Foto: FIA ERC

10-04-2016 – Na een spannende eerste dag, waarin we o.a. topfavorieten Elfyn Evans en Keith Cronin kwijtraakten in het algemene klassement, is het Craig Breen met de Citroën DS3 R5 die aan kop gaat. De Ier gaat voorlopig met een redelijk ruime voorsprong van 25 seconden als leider van start tijdens de zaterdagproeven en tevens de slotfase van de Circuit of Ireland, maar de vraag is of hij deze leiding vast kon blijven houden…

Evans zou tijdens de tweede en laatste dag wel weer herstarten via het RALLY2 (voormalige SUPER-RALLY) systeem. Hij en navigator Craig Parry zouden dan ook vooral gaan strijden om de snelste tijden, en dat deden ze dan ook nadat ze op KP7 en KP8 een scratchtijd klokten. Verder waren Evans en Parry vrijwel kansloos op een mooie eindklassering. Vooraan was het nog altijd Breen die de touwtjes in handen had, met daarachter een spannend duel om de tweede positie tussen Kajetan Kajetanowicz en Alistair Fisher. Daarachter zaten de meeste rijders ook dicht op elkaar, met voorlopig nog Martin McCormack op de vierde positie, en Jaromir Tarabus op positie vijf. Frederik Ahlin had echter de aanval ingezet met zijn Ford Fiesta R5 op beiden mannen, evenals Josh Moffett, die nog een positie boven hem stond in het algemene klassement. Max Vatanen had ondertussen de strijd moeten opgeven.

Bij de sub-top zou er echter de proeven daarna veel gebeuren. Ahlin zou bijvoorbeeld net als op de vrijdag lekrijden, en ook raakten we McCormack’s Skoda Fabia S2000 kwijt nadat ook hij met een kapotte benzinepomp moest opgeven. Vooraan werd het er ook alleen maar spannender op toen Kajetanowicz met de Ford Fiesta R5 de aanval in ging, en het gat wist te dichten naar slechts 10.4 seconden, waardoor het nog een zeer spannende laatste bouclé beloofde te worden. Fisher moest door de aanval van Kajetanowicz afzien van de aanval op de tweede positie, maar was wel verzekerd van zijn derde positie indien hij de wedstrijd uit wist te rijden.

En dan gaan we door met de laatste bouclé, waar het alleen nog maar spannender werd toen Kajetanowicz en Jarsolav Baran een klap uitdeelde aan Breen op KP12 en zeven seconden terugpakten, waardoor de achterstand in het algemeen klassement nog slechts vijf seconden was met nog twee proeven te gaan. De rede van het tijdverlies van Breen was een rots die een lekke band aan de wagen veroorzaakte. Ook in de strijd om de vierde positie werd het weer bloedstollend spannend tussen Josh Moffett (Ford Fiesta R5) en Tarabus (Skoda Fabia R5), waar het verschil ook slechts 2.9 seconden was. Van o.a. Elfyn Evans en Robert Woodside hadden we inmiddels ook afscheid moeten nemen, al speelden beiden geen hele grote rol meer vooraan in het klassement.

Uiteindelijk kon Breen, met veel geluk verder, en won op het nippertje deze editie van de Circuit of Ireland. Kajetanowicz zou uiteindelijk 10 seconden achter hem op de tweede positie eindigen, maar doet daarmee wel de beste zaken voor het kampioenschap. Fisher wist het hoofd ook koel te houden en werd daardoor keurig derde, gevolgd door Josh Moffett, die na een crash van Tarabus op de laatste proef verzekerd was van de vierde positie. Door het wegvallen van Tarabus schoof Jonathan Greer uiteindelijk nog door naar een top 5 klassering met de Citroën DS3 R5. In het Junior ERC ging de overwinning naar Lukasz Pieniazek, nadat de Duitse Marijan Griebel met een lekke band terugviel naar de derde positie.

De volgende ronde is alweer over een maand, als we naar één van de bekendste wedstrijden op de ERC-kalender afreizen. De Acropolis Rally in Griekenland was namelijk jarenlang van vaste waarde in het WRC, maar sinds enkele jaren onmisbaar is op de ERC-kalender. Houd de site dus op de hoogte om niets te missen van het laatste WRC- en ERC-nieuws.

 

Eindstand Circuit of Ireland 2016

1rightarrow blue.svg 1. C. Breen / S. Martin (Citroën DS3 R5 – 1:54:16.1)

1rightarrow blue.svg 2. K. Kajetanowicz / J. Baran (Ford Fiesta R5 – +10.6)

1rightarrow blue.svg 3. A. Fisher / G. Noble (Ford Fiesta R5 – +56.4)

1uparrow green.svg 4. J. Moffett / J. Rowan (Ford Fiesta R5 – +1:40.1)

1uparrow green.svg 5. J. Greer / K. Riddick (Citroën DS3 R5 – +2:07.0)

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.