De Rooy toont begrip voor afgelasting negende Dakar-etappe

11-01-2017 – De organisatie van de Dakar Rally is genoodzaakt om de cruciale ‘Super Belen’-proef, de negende etappe van het evenement, te neutraliseren. De etappe van Salta naar Chilecito zou over 977 kilometer gaan, waarvan 406 kilometer Special Stage. Daar zou de beslissing in de Dakar 2017 kunnen gaan vallen. Het aanhoudende slechte weer van de voorbije dagen heeft de route echter onbegaanbaar gemaakt waardoor de etappe is afgelast.

Het probleem zit hem voornamelijk in een aardverschuiving die heeft plaatsgevonden op de verbinding tussen de finish van de etappe van dinsdag en het bivak in Salta, 160 kilometer verderop. Assistentievoertuigen en veel deelnemers moesten een andere weg afleggen maar deze bleek te lastig, waardoor een groot deel niet op tijd in het bivak in Salta kon arriveren om zich voldoende te kunnen voorbereiden op de marathonetappe van vandaag. Daarom wordt deze dag gebruikt om af te reizen naar Chilecito, waar de Dakar morgen volgens programma verder moet gaan. De organisatie liet weten dat materieel en middelen beschikbaar zijn gesteld aan het nabijgelegen dorp Volcan, dat zwaar getroffen is door de wateroverlast. Wedstrijdleider Etienne Lavigne stelt dat humanitaire hulp belangrijker is dan het volgen van het exacte Dakar-programma. Wel verzekerde hij dat de organisatie er alles aan doet om de laatste vier etappes volgens schema te laten plaatsvinden.

Etienne Lavigne: “Het is ontzettend jammer maar wanneer je ziet wat er met dat dorp gebeurd is, betwijfel ik of het sportieve aspect het belangrijkste is. We komen al negen jaar in Argentinië. We waren ons bewust van deze omstandigheden maar dit was gewoonweg een optelsom van de erbarmelijke weersomstandigheden. Daar kunnen we weinig aan doen. Alle andere etappes hebben we kunnen rijden. Nu gaat alle aandacht uit naar deze catastrofe. Het is lastig om weersomstandigheden vier dagen vooruit te plannen. We weten dat het  in deze periode vaak regent, we hebben keer op keer een Plan B klaarliggen. Nu viel er vijftig millimeter water binnen enkele uren tijd. Dat komt zelden voor, het is lastig om je daaraan aan te passen. Ik ben niet verantwoordelijk voor het weer. We maken zeer ernstige weersomstandigheden mee waardoor ons programma door de war is gegooid. We moesten ons aanpassen en omdenken. Ik denk dat dat goed gelukt is. We doen er alles aan om deze Dakar verder te laten gaan.”

Terwijl Etienne Lavigne zijn mening probeert te verdedigen, is het de Spaanse Honda-coureur bij de motoren, Joan Barreda Bort, die flink uithaalt naar de organisatie. In zijn ogen is het zelfs de meest afgezwakte editie van de Dakar Rally allertijden.

Joan Barreda Bort: “Ik weet niet of een neutralisatie de beste oplossing is. Dit was een belangrijke etappe. Ze hadden deze proef naar een andere dag moeten verplaatsen: De Dakar tijdelijk stilleggen en op een andere dag verdergaan met de race. Het feit is dat de wedstrijd sterk afgezwakt wordt door de ene na de andere dag te cancellen. Het was de meest significante proef van de Dakar. Zelfs als ik aan de leiding zou staan, had ik hem graag gereden. Of je het nou leuk vindt of niet, dit is een afgezwakte editie van de Dakar. Het ontbreekt aan uren competitie. Er moet iets bedacht worden. Neutraliseren is wat mij betreft niet de oplossing. Misschien moeten we de Dakar een dag stilleggen totdat alles onder controle is en dan de competitie hervatten. Cancellen is de eenvoudigste optie…”

Terwijl Barreda Bort zich flink frustreert aan al de ingekorte en geneutraliseerde etappes, heeft Gerard de Rooy alle begrip voor het besluit van de Dakar-organisatie om de negende etappe af te gelasten. De Nederlander is verder hoopvol gestemd dat hij in het resterende deel van de rally nog wat tijd goed kan maken. Ook teamgenoot Federico Villagra blijft positief gestemd.

Gerard de Rooy: “We hebben de beelden gezien. Ik ben wel heel blij dat wij meteen onderweg zijn gegaan via de omleidingsroute door de bergen naar Salta. Ook de servicecrew is direct op pad gegaan. Daardoor waren wij allemaal rond middernacht in Salta en konden de trucks onderhoud krijgen. Maar wij waren als een van de eersten daar. Het had niet gekund om zo veel teams zonder service en zonder nachtrust op pad te sturen in de zwaarste special van allemaal. Natuurlijk is het spijtig dat de etappe niet door kon gaan. Het was een belangrijke etappe, in deze special had het moeten gebeuren. Maar het is voor iedereen gelijk en mijn achterstand is nog altijd maar twee minuten. Dat is zeker niet hopeloos.”

Federico Villagra: “Er zijn grote problemen in deze regio in Argentinië door modderstromen en aardverschuivingen. Voor de mensen hier is het een ramp. Hele dorpen staan onder water. De Dakar-organisatie heeft de juiste beslissing genomen, hoe spijtig het ook is voor de wedstrijd dat de etappe niet door kan gaan. De komende twee dagen zullen echt pittig worden, met lastig terrein en heel moeilijk te vinden waypoints. In de twee specials van de marathonetappe zag je ook al hoeveel er kon veranderen. Dat waren twee serieuze proeven, waar wij goede zaken hebben kunnen doen. In de tiende etappe als tweede starten zal zeker zo lastig zijn als het was geweest in de Super Belèn-etappe.”

Met het wegvallen van de negende etappe zullen er nog drie etappes worden verreden voordat de deelnemers de finish zullen bereiken in Buenos Aires. Toch is ons team benieuwd naar uw mening: ‘Had deze etappe geneutraliseerd moeten worden of heeft de organisatie een enorme fout begaan?’…

Reactie op “Gemengde gevoelens na opnieuw neutraliseren van etappe

  1. Ja het daar niet veel ! ! racen is er niet ?? Hoe moet je daar iets doen ?? Een massa Euro s er in pompen ! ! veel werk aan alle auto s . trucks en de rest maar van te zwijgen al bij al het trekt op NIETS !! De Dakar vroegen veel mooi er ! ! E n al het water zand storm niet te doen . Maar ja geld dat is het ! ! En wat de team s daar moet voor uit hallen een massa groetjes een fan

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.