Rally-World

Feel the world of Rally

Etappezege Janus van Kasteren wordt ontnomen

Het leek een prachtige dag te worden voor de Nederlanders. Waar het Nederlandse team van BAS Dakar de etappezege pakte bij de motoren streden zowel Erik van Loon als Janus van Kasteren om de zege bij de auto’s en de trucks. Lees hieronder het tweede etappeverslag van de trucks.

Janus van Kasteren ging in de naar zijn mening zwaarste etappe uit zijn Dakar-carrière als een kanon van start. Op het tweede waypoint noteerde de kopman van Team de Rooy Iveco de snelste tijd en vanaf dat moment liep hij alleen maar uit. Slechts een handvol coureurs kon een beetje in de sporen blijven van de Nederlander, die na afloop met ruim 13 minuten zijn eerste etappezege pakte in deze editie van de Dakar Rally.

Maar de jury oordeelde anders. Van Kasteren kreeg na afloop een tijdstraf van 15 minuten omdat hij een waypoint gemist zou hebben, en daardoor ging de etappezege naar de Tsjech Ales Loprais in de Praga. Van Kasteren werd terugverwezen naar de tweede plaats, al was de Veldhovenaar het niet eens met de beslissing in de veronderstelling dat hij het betreffende waypoint wel degelijk heeft aangedaan. Op één van de twee tablets in de cabine is ook te zien dat Van Kasteren het waypoint is gepasseerd, op de andere niet, en dus vocht Van Kasteren de etappeuitslag aan en wacht nog op uitsluitsel.

Door de etappezege van Loprais staat er voorlopig voor de derde keer een Tsjech aan kop van het dagklassement. Martin van den Brink kende op zijn beurt een erg sterke dag en eindigde keurig als derde op iets meer dan 6 minuten van Loprais. Tatra-fabrieksrijder Jaroslav Valtr noteerde bij het eerste waypoint nog de snelste tijd, maar viel daarna terug. Hij kwam uiteindelijk op 10 minuten van de etappewinnaar als vierde over de eindstreep. De Belg Igor Bouwens verraste vriend en vijand door na een uitstekende etappe de top 5 in te klimmen op bijna 44 minuten achterstand.

De gele truck van Fried van de Laar Racing houdt zich voorlopig nog uitstekend in de Dakar Rally. Coureur Ben van de Laar klasseerde zich ook tijdens de tweede etappe keurig in de top 10 op een zesde positie voor de Italiaan Claudio Bellina. Martin Macik, de klassementsleider die als eerste truckrijder aan de etappe begon, kende al vroeg in de etappe problemen. Na 105 kilometer stond de Tsjech enige tijd stil en verloor bij het volgende tussenpunt maar liefst 47 minuten. Verderop liep het nog een keer spaak en liep het verlies op tot bijna 1,5 uur. De Iveco-rijder kwam daardoor uiteindelijk op de achtste plek terecht en verloor daarmee de leiding in het algemeen klassement aan zijn landgenoot Loprais.

Buiten de top 10 pakt Ben de Groot de twaalfde plaats, met Richard de Groot in zijn kielzog op de dertiende plaats. Gerrit Zuurmond eindigde op zijn beurt als veertiende en wereldkampioen rally-raid bij de trucks Kees Koolen sloot aan op de zestiende plaats. Mitchel van den Brink was misschien wel de meest indrukwekkende coureur in het openingsweekend, maar tijdens de tweede etappe ging het beduidend minder voor de Nederlander. De Harskamper viel namelijk stil en verloor maar liefst 2,5 uur en daarmee zijn derde plaats in het algemeen klassement.

Van den Brink was niet de enige met pech. Vick Versteijnen moest al voordat de tweede etappe van start ging opgeven, en ook bij het Riwald Dakar Team stapelen de problemen zich op. Nadat Pascal de Baar in de eerste etappe al de handdoek in de ring moest gooien, moest ook Gert Huzink op de tweede dag de wedstrijd verlaten vanwege een kapotte turbo. Alsof dat nog niet genoeg was, belandde ook de derde rijder van het team Adwin Hoondert voor de tweede keer op zijn kant met nog maar 7 kilometer te gaan tot de finish. De gifbeker moest blijkbaar helemaal leeg voor de Renault-rijders van Riwald.

UITSLAG ETAPPE 2 TRUCKS

  1. Ales LOPRAIS (Praga)
  2. Janus VAN KASTEREN (Iveco – +1:50)
  3. Martin VAN DEN BRINK (Iveco – +6:11)
  4. Jaroslav VALTR (Tatra – +10:00)
  5. Igor BOUWENS (Iveco – +43:59)
  6. Ben VAN DE LAAR (Iveco – +1:06:55)
  7. Claudio BELLINA (Iveco – +1:18:08)
  8. Martin MACIK (Iveco – +1:19:56)
  9. Martin SOLTYS (Tatra – +1:31:28)
  10. Mikloas KOVACS (Scania – +1:38:08)
Share this…