Foto: www.omroepbrabant.nl

12-01-2016 – Na acht etappes lijkt de strijd tussen de teams bij zowel de motoren, auto’s als trucks nu echt los te barsten! Na een spannende achtste etappe ging het avontuur verder rondom Belen, en hier leest u wat daar allemaal gebeurde.

De Etappe
Er staat de deelnemers deze keer een lastig etappe te wachten, die zich vrijwel geheel buiten de paden afspeelt. In de 285 kilometer lange special kregen de coureurs vooral veel duinen voor hun kiezen! Voor de motoren en de quads startte tevens de tweede marathonetappe. Zij zullen na afloop dus geen assistentie mogen ontvangen in het bivak.

 

Price opnieuw overtuigend
De etappewinnaar van etappe acht en de nieuwe leider in het klassement Toby Price mocht als eerste van start gaan aan de negende etappe. De KTM rijder zou ook tijdens deze etappe het snelste openen, gevolgd door Stefan Svitko en Kevin Benavides op de tweede en derde positie. Eenmaal aangekomen bij het eerste checkpoint bleek dat Price zijn voorsprong alleen maar had uitgebreid, en stond al bijna 3 minuten voor Svitko. Gonçalves had hier de derde positie overgenomen van zijn Argentijnse teamgenoot, en volgde slechts 4 seconden achter Svitko.

Heel spannend zou het vervolgens niet meer worden, het was overduidelijk dat Price niets toegaf en hij zou de etappe dan ook uiteindelijk op zijn naam schrijven. Hij pakte uiteindelijk maar liefst 7 minuten en 10 seconden op Ricky Brabec, die uiteindelijk verrassend tweede werd. En dan te bedenken dat de etappe ook nog eens ingekort werd tot en met het tweede checkpoint. Voor de spanning is dat misschien wel het beste geweest, want anders had Price hier echt nog grotere klappen uitgedeeld. Svitko mocht tevreden met zijn vierde positie achter Antoine Meo, en doet hierdoor goede zaken voor het algemene klassement. Voor Paulo Gonçalves gold het tegenovergestelde, hij stond stil vlakbij het tweede checkpoint en zou veel tijd verliezen. Uiteindelijk bleek een kapotte radiator het probleem, waardoor de Portugees zich als enige kanshebber van Honda ook daadwerkelijk heel veel tijd verloor, maar hij is volgens het team nog wel in de race.

In het algemene klassement heeft Price nu een voorsprong van bijna een half uur op Svitko. Gonçalves zou uiteindelijk terugvallen naar de derde positie, en daarmee viel de schade voor hem nog te overzien. Pablo Quintanilla en Meo vulden op hun beurt de top 5 aan. Bij de Nederlanders was het dit keer niet Frans Verhoeven die de snelste tijd neerzette, maar Robert van Pelt voor het eerst dit jaar. Van Pelt was een minuut sneller dan Verhoeven en werd 22e. Verhoeven werd zelf 23e maar blijft in het algemene klassement de snelste Nederlander op positie 22, met twee plekken daarachter Van Pelt. Hans Vogels eindigde als 31e en bezet ook deze positie in het algemene klassement. Van Hans Smit moesten we helaas afscheid nemen aangezien hij te veel last had van de hitte.

 

Pablo Copetti komt verrassend uit de bus
Marcos Patronelli mocht dan misschien wel als eerste starten, het waren de Nederlandse quadrijders die aan het begin opvallend snel waren. Voor Bastiaan Nijen Twilhaar ging het al helemaal verrassend goed, want hij opende nog sneller dan Kees Koolen als vierde. Koolen deed het op zijn beurt ook erg sterk, en opende als zesde op 4 minuten van zijn landgenoot. Twilhaar zou zijn vierde positie tot en met in ieder geval het eerste checkpoint behouden, Koolen zou daar wat terugvallen maar stond alsnog binnen de top 10.

Vooraan vonden we ook een aantal verrassingen terug. Pablo Copetti bijvoorbeeld, hij pakte op een spectaculaire wijze de etappezege af van Alejandro Patronelli, die tweede werd. Marcos Patronelli zou op zijn beurt de derde tijd klasseren, en was daarmee sneller dan Brian Baragwanath, die vijfde werd. In het algemene klassement zijn de verschillen tussen de gebroeders Patronelli, voorlopig in het voordeel van Marcos, zeer klein. Alexis Hernandez ziet integendeel geen kansen meer in mochten beiden mannen geen fouten meer maken, en heeft een achterstand van bijna drie kwartier.

Hoe liep het tot slot af met de Nederlanders? Om maar eens te beginnen met Twilhaar, die zo sterk opende aan het begin van de etappe. Twilhaar zou echter niet veel later één grote dramaetappe meemaken en verloor maar liefst vier uur! Daarbij kreeg hij aan het einde van de special stage ook nog eens een straftijd van vier uur, waardoor Twilhaar terugvalt naar een 30e positie, bijna achterin het klassement. Voor Koolen liep het gelukkig beter af, want hij klasseerde een snelle vijfde tijd op deze etappe! En dat zorgt ervoor dat hij in het algemene klassement zijn 7e positie behoudt!

 

Van Loon zet sensationeel record neer!
Het was aan Nasser Al-Attiyah om als eerste autorijder van start te gaan aan deze etappe. Tijdens deze etappe werd er door de A.S.O. druk onderzocht of de tankstop van Stéphane Peterhansel illegaal was of niet, en of hij hier dus nog een straftijd voor ontvangt. De etappe ging echter gewoon door en Al-Attiyah opende opnieuw het snelst. De Mini rijder werd verrassend gevolgd door teamgenoot Mikko Hirvonen en Cyril Depress als snelste Peugeot. Peterhansel en Carlos Sainz lieten al aan het begin een hoop tijd liggen en dat geeft Al-Attiyah op zijn beurt weer hoop als het gaat om het algemene klassement. Erik van Loon deed het op zijn beurt ook goed, en stond voorlopig nog boven Sainz op de negende positie.

Ook Sébastien Loeb is weer gestart na de heftige crash die hij tijdens de achtste etappe meemaakte, wat hem de leiding kostte. Loeb begon daarom vandaag wat rustiger aan en hoopt dat hij aan het einde van de Dakar met een beetje geluk nog in de top 5 kan eindigen, al wordt dat zeer lastig voor de Fransman. Vooraan was het nu de Zuid-Afrikaan Leeroy Poulter die de strijd was aangegaan met Al-Attiyah om de etappezege. Hij was daarmee Hirvonen en Terranova voorbij, maar die waren zeker nog niet kansloos voor de etappezege. Later zou ineens de tijd van Van Loon in de top 5 opduiken, en hij klokte verrassend de tweede tijd! Waardoor het record van Ten Brinke van 2015 zomaar eens kon worden verbroken indien Van Loon dit sterke optreden ook in het laatste deel van de etappe kon vasthouden.

Sainz stond voorlopig aan kop, maar had meerdere malen een lekke band gehad, waardoor er voor Van Loon misschien zelfs een etappezege in zat! Uiteindelijk zou dit er net niet inzitten voor de Nederlander, maar met een achterstand van 10 seconden op Sainz kunnen we spreken van HET moment van het Nederlandse autoklassement dit jaar, want Van Loon breekt het record van Bernhard ten Brinke in 2015, die derde werd tijdens de tweede etappe toen. Hirvonen eindigt uiteindelijk 7 seconden achter Van Loon op de derde positie, en de top 5 wordt aangevuld door de Toyota van Giniel de Villiers en de Mini van Al-Attiyah. Peterhansel zou uiteindelijk geen straftijd ontvangen, en dat betekende dat hij nog altijd in de race was voor de eindzege in het algemene klassement.

Loeb en Vladimir Vasilyev zouden uiteindelijk nog wat tijd verliezen, maar in het algemene klassement spelen zij niet meer de grootste rol. In dat algemene klassement gebeurd er vooraan namelijk weinig, en weet enkel De Villiers de top 5 binnen te komen na zijn tijdverlies tijdens de achtste etappe. Van Loon stijgt in het algemeen klassement twee posities en staat nu 8e algemeen, en heeft nu Poulter voor zich, die in het tweede deel van deze etappe nog wat tijd liet liggen. Een andere verrassende Nederlander was Tim Coronel, die ineens aan de finish kwam met een 16e tijd! En na zijn problemen aan het begin van de Dakar is dit nu ineens zijn hoogtepunt van dit jaar. Niet alle Nederlanders kwamen er zonder kleerscheuren vanaf. Zo is Ebert Dollevoet nadat hij stilstond op de achtste etappe niet meer van start gegaan aan deze etappe, en moesten we ook afscheid nemen van Eelco Bekker.

 

De Rooy slaat opnieuw toe
De negende etappe zou ook voor de trucks niet veel later een feit worden, want Gerard de Rooy mocht het spits dit keer afbijten. De voorlopige leider in het klassement sloeg gelijk een flink gat aan het begin van de etappe, want de voorsprong op de tweede positie was gelijk vier minuten. Ook deze tweede positie was in handen van een Nederlander, namelijk in die van Ton van Genugten. Om het 1-2-3’tje van Iveco voorlopig ook nog maar eens compleet te maken, vulde Frederico Villagra de 3e positie aan nog voor het team van Kamaz, Tatra en MAN. Bij MAN waren er overigens opnieuw problemen voor Hans Stacey, die het de afgelopen dagen niet mee heeft zitten. Hij kreeg assistentie van teamgenoot Marcel Huigevoort, maar ook dit grapje zou Stacey weer kostbare tijd gaan kosten in het klassement.

Gelukkig waren er ook bij de trucks verrassende tussentijden van een aantal Nederlanders, om bijvoorbeeld maar eens te kijken bij Maurik van den Heuvel, die tussen de Kamazzen ineens opdook als vijfde bij het eerste waypoint! Helaas zou even later weer een dieptepunt van een andere Nederlander volgen, en ditmaal voor Peter Versluis, die meer dan een half uur verloor in het tweede deel van de etappe. Een hele grote schande was dit ook weer niet, als u bedenkt dat Nikolaev ook bijna 20 minuten langzamer was dan De Rooy, die echt een gat aan het slaan was in het klassement. Hij won dan ook uiteindelijk de etappe, gevolgd door Van Genugten, die de meest verrassende Nederlander werd en als tweede eindigde op vier minuten van zijn teamgenoot. Andrey Karginov wist uitendelijk nog een stokje te steken voor het 1-2-3’tje van Iveco en werd derde, gevolgd door Villagra en Nikolaev.

In het algemene klassement heeft De Rooy zoals gezegd een flink gat geslagen, en heeft nu een voorsprong van bijna een half uur op de tweede positie: Nikolaev. Villagra is ook weer iets gestegen en komt daarmee de top 3 binnen, en Van Genugten staat voorlopig nog boven Versluis als vierde geklasseerd. Versluis is op zijn beurt dan weer sneller dan Stacey, die zevende blijft in het algemeen klassement. En Pascal de Baar komt met zijn 11e tijd de top 10 weer binnen, en stoot Van den Heuvel daar uit. Van den Heuvel zou namelijk in het tweede deel van de etappe terugvallen naar de 17e positie, waardoor hij nu de 11e positie bezet in het algemene klassement. Verder waren er gelukkig geen uitvallers bij de truck.

 

De Poule
In de poule gebeurde er weinig vooraan in het klassement. We zagen dat Mitchel van der Hoef wel wat punten liet liggen waardoor de strijd vooraan voorlopig beslist zal moeten worden tussen Martin Nortier en Niels Winter. De top 3 van het algemeen klassement zijn ook elk nog altijd leider in één van de deelklassmenten; Niels bij de quads, Martin bij de auto’s en Mitchel bij de trucks. Klik hier om de tussenstand te bekijken.

 

Tussenstanden / Klassementen

Motoren Etappe 9:
1. T. Price (KTM – 3:26:58)
2. R. Brabec (Honda – +12:29)
3. A. Meo (KTM – +13:24)
4. S. Svitko (KTM – +3:51)
5. A. van Beveren (Yamaha – +14:45)
22. R. VAN PELT (Husqvarna – +1:14:34)
23. F. VERHOEVEN (Yamaha – +1:15:48)

ALGEMEEN KLASSEMENT – Motoren na Etappe 9:
1rightarrow blue.svg 1. T. Price (KTM – 30:55:24)
1uparrow green.svg 2. S. Svitko (KTM – +14:14)
1downarrow red.svg 3. P. Gonçalves (Honda – +34:01)
1uparrow green.svg 4. P. Quintanilla (KTM – +38:41)
1uparrow green.svg 5. A. Meo (KTM – +42:08)
1uparrow green.svg 23. F. VERHOEVEN (Yamaha – +2:58:10)
1uparrow green.svg 24. R. VAN PELT (Husqvarna – +3:35:23)

 

Quads Etappe 9:
1. P. Copetti (Yamaha – 5:39:41)
2. A. Patronelli (Yamaha – +0:54)
3. M. Patronelli (Yamaha – +2:16)
4. B. Baragwanath (Yamaha – +4:45)
5. K. KOOLEN (Honda – +6:23)
33. B. NIJEN TWILHAAR (Can-Am – +14:24:37)

ALGEMEEN KLASSEMENT – Quads na Etappe 9:
1rightarrow blue.svg 1. M. Patronelli (Yamaha – 38:29:22)
1rightarrow blue.svg 2. A. Patronelli (Yamaha – +0:44)
1rightarrow blue.svg 3. A. Hernandez (Yamaha – +44:12)
1uparrow green.svg 4. J. Gonzalez Ferioli (Yamaha – +53:18)
1downarrow red.svg 5. S. Karyakin (Yamaha – +1:18:36)
1rightarrow blue.svg 7. K. KOOLEN (Honda – +1:34:54)
1downarrow red.svg 30. B. NIJEN TWILHAAR (Can-Am – +18:14:48)

 

Auto’s Etappe 9:
1. C. Sainz (Peugeot – 2:35:31)
2. E. VAN LOON (Mini – +0:10)
3. M. Hirvonen (Mini – +0:17)
4. G. de Villiers (Toyota – +0:38)
5. N. Al-Attiyah (Mini – +2:04)
17. T. CORONEL (Suzuki – +44:03)
53. M. WILLEMS (Toyota – +4:01:58)

ALGEMEEN KLASSEMENT – Auto’s na Etappe 9:
1uparrow green.svg 1. C. Sainz (Peugeot – 28:39:24)
1downarrow red.svg 2. S. Peterhansel (Peugeot – +7:03)
1rightarrow blue.svg 3. N. Al-Attiyah (Mini – +14:38)
1rightarrow blue.svg 4. M. Hirvonen (Mini – +34:50)
1uparrow green.svg 5. G. de Villiers (Toyota – +53:18)
1uparrow green.svg 8. E. VAN LOON (Mini – +1:28:05)
1downarrow red.svg 38. M. WILLEMS (Toyota – +11:42:50)

 

Trucks Etappe 9:
1. G. DE ROOY (Iveco – 2:41:20)
2. T. VAN GENUGTEN (Iveco – +3:59)
3. A. Karginov (Kamaz – +16:04)
4. F. Villagra (Iveco – +16:45)
5. E. Nikolaev (Kamaz – +19:14)
11. P. DE BAAR (Renault – +35:36)
12. P. VERSLUIS (MAN – +37:31)

ALGEMEEN KLASSEMENT – Trucks na Etappe 9:
1rightarrow blue.svg 1. G. DE ROOY (Iveco – 28:30:46)
1rightarrow blue.svg 2. E. Nikolaev (Kamaz – +27:12)
1uparrow green.svg 3. F. Villagra (Iveco – +41:24)
1uparrow green.svg 4. T. VAN GENUGTEN (Iveco – +45:02)
1downarrow red.svg 5. P. VERSLUIS (MAN – +49:00)
1downarrow red.svg 7. H. STACEY (MAN – +1:24:08)
1uparrow green.svg 10. P. DE BAAR (Renault – +2:40:05)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.