgde voor onzekerheid bij de vraag of de etappe nog wel door kon gaan. Het tweede deel van de special stage werd dan ook tijdelijk stilgelegd, maar later zou deze weer van start gaan. Nikolaev had tot nu toe de leiding nog altijd stevig in handen, maar zou vanaf het vierde waypoint de Iveco’s van Frederico Villagra en Ton van Genugten toch aan zich voorbij moeten laten gaan.

Van Genugten zou bij het vijfde waypoint zelfs sneller zijn dan zijn Argentijnse teamgenoot. Nikolaev viel ondertussen verder terug in het klassement naar de vijfde positie. Zijn derde positie werd daardoor tijdelijk aangevuld door teamgenoot Ayrat Mardeev, die Gerard de Rooy met zijn Kamaz achter zich wist te houden. Bij de Nederlandse teams zou er vervolgens echter wat goed mis gaan. Om te beginnen bij Iveco, want daar zouden Van Genugten en Villagra veel tijd laten liggen in de tweede helft van de etappe, waardoor de leiding nu weer werd overgenomen door de Kamazzen van Nikolaev en Mardeev. Ook Stacey verloor tijdens dit deel erg veel tijd, en hij zou daarmee zijn leiding uiteindelijk moeten weggeven in het algemeen klassement.

Op het team van Kamaz viel tijdens deze etappe, integendeel op de voorgaande etappes, weinig aan te merken. Het Russische team maakte nog maar even duidelijk dat ze zichzelf absoluut nog niet kansloos stelde, want Nikolaev won uiteindelijk op een overtuigende manier de stage. Hij werd gevolgd door zijn landgenoot en teamgenoot Mardeev, en Peter Versluis wist uiteindelijk toch nog een Nederlander op het podium te laten staan en werd derde, gevolg door De Rooy en Karginov op de vierde en vijfde positie. In het algemene klassement is Stacey zoals gezegd ver teruggevallen, en neemt zijn teamgenoot Versluis de leiding nu over. De Rooy is door het tijdverlies van Villagra en Stacey ook gestegen naar een tweede positie, en de Kamazzen van Mardeev en Nikolaev komen nu ook om het hoekje kijken, want zij en Stacey vullen voorlopig de rest van de top 5 aan.

Hoe ging het dan bij de rest van het Nederlandse deelnemersveld wat betreft de trucks? Bij velen wel weer opvallend goed. Om maar eens te beginnen bij Maurik van den Heuvel die, zoals gezegd is de afgelopen dagen, gewoon in de strijd is om een top 10 positie met zijn ‘oude’ Scania. Dit keer eindigde Van den Heuvel opnieuw boven grote namen op een sterke 12e positie, en daarmee komt hij ook daadwerkelijk die top 10 binnen en staat nu 8e in het algemeen klassement, na o.a. het profiteren van het flinke tijdverlies van Martin Kolomy. De top 10 positie van Van den Heuvel zou daarbij ten koste gaan van de top 10 positie van Pascal de Baar die, ondanks een 14e tijd, terugviel naar de 11e positie achter Karginov. Van Genugten tot slot is ondanks zijn tijdverlies een plekje gestegen, en ook dit had te maken met het feit dat Kolomy veel verloor en kansloos is voor de eindzege.

 

De Poule
In de poule ligt het initiatief nog altijd bij Martin Nortier, al ziet hij Niels Winter en Mitchel van der Hoef vlak voor de rustdag toch wel langzamerhand dichtbij komen. Nortier heeft zijn leiding nog altijd vooral te danken aan zijn hoge scores in het autoklassement, terwijl Niels zijn punten vooral bij de motoren en quads tevoorschijn tovert. Mitchel moet het dan op zijn beurt weer vooral hebben aan zijn ruime leiding in het truckklassement. Vandaag is het zoals u weet een rustdag voor de rijders, en morgen gaan wij van Rally-World dan ook een dagje stand-by om bij te tanken, om u daarna weer op de hoogte te houden van het actuele nieuws rondom deze bijzondere Dakar.

 

Tussenstanden / Klassementen

Motoren Etappe 5:
1. A. Meo (KTM – 2:27:27)
2. K. Benavides (Honda – +1:53)
3. P. Gonçalves (Honda – +1:56)
4. M. Metge (Honda – +3:51)
5. T. Price (KTM – +4:33)
21. F. VERHOEVEN (Yamaha – +8:15)
27. R. VAN PELT (Husqvarna – +10:57)

ALGEMEEN KLASSEMENT – Motoren na Etappe 5:
1rightarrow blue.svg 1. P. Gonçalves (Honda – 22:52:30)
1rightarrow blue.svg 2. T. Price (KTM – +3:12)
1uparrow green.svg 3. S. Svitko (KTM – +9:24)
1uparrow green.svg 4. P. Quintanilla (KTM – +18:06)
1uparrow green.svg 5. K. Benavides (Honda – +21:01)
1uparrow green.svg 26. F. VERHOEVEN (Yamaha – +1:14:24)
1uparrow green.svg 30. R. VAN PELT (Husqvarna – +1:33:09)

 

Quads Etappe 5:
1. L. Bonetto (Honda – 2:58:30
2. P. Copetti (Yamaha – +0:29)
3. W. Nosigila (Yamaha – +0:54)
4. A. Patronelli (Yamaha – +2:34)
5. M. Patronelli (Yamaha – +3:22)
8. K. KOOLEN (Honda – +3:59)
19. B. NIJEN TWILHAAR (Can-Am – +20:16)

ALGEMEEN KLASSEMENT – Quads na Etappe 5:
1rightarrow blue.svg 1. A. Patronelli (Yamaha – 27:02:31)
1rightarrow blue.svg 2. M. Patronelli (Yamaha – +3:36)
1rightarrow blue.svg 3. S. Karyakin (Yamaha – +7:51)
1uparrow green.svg 4. J. Gonzalez Ferioli (Yamaha – +26:03)
1downarrow red.svg 5. A. Hernandez (Yamaha – +27:09)
1uparrow green.svg 8. K. KOOLEN (Honda – +1:05:39)
1rightarrow blue.svg 17. B. NIJEN TWILHAAR (Can-Am – +3:22:18)

 

Auto’s Etappe 5:
1. C. Sainz (Peugeot – 3:19:03)
2. S. Loeb (Peugeot – +0:38)
3. N. Al-Attiyah (Mini – +3:22)
4. S. Peterhansel (Peugeot – +3:27)
5. M. Hirvonen (Mini – +4:07)
14. E. VAN LOON (Mini – +15:33)
47. M. WILLEMS (Toyota – +1:13:17)

ALGEMEEN KLASSEMENT – Auto’s na Etappe 5:
1uparrow green.svg 1. S. Loeb (Peugeot – 21:46:28)
1downarrow red.svg 2. S. Peterhansel (Peugeot – +2:22)
1rightarrow blue.svg 3. C. Sainz (Peugeot – +4:50)
1rightarrow blue.svg 4. N. Al-Attiyah (Mini – +17:36)
1uparrow green.svg 5. M. Hirvonen (Mini – +32:53)
1uparrow green.svg 11. E. VAN LOON (Mini – +1:17:41)
1uparrow green.svg 38. M. WILLEMS (Toyota – +5:54:47)

 

Trucks Etappe 5:
1. E. Nikolaev (Kamaz – 3:54:31)
2. A. Mardeev (Kamaz – +0:58)
3. P. VERSLUIS (MAN – +1:17)
4. G. DE ROOY (Iveco – +2:11)
5. A. Karginov (Kamaz – +6:44)
6. T. VAN GENUGTEN (Iveco – +9:08)
9. H. STACEY (MAN – +13:44)

ALGEMEEN KLASSEMENT – Trucks na Etappe 5:
1uparrow green.svg 1. P. VERSLUIS (MAN – 21:01:56)
1uparrow green.svg 2. G. DE ROOY (Iveco – +5:31)
1uparrow green.svg 3. A. Mardeev (Kamaz – +10:48)
1uparrow green.svg 4. E. Nikolaev (Iveco – +10:54)
1downarrow red.svg 5. H. STACEY (MAN – +11:28)
1uparrow green.svg 7. T. VAN GENUGTEN (Iveco – +29:00)
1uparrow green.svg 8. M. VAN DEN HEUVEL (Scania – +1:21:53)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.