25-03-2018 – De start van het Open Nederlands Rally Kampioenschap vond vorig weekend plaats in de ijskoude polder. Met twaalf klassementsproeven op het programma waarvan 6 unieke proeven zou de Zuiderzeerally het officiële R5-debuut gaan worden voor Jim van den Heuvel en navigator Jouri Dockx.

Voorafgaand de wedstrijd was eigenlijk al wel duidelijk dat Van den Heuvel en Dockx niet zouden kunnen meestrijden om de eindzege. Vooraan werd de strijd om de overwinning gestreden door de ervaren Hermen Kobus en Hans Weijs JR, waarvan die laatste uiteindelijk aan het langste eind trok. Het voornaamste doel was om aan de auto te wennen, aangezien de R5 toch wel even wat anders bleek te zijn dan de Mitsubishi waarmee het duo afgelopen jaren in actie kwam.

Jim van den Heuvel: “Drie weken voorafgaand aan het evenement wisten we nog niet dat we zouden gaan rijden, laat staan met de Fabia. Op de woensdag hebben we getest en daarnaast ook de auto voor het eerst gezien. Wat je goed voelt is het verschil in gewicht tussen de groep N en de R5. Dat draagt bij aan de makkelijkere handling en het betere remmen.”

Jouri Dockx: “Op de woensdag voor de Zuiderzeerally hebben we een korte test van circa 40 kilometer af kunnen werken met de Fabia. Wat meteen duidelijk werd is dat de limieten van de Fabia verder lagen, zowel met remmen, sturen als accelereren is de Fabia net wat sterker dan de EVO. Je kunt met de R5 zo aanzienlijk later remmen en de auto stuurt gemakkelijker/beter door de bochten. Wel heb ik de indruk dat er met de R5 iets “preciezer/netter” gereden moet worden. Het was indrukwekkend om te zien hoe snel Jim de handling van de auto door had.”

Tijdens de eerste klassementsproef bleek er nog erg gewend te moeten worden aan de remmen van de Fabia R5. Koude banden in combinatie met de agressieve remblokken zorgden ervoor dat Jim en Jouri tijdens de openingsfase van de wedstrijd het nodige vertrouwen misten. Toen de banden op temperatuur waren kwam het duo beter in het ritme, en besloot aanvallender te gaan rijden. Na de eerste service konden Van den Heuvel en Dockx op de twee klassementsproeven die herhaald werden zo hun tijden verbeteren en reden op beiden proeven bijna 5 seconden sneller dan tijdens hun eerste passage. Het duo was inmiddels in een spannend duel verstrikt met Erik van Loon om een podiumklassering, totdat een tijdstraf roet in het eten zou gooien. Jouri legt uit.

Jouri Dockx: “Na proef vier kregen we helaas een tijdstraf van een minuut omdat een TC’er constateerde dat ons brandblussysteem niet aanstond. Gek genoeg waren zowel wij als equipe alsook onze servicecrew er 100% van overtuigd dat we het systeem geactiveerd hadden voor aanvang van de wedstrijd. Waar de schakelaar omgegaan is weten we dan ook tot op heden niet.”

Ondanks de tijdstraf, bleven Jim en Jouri gedurende de rest van de wedstrijd progressie maken. Tijdens de avondproeven zat het duo er telkens goed bij met op iedere proef een top 3-klassering, waarvan één tweede tijd op de meest technische klassementsproef van de wedstrijd voor de Skoda van Nederlands Rallykampioen Hermen Kobus. Door het sterke optreden zou rallytalent Van den Heuvel zich weten terug te vechten naar een vierde positie algemeen, slechts 12.7 seconden achter de nummer drie in het klassement, Erik van Loon. Hierbij te bedenken dat ze zonder de straftijd van een minuut knap als derde zouden zijn geëindigd.

Jim van den Heuvel: “Ik ben ervan overtuigd als we nog veel meters met een dergelijke auto kunnen maken dat we erbij of misschien wel ervoor zitten! Tot slot wil ik onze sponsoren bedanken om ons deze kans te geven. Het was een gave ervaring en ik hoop dat we ons nog een keer kunnen laten zien in een R5!”

Jouri Dockx: “Ik vond het een enorm mooie ervaring om eens met een R5 te kunnen starten. Ik ben onder de indruk van Jim, hij had vanaf de eerste meters de auto bijzonder goed onder controle en wist gedurende de wedstrijd een mooi tempo op te bouwen. We hebben het de snelste coureurs van Nederland niet echt moeilijk kunnen maken gedurende deze wedstrijd maar hebben enorm veel geleerd. Ik denk dat als we meer kilometers in een R5 kunnen maken we het gat naar de nummer 1 zeker kunnen verkleinen (en hopelijk dichten).”

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.