10-10-2016 – Het Nederlands Rallykampioenschap anno 2016 is beslist! Met 12.1 seconden voorsprong wisten Jasper van den Heuvel en Lisette Bakker de zege in de Internationale GTC Rally te pakken, en daarmee is de titel voor hen een feit. Het duo had echter vrijwel het gehele weekend hun handen vol aan thuisrijder Bob de Jong in zijn nieuwe Citroën DS3 R5, en ook Timo van der Marel werd in de gaten gehouden als Van den Heuvel’s belangrijkste overgebleven concurrent in het kampioenschap.

Tijdens de vrijdagavond was het Bob de Jong die met een erg sterk optreden opende tijdens de verraderlijke ‘Nacht van Achtmaal’. Op de laatste proef bij Achtmaal (De Hel) kampte de Citroën-rijder echter met wat kleine probleempjes, waardoor Van den Heuvel zijn slag sloeg en acht seconden won, waardoor hij als leider de vrijdagavond afsloot. Tijdens de zaterdagochtend ging De Jong de aanval in, maar bij het onverhard op de Wouwse Plantage ging het mis toen hij even van de baan raakte en daarmee 15 seconden verloor. Uiteindelijk wist hij zich nog terug te vechten naar een achterstand van 4.4 seconden op de voorlaatste proef, maar toen hij op de laatste proef weer een foutje maakte, kon niemand de zege van de kersverse kampioen meer ontnemen.

Bob de Jong: “We hebben er alles aan gedaan. Zaterdagmiddag maakte ik een foutje op het onverhard in Wouw, waar we een vijftiental seconden verloren. De wagen sprong gewoon uit het spoor en we schoven in een veld. We knokten terug en naderden tot op 4.4 seconden voor de slotproef. Daar was het alles of niets. Maar, ik miste helaas een rempunt en moest even achteruit. Op dat moment wisten we dat de overwinning weg was. Maar, we hebben er hard voor gestreden en dat geeft veel voldoening!”

Jasper van den Heuvel: “Ik hoefde niet te winnen om kampioen te worden, maar we hebben wel maximaal aangevallen. Vorig jaar was het al heel close met Bob de Jong, dus ik wist dat het mogelijk was om een R5 te verslaan op dit parcours.”

De top drie werd aangevuld door een opvallend sterk optreden die Ronald Leemans en Remco van Overdijk wisten neer te zetten met hun Mitsubishi Lancer Evo V. Zij zagen belangrijkste concurrent Matthias Boon wegvallen tijdens de vrijdagavond nadat deze er hard vanaf klapte, en op dezelfde proef zou ook Jeroen van den Heuvel het tijdens zijn debuut met de Ford Fiesta R5 laten afweten. Tijdens de zaterdag voelde Leemans nog even de druk van Martin van Iersel, maar ook met die druk wisten ze goed om te gaan. Het was Van Iersel die de fout in ging waardoor Leemans en Van Overdijk hun derde positie konden verzekeren.

Timo van der Marel zou met de Opel Adam R2 knap als vierde eindigen, maar maakte na afloop van de wedstrijd bekend meer op internationaal niveau te willen rijden. De man van de wedstrijd was toch wel Jurgen de Bruin, die zijn BMW M3 E46 naar een uitstekende vijfde positie stuurde en tevens de winst in de Belgische M-Cup greep. Wim Muilwijk greep in dit duel met De Bruin mis en eindigde door een foutje achter hem en Gerben Brouwer op een zevende positie. De titel in de M-Cup was echter bestemd voor Franky Boulat, die concurrent Kurt Braeckevelt zag wegvallen tijdens de vrijdagavond na een sortie.

Franky Boulat: “Vrijdag reed ik ontzettend vierkant. Nooit gebeurd, maar ik had het moeilijk met de proeven in het donker. Mijn complimenten aan de Nederlanders, want ze reden dit weekend enorm sterk. Zelf had ik problemen met de wiellager, dus ik ben al blij dat we de finish hebben gehaald!”

Verder zagen we in de top 10 nog Tom Ceuppens op een keurige negende plek met zijn BMW 130i, evenals smaakmaker Harold Soetens met de Opel Kadett GSi, die ook mocht terugkijken naar een bovennatuurlijk goede wedstrijd samen met navigator Hans Goudsmit. Jeroen van den Heuvel (geen familie van) eindigde na zijn straftijd, wegens het negeren van een gele vlag, uiteindelijk als twaalfde met de Ford Fiesta R5, maar gaf aan zich enorm geamuseerd te hebben.

Jeroen van den Heuvel: “Ik heb me enorm geamuseerd, maar met een R5 rijden zonder vooraf uitgebreid te testen, dat is geen goed plan. Pas op de laatste zes proeven had ik echt mijn draai gevonden in de Fiesta en kon ik bevrijd rijden.”

De Nissan 350Z Challenge ging naar Lampert Parren, terwijl Dennis Jochems met een sterk optreden de zege in de BMW 325i Challenge greep. Bij de Historics was Anton Moreé overduidelijk het snelst met zijn Ford Escort RS en Marco Schapers won met ruime voorsprong de JUMBO Short Rally met zijn Mitsubishi Lancer Evo X voor Hans Weijs SR met de Volkswagen Golf IV Kit Car. Eep Borgers reed voor de 25e maal de GTC Rally, maar moest helaas met een kapotte V-snaar vroegtijdig opgeven.

Inmiddels is het evenement wat in 1987 werd opgericht uitgegroeid tot de Internationale GTC Rally, met wederom een geweldig parcours en veel animo van Belgische coureurs. Het is hopen dat we volgend jaar wederom een mooie rally kunnen verwachten met hopelijk toch een wat groter deelnemersveld, wat wellicht toch het dieptepunt was van afgelopen weekend. Wie weet gaan we het evenement komend seizoen zelfs terugzien op de Europese Rallykalender, maar zover is het nog lang niet! Eerst kunnen we nog vooruitkijken naar de Conrad Twente Rally, de slotfase van het Nederlands Rallykampioenschap, die verreden wordt op zondag 30 oktober. Hieronder zijn alle hoogtepunten van de wedstrijd nog maar eens op een rijtje gezet in ons actuele videoverslag.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.