20-03-2018 – Met 7 R5-auto’s aan de start werd de top van het deelnemersveld kleurrijk gevuld tijdens de Zuiderzeerally, openingsronde van het (Open) Nederlands Rallykampioenschap. Het beloofde een boeiende strijd te worden, tijdens een wedstrijd die voornamelijk afzien was voor het publiek.

Want deze Zuiderzeerally zou misschien wel de boeken in gaan als de koudste editie ooit. Met temperaturen onder het vriespunt en de ijzige wind die de gevoelstemperatuur nog kouder liet voelen, werd het een wedstrijd waar alleen de echte rallyfan voor in de kou bleef staan, om het dan nog maar niet te hebben over de talloze vrijwilligers die zich door deze kou heen moesten slaan.

De deelnemers zaten er daarentegen een stuk warmer bij. Regerend Nederlands kampioen Hermen Kobus en Erik de Wild mochten het spits afbijten met de Skoda Fabia R5, en hadden hun zege te verdedigen van de 2017-editie. Het duo zou echter vrijwel de hele wedstrijd hun handen vol hebben aan Hans Weijs JR en navigator Hans van Goor, die de wedstrijd het snelste opende met de Ford Fiesta R5 waarmee broertje Cally nog gedurende de Circuit Short Rally in actie kwam.

Kobus kampte op zijn beurt met onderstuur tijdens de openingsfase van de wedstrijd, en dat koste hem al enkele kostbare seconden. Nadat dit probleem tijdens de eerste service werd opgelost, koos de Skoda-coureur voor de aanval, maar in plaats van tijd terug te winnen, deelde Weijs JR alleen maar zwaardere klappen uit. Na acht klassementsproeven keken Kobus en De Wild tegen een achterstand van 19 seconden aan. Tijdens de avondsessie pompten ze er nog één scratchtijd uit, maar daar bleef het ook verder bij.

En zo was het Weijs JR die zich met een voorsprong van 24.6 seconden overtuigend naar de eindzege reed. Terwijl zijn laatste deelname tijdens deze wedstrijd alweer dateert uit 2010, toen met een Citroën C2 R2 Max, gaf de Fiesta-rijder daarmee met een knap staaltje stuurwerk en zijn WRC-ervaring op zak het nog niet verleerd te zijn. Voor navigator Hans van Goor was het ook een bijzondere dag, want hij boekte voor het eerst sinds de Hellendoorn Rally uit 2002 weer een Nederlandse zege, toen nog op de bijrijdersstoel bij Mark Breijer.

De derde positie was uiteindelijk bestemd voor Erik van Loon en Harmen Scholtalbers. Het duo was lange tijd in een spannend duel verstrikt met Jim van den Heuvel en Jouri Dockx, die tijdens hun debuut met de Skoda Fabia R5 fantastisch presteerden. In eerste instantie leek het duo dan ook op weg naar een podiumklassering, maar net als bij broer Jasper vorig jaar zou een tijdstraf van een minuut uiteindelijk roet in het eten gooien, waardoor Van Loon ervandoor zou gaan met de prijzen.

Bob de Jong kende een teleurstellend weekend in Emmeloord. Hij gaf aan nog altijd erg te moeten wennen aan de Hyundai i20 R5 na amper 2 wedstrijden waarvan 1 heel kort optreden in Zandvoort. Desondanks mikten hij en navigator Bjorn Degandt op een podiumpositie, die er uiteindelijk niet in bleek te zitten. Het Hyundai-duo eindigde ‘slechts’ als vijfde op ruim vier minuten achterstand van de winnaar.

Een grotere pechvogel tijdens deze wedstrijd was Kevin van Deijne, na slechts enkele kilometers op snelheid moesten hij en navigator Kris Botson al naar de kant met stuurbekrachtigingsproblemen. Het probleem kon niet binnen de gestelde servicetijd opgelost worden en zo viel het duo al vroegtijdig uit met de Ford Fiesta R5. In de Zeebodem Short Rally, die bestond uit de 4 avondproeven, konden Van Deijne en Botson weer van start gaan, om vervolgens deze wedstrijd op hun naam te schrijven.

De snelste niet R5-coureur was een enigszins verrassende naam. De polderproeven bleken namelijk op het lijf geschreven te zijn voor de krachtige BMW M3 E46 van Wim en Nadia Muilwijk. Zij wonnen de strijd bij de tweewielaandrijvers overtuigend en wisten er tevens een zesde positie in het algemene klassement uit te halen, zelfs nog voor de Mitsubishi’s van Lambert Parren en Ad Smits.

In de Zuiderzee Short Rally zagen we de Opel Ascona 400 van Janjur Monshouwer niet aan de start verschijnen. In plaats daarvan kozen hij en Jeroen Docter voor de Citroën DS3 R3T van het team van Hans Weijs Motorsport. Met deze wagen zou het duo geen succesvol weekend kennen. In de strijd om de zege binnen het Short-klassement verloor het duo namelijk met 15.5 seconden achterstand van de Nissan 350Z van Antoine Biesheuvel en Saskia Bleijenberg, om vervolgens tijdens de Zeebodem Short Rally een serieuze klapper te maken in een chicane op de proef Nagelerweg, waarna het duo voor observatie en behandeling naar het ziekenhuis is gebracht.

De derde positie in de Zuiderzee Short Rally was bestemd voor de oude maar snelle Volvo 240 Turbo van Thom de Jong en Sjoerd Weenink, die slechts 4 seconden achter de equipe Monshouwer-Docter terecht kwamen. Rick Lubberding zou in zijn tweede seizoen met de Opel Adam R2 als vierde over de eindstreep komen, voor de Honda Civic van Ramon van de Lindeloof.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.