Foto: www.racexpress.nl

12-01-2016 – Na een dagje uitrusten voor de rijders ging gisteren het tweede deel van de Dakar van start vanuit Salta. Tijdens de eerste week gebeurde er al veel bijzonders, en ook vlak voor de rustdag vonden een aantal rijders nog hun Waterloo tijdens de zevende etappe. Wat er vandaag gebeurde, leest u hieronder.

De Etappe
De route van de achtste etappe ging van Salta naar Belen, met daarin een special stage van 394 kilometer. Tijdens etappe 8 zouden de coureurs ook voor het eerst de duinen ingaan. Een extra uitdaging dus voor de coureurs! Ook de navigatoren zullen flink aan de bak moeten komende dagen.

 

Price heer en meester over de duinen
De start van de motoren was ietwat vertraagd doordat de politie de deelnemers tegenhield bij het doorkruisen van het Los Cardones nationaal park. Later zou debutant Antoine Meo toch de eerste sporen mogen maken over deze etappe. Landgenoot Michael Metge zou echter al vroeg in de etappe in de problemen komen, en stopte aan het begin van de etappe al maar liefst drie keer. Paulo Gonçalves liet er echter geen gras over groeien en opende het snelst, voor teamgenoot en debutant Kevin Benavides, die opnieuw er erg goed bij zat aan het begin van de etappe. Meo vulde op zijn beurt voorlopig de derde positie aan, en was daarmee de snelste KTM rijder.

Naarmate de etappe vorderde was het Benavides die de leiding van de Portugees overnam en een kleine voorsprong van 10 seconden had op hem. Na het vierde waypoint was er tegelijkertijd een geneutraliseerd stuk die de motoren moesten afleggen, voordat ze begonnen aan het tweede deel van de etappe. Tijdens dit tweede deel werden de rollen volledig omgedraaid, en was het Toby Price die ineens de leiding overnam voor Gonçalves, nog altijd tweede, en Benavides, die terugviel naar de 3e positie.Toen Price eenmaal aan kop lag, werd zijn voorsprong alleen maar groter, en dus zou de etappezege uiteindelijk een feit worden.

Met een voorsprong van meer dan 5 minuten slaat Price een grote slag, want hij pakt niet alleen de etappezege, maar ook de leiding in het algemeen klassement. Gonçalves had zoals gezegd meer dan 5 minuten achterstand, waardoor hij in het algemeen klassement nu een achterstand heeft van 2 minuten op zijn Australische concurrent. Stefan Svitko eindigde tijdens deze etappe als vierde, en behoud daarmee zijn top 3 positie voor de Husqvarna van Pablo Quintanilla, die overigens een derde tijd op de etappe reed. Benavides klasseerde tijdens deze etappe uiteindelijk een vijfde tijd, en deze positie zou de Argentijn ook in het algemene klassement bezetten.

Bij de Nederlandse motorrijders was Frans Verhoeven opnieuw het snelst. En aan zijn rijstijl is duidelijk te zien dat Verhoeven op een top 20 positie aast. De Nederlander klasseerde dit keer de 21e tijd en daardoor steeg hij weer twee posities naar de 24e plek algemeen. Hans Vogels kende ook, na veel last van hoogteziektes tijdens de afgelopen etappes, eindelijk weer eens een sterke etappe. Vogels eindigde als 25e en ook hij maakt daarmee een mooie sprong in het klassement naar de 36e positie. Robert van Pelt mocht dan niet de meest opvallendste Nederlander zijn tijdens deze etappe, veel pech had Van Pelt ook niet, en dat resulteerde in een 32e positie wat hem de 27e positie algemeen bezorgt. Jurgen van den Goorbergh kan zich ondertussen goed meten met deze drie mannen, want als kistrijder doet hij het voorlopig uitstekend op de 40e positie algemeen, en ook ditmaal klasseerde Van den Goorbergh een goede 36e tijd.

 

Wie houdt ze nog tegen?
Ook de quads zouden niet lang na de start van de eerste motorrijder van start gaan. Bij de quads was het dit keer Marcos Patronelli die voor zijn broeder Alejandro het snelste opende. Voor één van de deelnemers, Carlos Alejandro Verza, was het Dakar avontuur overigens al vroeg in deze etappe voorbij, nadat hij ten val kwam en daarbij zijn enkel brak. Verza stond tot nog toe 25e algemeen, en was dus niet de allergrootste favoriet voor de eindzege. Dat gold dus wel voor Alejandro en Marcos Patronelli, waarvan die laatste gewoon overduidelijk de beste was tijdens deze etappe. Hij pakte de etappezege voor zijn broer, en de derde plaats werd aangevuld door de Peruaan Alexis Hernandez, die net als de gebroeders Patronelli, een Yamaha tot zijn beschikking heeft.

De grote vraag is nog altijd wie de Patronelli’s nog kan tegenhouden, nu grootste concurrenten Rafal Sonik en Ignacio Casale uit het spel zijn. Marcos Patronelli neemt voorlopig de leiding over in het algemene klassement, en is 2 minuten sneller dan Alejandro. Daarna ontstaat er een flink gat van maar liefst een half uur tussen de tweede en derde positie, en Hernandez bezet voorlopig ook de 3e positie algemeen en is daarmee de Rus Sergei Karyakin voorlopig voorbij in het klassement. Jeremias Gonzalez Ferioli volgt vervolgens nog altijd in de top 5 op een vijfde positie, en met deze uitslag hoeven Marcos en Alejandro nog niet bang te zijn de topposities te verliezen.

Om ook nog maar eens een blik te werpen op de Nederlandse quadbestuurders. Om maar eens te beginnen bij Kees Koolen, die er opnieuw goed bij zat tijdens deze etappe. Koolen had het in de eerste week echter zwaar te voortduren wat betreft straftijden, en ook nu was dat niet anders. Hij ontving opnieuw een straftijd van een kwartier waardoor hij de 10e tijd klasseerde i.p.v. een 4e tijd, want zo goed was Koolen opnieuw bezig! In het algemeen klassement stijgt Koolen wel een plekje naar de 7e positie, en daar hoeft hij zich toch echt niet voor te schamen. Ook Bastiaan Nijen Twilhaar zit nog steeds in de race, en voor hem leverde dat tijdens deze etappe een mooie 15e tijd op, maar daardoor zakt Twilhaar wel iets naar de 16e positie.

 

Al-Attiyah kiest de aanval, Loeb crasht
Na een eerste week, waarin Peugeot de wedstrijd domineerde, zou er tijdens de tweede week een strijd losbarsten onderling de rijders van Peugeot. In de duinen van de achtste etappe pakte dat echter anders uit. Het was namelijk geen Peugeot, maar zeer verrassend de Mini van Nasser Al-Attiyah die het snelste opende tijdens deze, ook voor de auto’s, vertraagde etappe. Hij werd gevolgd door Sébastien Loeb en Carlos Sainz op minder dan een halve minuut. Tijdens de rest van het eerste deel werd die voorsprong op Al-Attiyah alleen maar groter, die hier in de duinen overduidelijk de aanval had gekozen op de voorhoede. Voor Stéphane Peterhansel begon deze tweede week niet zoals gehoopt, want hij was één van de Peugeots die veel pech kende tijdens deze etappe, omdat hij te maken kreeg met lekke banden.

Later in de etappe zagen we ook dat Mikko Hirvonen Sainz voorbij ging, waardoor er nu twee Mini’s in de top 3 stonden. Loeb probeerde de eer echter nog altijd hoog te houden voor het Franse team, maar keek ook al tegen meer dan een minuut achterstand op Al-Attiyah aan.Het zou er echter niet beter op worden voor Loeb, want nadat hij vast kwam te zitten in het zand, keek hij al tegen een achterstand van acht minuten aan op de Mini rijder. Peterhansel was ondertussen bezig met een sterke inhaalrace, en had nog maar een achterstand van een kleine 4 minuten. Al-Attiyah zou het aan het einde van deze etappe nog zwaarder krijgen toen Sainz op zijn beurt de man uit Qatar ook nog eens voorbij ging.

Peugeot zou uiteindelijk de grote verliezer zijn van deze etappe. Sainz moest uiteindelijk toch toegeven, waardoor Al-Attiyah de etappe op zijn naam schreef met een voorsprong van 12 seconden op zijn Spaanse concurrent. En alsof dat al geen klap was voor Peugeot, werd later bekend dat Loeb na 510 km special stage ook nog eens over de kop was gelagen! De leider uit het algemene klassement maakte een harde klap en leek uit de rally te liggen, maar gelukkig waren beiden ongedeerd. Uiteindelijk zou het Franse duo toch de finish weten te halen als 33e, maar zijn daarmee kansloos voor de eindzege. In het algemene klassement ligt het initiatief nu bij Peterhansel, gevolgd door Sainz en Al-Attiyah. De top 5 wordt vervolgens aangevuld door Hirvonen en Leeroy Poulter, waarvan Hirvonen nu de snelste ‘Rookie’ in het algemene klassement is door het terugvallen van Loeb.

Bij de Nederlanders was het Erik van Loon die opnieuw ijzersterk was. Van Loon weet dat alle ogen nu op hem gericht zijn, en met een top 10 positie mochten hij en navigator Wouter Rosegaar dan ook tevreden zijn. In het algemeen klassement staat Van Loon nog altijd net buiten de top 10 achter ex-winnaar Nani Roma, die deze Dakar al vroegtijdig kansloos werd wat betreft de eindzege. Maik Willems was ook in de duinen sterk met zijn Toyota Hilux en werd 40e, waardoor hij nu doorschuift naar de 34e positie algemeen. Van zowel Eelco Bakker, als Ebert Dollevoet, als Tim Coronel, hebben we nog steeds geen tijd binnen tot nog toe. Houdt de site dus op de hoogte om meer te weten te komen over de afloop van de etappe voor deze rijders.

 

De Rooy grijpt probleemloos de macht
In de eerste week bij de trucks zagen we hoe de Nederlanders, met name het team van MAN, de wedstrijd domineerde, en van de Kamazzen ontbrak ieder spoor. Tijdens de zevende etappe zagen we echter wel dat Kamaz de aanval had gekozen, en dus bleef het nog maar de vraag of deze achtste etappe toch weer op de naam van een Nederlander kon worden geschreven. In het begin ging het in ieder geval goed met de Nederlanders, want Gerard de Rooy pakte de leiding gevolgd door Peter Versluis en Eduard Nikolaev, die Hans Stacey achter zich hield, op de derde positie. Opvallend was dat de tussentijden van Ayrat Mardeev miste, en daar straks meer over. Tijdens het tweede waypoint waren De Rooy en Nikolaev exact even snel, waardoor Nikolaev nu een plekje opschoof naar de tweede positie.

De tijd van Mardeev waarop iedereen wachtte, kwam later in de etappe weer boven water, Het werd duidelijk dat hij voorlopig als derde geklasseerd was, waardoor er toch weer wat meer druk op de Iveco van De Rooy kwam te liggen. Maar De Rooy zei zelf al in de rustdag dat het gebied van de duinen zijn favoriete terrein was. Voor Versluis gold het tegenovergestelde, hij verloor dure minuten in de duinen en daarmee kwam zijn leidende positie in gevaar. Nikolaev was ondertussen ook aan het inlopen op De Rooy waardoor de Nederlanders het niet gemakkelijk hadden tijdens deze etappe. Uiteindelijk wist hij in het tweede deel nog flink uit te lopen door probleemloos en snel te rijden, en won de etappe. Tweede werd Nikolaev op 2 minuten en 35 seconden, gevolgd door Karginov die er voor één van de eerste keren goed bij zat in een etappe. Voor Mardeev gold dat niet, hij eindigde ‘slechts’ als negende.

In het algemene klassement verliest Versluis zoals gezegd de leiding en staat nu tweede achter De Rooy, die de macht over de eerste positie heeft overgenomen. Nikolaev is voorlopig de snelste Kamaz en staat derde op ongeveer 8 minuten van De Rooy, en Stacey, die tijdens deze etappe opnieuw wat tijd liet liggen, net als Versluis, mag blij zijn met zijn vierde positie algemeen. Daarachter is het Mardeev die voorlopig nog vijfde algemeen staat, maar Villagra op zijn hielen voelt en daarmee aan de bak moet de komende dagen. Bij de Nederlandse trucks kende Vick Versteijnen aan het begin van de dag pech met meer dan een uur tijdverlies. Ook bij het Riwald Dakar Team liep het niet lekker en kwam Ed Wigman pas heel laat binnen. Gert Huzink is overigens helemaal nog niet binnen, en dus is het ook hier afwachten of Huzink de finish in Belen nog bereikt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.