Opel Fwd Challenge

28-03-2016 – De eerste wedstrijd van de Opel Fwd Challenge (OFC) is een feit! Vorige week gingen er vier equipes van start tijdens deze wedstrijd, waarvan drie uiteindelijk ook mee zouden gaan strijden om de eindzege tijdens de Zuiderzee Rally rondom Emmeloord en Kampen.

De middagsessie van dit evenement zou bestaan uit 3 proeven die eerst tweemaal verreden zouden worden. Daar waren het Eric Nieuwenhuizen en Edgar Pereboom die met een scratch het snelste openden, maar vervolgens direct de regie uit handen zouden gaan geven aan Roald Leemans (niet te verwarren met vader Ronald) genavigeerd door Chris van Waardenburg in de geelkleurige Opel Astra GSi van het Rally Team Leemans. Dat Leemans snel was was wel duidelijk, want na de eerste bouclé wist hij al een voorsprong van bijna 20 seconden hebben opgebouwd op de Astra GSi van Sander van de Hel en Valentijn Martens van het LMS Rallyteam. Teamgenoten Mark van de Hel en vader Lammert van de Hel waren ondertussen in duel om de derde positie, maar die was voorlopig nog in handen van Nieuwenhuizen en Pereboom.

Tijdens de tweede bouclé, met nogmaals de drie proeven rondom Kampen op het programma, bleek niemand een partij te zijn voor Leemans, die op alle proeven de snelste tijd klasseerde. Sander van de Hel moest dus voorlopig tevreden zijn met de tweede positie, aangezien er ook het één en ander aan de motor bleek mis te zijn. Daarachter was echter nog altijd een felle strijd aan de gang was tussen de equipes van Nieuwenhuizen en Mark van de Hel, waarvan die laatste na vijf klassementsproeven in het voordeel zou komen. We zouden Nieuwenhuizen en Pereboom vervolgens niet meer terug gaan zien tijdens de avondsessie, aangezien zij zich niet hadden ingeschreven voor de Zeebodem Short Rally, een aanvulling op de Zuiderzee Short Rally. Het duel zou dus uitgemaakt worden tussen de gebroeders Van de Hel en de talentvolle Roald Leemans.

Tijdens de avondsessie met tweemaal het industrieterrein bij de Nagelerweg op het programma, zou er nog een hoop gebeuren. Sander van de Hel en Valentijn Martens kampten namelijk nog altijd met motorproblemen, en waren al in hun nadeel. Tijdens de negende klassementsproef maakten zij daarbij nog een kleine fout bij een chicane op het lange rechte stuk, waardoor ze hier al wat tijd lieten liggen op de rest. Roald Leemans ging echter ook meerdere malen de fout in. Bij een rotonde sneed de equipe namelijk alle rondes een erg stuk af, waardoor hij een normtijd kreeg met 5 minuten achterstand op de concurrentie, en daarmee in één klap kansloos voor de eindzege. Mark en Lammert van de Hel profiteerden hier op hun beurt van, en kwamen met een kanon-tijd terug in de strijd om de eindzege, met nog maar 8.7 seconden achterstand op hun teamgenoten!

Tijdens de laatste proef zou de strijd beslist gaan worden, en daar zouden Sander van de Hel en Valentijn Martens als eerste van de twee moeten starten. Mark wist dus waar hij de tijd moest gaan pakken, en dat deed hij dan ook. Op de laatste proef pakte hij ruim 12 seconden op zijn broer, waardoor hij uiteindelijk op de valreep er met de eindzege vandoor ging, met slechts 3.9 seconden voorsprong. Roald Leemans moest ondanks een geweldige middagsessie uiteindelijk tevreden zijn met de derde positie, aangezien hij na zijn normtijd geen kans meer had die achterstand goed te maken. Mark kijkt in ieder geval tevreden terug op een geslaagde wedstrijd.

Mark van de Hel: “De proeven waren dit jaar meer naar mijn smaak dan vorig jaar. De auto reageerde en reed totaal anders dan dat ik gewend was. Ook had ik een storing waardoor hij inhield en dus niet het maximale eruit kunnen halen. Het verloop was dat ik erg moest wennen aan hoe de auto nu reed en reed daardoor niet top. Maar ik kon de schade beperkt houden qua achterstand op Sander. Roald ging te snel voor mij.”

“Het is natuurlijk geweldig om de eerste OFC winnaar te zijn. Ik heb bijna de gehele wedstrijd op de derde plaats rond gereden en kon de andere niet echt bijhouden. Dat ik dan toch met enig geluk weet te winnen is natuurlijk geweldig. Ik had moeite te blijven aanhaken en kon het tempo van Roald in elk geval niet volgen. Ik had wel het idee dat ik Sander kon verslaan op de laatste 2 proeven die mij heel erg liggen. Ik wist wel dat ik er vol voor moest gaan om de 37 seconden weg te rijden. Dat ik uiteindelijk met 3.9 seconden weet te winnen laat zien dat de deelnemers van het OFC aan elkaar gewaagd zijn.”

De volgende wedstrijd voor het OFC zal halverwege juni plaatsvinden tijdens de Autosoft Vechtdal Rally rondom Hardenberg. Tijdens deze tweede ronde zullen er zeer waarschijnlijk nog meer deelnemers meedoen aan deze challenge, en belooft het dus een nog spannendere strijd te worden! Tot die tijd blikken we terug op een geslaagd evenement rondom Emmeloord, waarvan het videoverslag hieronder terug te vinden is. Veel kijkplezier!

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.