03-03-2018 – Zaterdag 24 februari vormde het startsein van een nieuw Nederlands Rallyseizoen. Hoewel de zon scheen, zou ook deze editie van de Circuit Short Rally weer de boeken ingaan als een ijskoude editie.

In totaal stonden er 4 klassementsproeven op het programma. Tweemaal zou het Circuit van Zandvoort met de klok mee worden verreden, om vervolgens te worden omgebouwd waardoor men het circuit nog tweemaal zou gaan betreden, maar dan tegen de klok in. De wedstrijd kende in totaal een lengte van 51.74 kilometers en was daarmee een prima testtoneel voor veel deelnemers. Een belangrijke verandering ten opzichte van de voorgaande edities was dat de duinen niet betrokken waren in het parcours.

Het deelnemersveld was, hoewel de wedstrijd eigenlijk enkel meetelde voor het Short Rally Kampioenschap, niet mals. Uit de nieuwe koningsklasse van de R5’s kwamen zo al maar liefst 6 deelnemers aan de start. Onder hen waren de titelrivalen uit 2017, Hermen Kobus en Bob de Jong. Hermen zou voor het eerst worden bijgestaan door broertje Gert-Jan, terwijl De Jong de Hyundai i20 R5 na zijn debuut in Hengelo weer de sporen gaf. In dezelfde wagen zou Martin van Iersel zijn debuut gaan maken in Zandvoort. Ook voor Cally Weijs zou een droom uitkomen wanneer hij met de Ford Fiesta R5 mocht starten van het team van Hans Weijs Motorsport. Last-minute inschrijving Erik van Loon was ook zeker een opvallende inschrijving met de Skoda Fabia R5, terwijl het R5-veld compleet werd gemaakt door de Fiesta R5 van Kevin van Deijne en Hein Verschuuren.

Martin van Iersel tijdens zijn debuut met de Hyundai i20 R5

Hoewel de wedstrijd bestond uit ‘slechts’ wat rondjes over het circuit, gebeurde er meer dan genoeg. Zo liet Bob de Jong zich al gelijk in de openingsfase van de wedstrijd verrassen door van de baan te geraken en zijn Hyundai daarbij flink te beschadigen, waardoor hij en Bjorn Degandt de wedstrijd moesten staken en weer genoeg huiswerk hebben voor de Zuiderzeerally over enkele weken.

Ook Martin van Iersel zou niet in het eindklassement worden opgenomen. De tweede Hyundai-coureur kwam puur om te testen, en toen hij vond dat hij voldoende getest had, leverde Van Iersel zijn tijdkaart in. Wat voor Cally Weijs een droom had moeten worden, pakte toch iets minder uit. Versnellingsbakproblemen zorgden ervoor dat ook hij vroegtijdig zou moeten opgeven.

Ondanks het feit dat Kobus puur kwam om te testen, kwam gedurende de klassementsproeven toch wel een beetje de sportman in hem naar boven. Op een van de proeven raakte het Skoda-duo namelijk achter Van Iersel, om vervolgens een spannend circuitduel onderling uit te voeren. Hoewel Hermen en Gert-Jan daar wat tijd verloren, opende het duo erg sterk en ging na twee klassementsproeven comfortabel aan kop in het klassement.

Een kort optreden voor Bob de Jong en Bjorn Degandt eindigde in de grindbak.

Hoewel ook Van Deijne en Van Loon vooral kwamen om te testen, kwamen ze allesbehalve in de buurt van Kobus, die de wedstrijd uiteindelijk van begin tot eind wist te domineren. Van Loon mocht desondanks tevreden zijn over zijn Skoda-debuut en eindigde als tweede, met als doel vooral de R5 te leren kennen en eventueel meer Nederlandse wedstrijden ermee af te werken. Met Van Loon op 19.4 seconden achterstand en Van Deijne op 50 seconden werd het podium compleet gemaakt.

De winst in de strijd tussen de Mitsubishi’s ging naar Lambert Parren. Parren stapte een jaar geleden nog over van de Nissan 350Z naar de Mitsubishi, maar bewees in de tussentijd grote stappen te hebben gemaakt met deze wagen. Parren wist zo onder andere de Deen Steen Andersen voor te blijven. Voor Ad Smits werd Zandvoort zijn rentree in de rallysport. Na jarenlang met een Ford Escort RS Cosworth te hebben gereden en jarenlange afwezigheid daaropvolgend, stapten hij en zijn vaste navigator nu in een Mitsubishi Lancer Evo X, waarmee het duo keurig als zesde algemeen eindigde.

In het Short Rally Kampioenschap zagen we hoe regerend kampioen en favoriet Janjur Monshouwer al vroegtijdig in de grindbak eindigde. Met het wegvallen van de Opel Ascona 400 brak de strijd vervolgens helemaal open. Het waren Antoine Biesheuvel en Saskia Bleijenberg die uiteindelijk aan het langste eind zouden trekken en deze strijd wonnen met de Nissan 350Z, voor Mark Brands en Roy Vincentie in de Opel Kadett GT/E.

Al driftend deden Biesheuvel en Bleijenberg de beste zaken in het Short Rally Kampioenschap.

Terwijl Piet-Hein van der Heijden de overwinning in de RC4-klasse vrij gemakkelijk naar zich toetrok met de Peugeot 208 R2, was de strijd in de RC3-klasse des te spannender. Van regerend Juniorenkampioen Roald Leemans werd voorafgaand veel verwacht, maar de Citro├źn-rijder bleek uiteindelijk nog een hele kluif te hebben aan Ramon van de Lindeloof in de Honda Civic Type-R EP3, die het duo Leemans & Van Waardenburg uiteindelijk nog bijna van de zege in deze klasse af wisten te houden met slechts 0.7 seconden achterstand.

De Peugeot 206 Rally Cup gaat pas van start in maart, maar toch zagen we al diverse mannen die hun debuut maakte in deze klasse en/of gingen testen voorafgaand het nieuwe rallyseizoen. Onder hen zagen we de duo’s Dylan & Johan Teiwes, Michiel Poel & Bart-Jan Harmsen, Ard Pierik & Sietze Hendriks, Henk Budgen & Helmer Jagtenberg, Pepijn & Quinten ten Broeke, Peter van Teunenbroek & Richard Berns en Carlo Izelaar & Tim van Zalingen, wat al een kleine impressie geeft van de enorme groei die deze Cup in een jaar tijd heeft doorgemaakt.

Al met al mocht de organisatie terugkijken op een geslaagd evenement, al waren de meningen verdeeld over enkel het circuit als parcours. Gaan we de duinen en/of het binnenterrein volgend jaar weer terugzien tijdens deze wedstrijd? Wie zal het zeggen…

CHECK OOK HET FOTOALBUM VAN DEZE WEDSTRIJD

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.