Afbeeldingsresultaat voor wrc rally australia 2016 mikkelsen

Foto: Crash.Net

20-11-2016 – In de Rally van Australië zijn alle ogen na twee spannende dagen gericht op Andreas Mikkelsen en Thierry Neuville. Zij rijden niet per se allebei voor de eindzege, maar tijdens de slotdag van de Rally van Australië kan nog wel de beslissing tussen de Volkswagen- en Hyundai-coureur vallen in de strijd om de tweede positie in het kampioenschap. Mikkelsen had met de leidende positie voorlopig de beste papieren in handen, maar had slechts een kleine voorsprong van 2 seconden op teamgenoot Sébastien Ogier.

Het beloofde een mooie laatste dag te gaan worden, maar we waren voornamelijk benieuwd hoe Mikkelsen om zou gaan met de druk die viervoudig wereldkampioen Ogier op hem zou leggen. Het antwoord kregen we eigenlijk al tijdens de zondagmorgen, toen de Noor met drie snelste tijden het verschil tussen hem en Ogier wist te vergroten naar ruim 22 seconden. Ook Hayden Paddon, die halverwege de ochtendsessie werd voorbijgegaan door teamgenoot Dani Sordo, koos vervolgens tijdens zijn thuiswedstrijd de aanval waardoor de strijd om de vierde positie in het klassement ook nog enorm spannend beloofde te worden.

Duidelijk was dat Mikkelsen de overwinning op zak had, maar met de derde positie die Neuville op zak had was de Volkswagen-coureur nog altijd niet zeker van de tweede positie in het kampioenschap. Deze beslissing moest gaan vallen tijdens de Power Stage, met een lengte van 6.4 KM. Neuville zette in deze strijd alles op alles, maar ook Mikkelsen reed ontzettend sterk. Eenmaal bij de finish werd duidelijk dat Neuville met de tweede tijd achter Ogier genoeg punten overhield om zijn voorsprong op Mikkelsen in het kampioenschap te bewaren, waardoor Neuville de tweede positie in het kampioenschap mocht vieren.

De overwinning pakte niemand Mikkelsen echter meer af. Tijdens het Volkswagen-afscheid had hij nog maar eens bewezen wat hij waard was en versloeg de viervoudig wereldkampioen dan ook op spectaculaire wijze. Ogier had de tijd vooral laten liggen tijdens de twintigste klassementsproef, waar de Fransman door een spin zo’n 15 seconden liet liggen. Anders hadden we waarschijnlijk een hele andere slotfase gezien. Desondanks werd Ogier keurig tweede op 14.9 seconden achterstand maar voor Neuville, die in het algemene klassement zijn derde positie vasthield.

Andreas Mikkelsen: “Een perfect einde van het seizoen, Ik had niets te verliezen dus ik ging vol voor de winst. Het voelt geweldig om te zien hoe snel we kunnen zijn, dat we de wereldkampioen uitgedaagd hebben en hem op eerlijke wijze hebben verslagen. Ik ga deze auto en dit team missen.”

Sébastien Ogier: “Met het Duitse merk domineerde ik de afgelopen vier seizoenen op imponerende wijze. Dat probeerde ik dan ook tijdens de laatste proef in mijn achterhoofd te houden: geniet ervan want dit is de laatste keer! Het waren geweldige jaren. Zij hebben onze droom doen uitkomen, dat zullen we nooit vergeten!”

De strijd om de vierde positie zou ook tot in de laatste minuut uitgevochten worden tussen teamgenoten Paddon en Sordo. Paddon reed een ijzersterke voorlaatste proef en wist zo de Spanjaard even voorbij te gaan in het klassement, maar wel met een minimale voorsprong van 0.7 seconden! Op de laatste proef klokte Sordo vervolgens weer de snelste tijd, maar hij pakte slechts een tiende van een seconde terug op Paddon, waardoor de Nieuw-Zeelander de strijd won en Sordo als vijfde eindigde, mede dankzij de twintig seconden straftijd die hij tijdens de eerste dag opliep (anders was hij als 3e geëindigd).

De grootste klapper van deze wedstrijd kwam van Eric Camilli, die tijdens de zondagmorgen meerdere malen over de kop rolde en zo in de slotfase van deze wedstrijd de handdoek nog in de ring moest gooien (zie video). Op deze manier wist teamgenoot Mads Ostberg zijn zesde positie te behouden en schoof Ott Tänak door naar een zevende plek. Door het terugvallen van Lorenzo Bertelli in het klassement schoof Esapekka Lappi door naar een achtste plek en greep zo tegelijkertijd de overwinning in de WRC2-categorie. Jari-Matti Latvala reed na zijn pech tijdens de vrijdag nog een uitstekende wedstrijd en vocht zich nog terug naar de negende plek, voor Bertelli, die als tiende zou eindigen.

En daarmee komt er een einde aan dit World Rally Championship seizoen, waarin we Volkswagen Motorsport voor de allerlaatste keer de titel zagen pakken en waarin we Thierry Neuville als onze Belgische vertegenwoordiger de tweede positie in het kampioenschap zagen pakken. Wij kijken uit naar het komende seizoen, waarin ook Citroën en Toyota hun rentree in het WRC gaan maken!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.