Afbeeldingsresultaat voor kris princen rally van haspengouw 2017

Foto: www.autosportnieuws.be

26-02-2017 – Het Belgian Rally Championship ging gisteren rond de klok van 8 uur eindelijk weer van start na een lange winterstop. Op het programma stond dit weekend de Rally van Haspengouw in het Vlaams-Brabantse landen. Kris Princen en Peter Kaspers waren de aangewezen topfavorieten voor de eindzege, en maakte deze rol dan ook waar.

In totaal stonden er opnieuw 3×4 proeven op het programma. Tijdens de eerste bouclé werd duidelijk dat Princen het beste van start zou gaan tijdens zijn debuut met de Skoda Fabia R5, want eenmaal teruggekeerd op het serviceterrein had hij een voorsprong opgebouwd van 14.3 seconden op Vincent Verschueren met zijn Skoda Fabia R5. Kevin Abbring had na twee klassementsproeven nog de tweede positie in handen, maar werd afgestraft door een verkeerde bandenkeuze. De Nederlander raakte met zijn Peugeot 208 T16 even van de baan, maar dat was genoeg om de tweede positie in het klassement te verliezen. Na de eerste bouclé moest Abbring met een achterstand van 32.6 seconden de aanval in.

De vierde plaats was tot dan toe nog in handen van Bert Cornelis, debuterend in een Citroën DS3 R5. Hij had op zijn beurt ruim een minuut voorsprong op Polle Geusens, die met zijn Ford Fiesta R5 een foutje maakte tijdens de tweede klassementsproef, waarbij de radiator beschadigd werd. De Ford-piloot kon uiteindelijk verder, maar na elke proef moest hij water bijvoegen om de motor niet te oververhitten. Dat kostte hem uiteindelijk bijna twee minuten. Toch was Geusens niet de enige die te maken kreeg met de natte omstandigheden van deze editie. Zo zou ook Melissa Debackre  met haar Fabia R5 nog een schuiver maken tijdens de derde klassementsproef, terwijl Jonas Langenakens ruim 14 minuten vast stond met zijn Mitsubishi Lancer Evo X nadat ook hij van het parcours gleed. Ook Patrick Diels ging met zijn BMW van de baan in Walshoutem.

Toch kwam de grootste klapper van deze editie van Benoit Allart. Allart maakte dit jaar tevens de overstap naar de Skoda Fabia R5, maar had het ook heel zwaar met de lastige omstandigheden. Voor Allart zat de wedstrijd er echter al vroeg op, nadat hij met zijn Fabia van het parcours gleed en tegen een boom klapte. Hij en copiloot Kevin Fernandez konden uiteindelijk ongedeerd uit de wagen stappen, maar het leverde uiteraard wel spectaculaire beelden op.

https://www.youtube.com/watch?v=i3lpqXHGPWc

Tijdens de tweede bouclé controleerde Princen vooraan de wedstrijd, al was de wedstrijd nog lang niet beslist. Verschueren had namelijk een achterstand van 21 seconden na acht proeven, wat geen kansloze uitgangspositie was voor hem en co-pilote Veronique Hostens. Princen bekende daarentegen dat hij niet overdreven veel risico’s meer nam om lekke banden en fouten te vermijden. Verschueren moest eveneens oppassen nu hij de hete adem van Abbring in zijn nek begon te voelen. Achter hem was het nog altijd Cornelis die de vierde positie in handen had, terwijl Guino Kenis de vijfde positie overnam na het wegvallen van Geusens, die mechanische problemen bleef houden. Debackre volgde op een zesde positie na haar tijdverlies op de zaterdagmorgen.

Wat men niet verwacht had gebeurde toch: Princen maakte het zichzelf tijdens de laatste bouclé nog behoorlijk lastig. Terwijl de leider al met zijn gedachten bij de champagne was, klokte Verschueren ineens een kanontijd. Toch was het net niet genoeg voor hem om de uiteindelijke winnaar van het evenement te stoppen, en zo zou Verschueren met 4.8 seconden achterstand stranden op een tweede positie. Kevin Abbring wist tevens hard in te lopen op Princen, en zou uiteindelijk met slechts 13 seconden achterstand op het podium terechtkomen.

Kris Princen: “Het was geen gemakkelijke wedstrijd, maar ik wist gewoon dat onze Skoda Fabia R5 beter was dan de Peugeot. We hebben met onze Fabia R5 meer koppel bij het uitkomen van de bochten, de motor is sterker en de wegligging is beter. Nadat ik tijdens de eerste ronde het verschil kon maken, heb ik vervolgens de wedstrijd gecontroleerd. Ik ging bewust niet te diep snijden in de bochten om lekke banden te vermijden. Maar, wanneer je gas lost met dit soort wagen, dan verlies je bakken tijd…”

Vincent Verschueren: “Ik heb het verloren door een slechte bandenkeuze. In de eerste ronde had ik te weinig opgesneden banden, terwijl ik voor de tweede ronde teveel profiel had, terwijl het toen droger was.”

Kevin Abbring: “In de eerste ronde hebben we een foutje gemaakt wat ons 17 seconden heeft gekost. Ik maakte een kleine schuiver in een veld. Daarna hebben we het maximum uit de Peugeot gehaald, maar we kwamen iets te kort in vermogen en koppel bij het uitkomen van de haakse bochten…”

Cornelis sloot zijn debuut keurig als vierde af, ondanks een schuiver bij de klassementsproef in Heers. Kenis wist uiteindelijk knap als vijfde over de eindstreep te komen met zijn Mini Cooper RRC, en dat was sneller dan de eindtijd die Debackre uiteindelijk neer wist te zetten. Zij sloot desondanks de wedstrijd af als zesde. De zevende positie was bestemd voor Franky Boulat, die daarmee de winst in de M-Cup boekte. Christrophe Verstaen was met de Opel Astra Kit Car de snelste van de FWD’s en eindigde als achtste. Steve Vanbellingen stuurde zijn Mitsubishi naar de zege in de groep N-klasse en finishte op een negende positie. De verrassing van de wedstrijd was daarentegen toch echt wel Bastien Rouard, die de top 10 afsloot met zijn Citroën DS3 R3T.

Bij de Junioren en in de RC4 categorie stond er geen maat op Ghislain de Mevius. De Peugeot-coureur reed de concurrentie helemaal zoek en won met 3 minuten voorsprong op Jelle Vermeire. Stijn Pacolet volgde nog een minuut later als derde R2, waardoor de strijd in deze categorie eigenlijk erg eentonig was gisteren. In het algemene klassement eindigde De Mevius keurig als elfde.

Bij de Historics moest de strijd beslist gaan worden tussen Robin Maes, Gunther Monnens en Stefaan Prinzie. Het was Prinzie die met zijn Opel Ascona 400 het beste aan de wedstrijd begon, maar op de hielen werd gezeten door de Ford Escort van Monnens en de BMW M3 van Maes. Tijdens de tweede bouclé wist Monnens de leiding in dit klassement over te nemen, en zou Prinzie na problemen terugvallen naar een derde positie. De verschillen tussen de eerste twee bleven daarentegen klein, maar uiteindelijk wist Monnens aan het langste eind te trekken met een kleine drie seconden voorsprong op Maes. Die laatste ontving uiteindelijk echter nog een minuut straftijd, waardoor hij achter Prinzie als derde eindigde.

De volgende wedstrijd op de kalender brengt ons naar Spa, waar op vrijdag 17 en zaterdag 18 maart de Spa Rally op het programma staat. Houd onze website en Facebook-pagina dus vooral op de hoogte om ook niets te hoeven missen van dit evenement, terwijl we hieronder nog even terugblikken op een spekgladde Rally van Haspengouw.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.