Afbeeldingsresultaat voor kajetanowicz erc 2017

24-09-2017 – Het was wel even wennen dit jaar, een ERC-kalender zonder de Circuit of Ireland Rally, de Rally van Estland en bovenal de Ypres Rally, die het ERC links liet liggen om deel uit te maken van de nieuwe Tour European Rally en het Britse Rallykampioenschap. Minder spannend werd het Europese Kampioenschap er daardoor niet op. Vele mannen hoopten dit jaar namelijk een gooi te doen om de titel.

En met nog één wedstrijd te gaan is het tijd om de geschudde kaarten eens even op een rijtje te zetten. Te beginnen met de Rallye des Azores in Portugal, waar het ERC-seizoen van dit jaar werd afgetrapt. Verwacht werd een spannend duel tussen de jaarlijkse titelfavorieten Alexey Lukyanuk en Kajetan Kajetanowicz, maar die laatste liet zich al vroeg in de wedstrijd verrassen, waardoor Lukyanuk vrij spel kreeg om zijn eerste voorsprong van het seizoen te pakken. Lukyanuk besloot dan ook wat gas in te houden, waardoor de Portugese top, bestaande uit Bruno Magalhães (Peugeot 208 T16) en Ricardo Moura (Ford Fiesta R5) iets terug konden komen. De achterstand leek voorafgaand de tweede dag te groot voor de Portugezen, maar deze kregen zomaar de leiding in handen toen Lukyanuk zich liet verrassen en tegen een rots klapte. Magalhães, die dit jaar ook een ERC-programma gepland had, pakte de zege in zijn thuisrally. Een opvallende tweede positie na ook het wegvallen van Moura ging naar de Duitser Marijan Griebel met de Skoda Fabia R5, gevolgd door de Fiesta R5 van Josh Moffett.

Het avontuur ging verder op de Canarische Eilanden, tijdens de wedstrijd waar Hermen Kobus er in 2016 nog hard vanaf ging. Opnieuw waren de ogen gericht op Kajetanowicz en Lukyanuk, maar werd er ook wel degelijk rekening gehouden met Magalhães. Het was ditmaal de Russische equipe die ondanks een kleine straftijd het heft in handen nam, en met een kleine halve minuut voorsprong aan kop ging. Magalhães en Kajetanowicz waren op hun beurt in een spannende strijd verwikkeld om P2, die uiteindelijk gewonnen zou worden door de Pool. Magalhães deed desondanks goede zaken voor het kampioenschap en finishte als derde, maar de winst ging naar Lukyanuk en Arnautov in de Ford Fiesta R5.

Afbeeldingsresultaat voor alexey lukyanuk 2017

Tijdens de Rally van Griekenland zouden we helaas afscheid moeten nemen van één van de titel kandidaten. Tijdens een test op de Russische paden zou Lukyanuk namelijk hard van de baan gaan. Zijn navigator tijdens deze test, Alexey Ljadukhin, overleefde deze klap helaas niet. Lukyanuk raakte ‘slechts’ gewond maar gaf aan de strijd om de titel te moeten opgeven. De derde ronde van het ERC ging ondanks dit ongelukkige ongeval door zonder Lukyanuk, maar met Kajetanowicz en Magalhães. Deze kregen tijdens de Rally van Griekenland ook te maken met wat andere topcoureurs, waaronder Nikolay Gryazin (Skoda Fabia R5) en Nasser Al-Attiyah (Ford Fiesta R5). Het waren dan ook deze twee die in eerste instantie het heft in handen namen. Gryazin zou zijn Skoda echter in de slotfase van de eerste dag af zien branden, waardoor Al-Attiyah met een kleine voorsprong op Magalhães aan kop ging. Diezelfde Al-Attiyah kreeg al vroeg tijdens de tweede dag problemen en viel terug in het klassement. Waardoor de strijd opnieuw zou gaan tussen de twee kemphanen van dit seizoen, Magalhães en Kajetanowicz. Het was de Pool die zijn eerste zege van het seizoen boekte voor de Peugeot-rijder. Grzegorz Grzyb eindigde als derde met de Skoda Fabia R5.

Tijdens de Rally van Cyprus hoopten Al-Attiyah en Gryazin revanche te nemen op Kajetanowicz en Magalhães. Heel spannend werd het echter niet. Al-Attiyah zag al zijn concurrenten met bosjes uitvallen, en kon zo met twee vingers in zijn neus zich naar de eindzege toe rijden. Ook de Duitse prins Albert von Thurn und Taxis, genavigeerd door Björn Degandt, kon hiervan profiteren en een keurige top 5 te boeken met de Skoda Fabia R5, achter een aantal lokale coureurs. De Rajd Rzeszowski zou de thuiswedstrijd gaan worden voor Kajetanowicz, maar of dat hem ditmaal gelijk de favorietenrol opleverde… diverse grote namen meldden zich tijdens deze wedstrijd aan de start, waaronder Mads Ostberg, Bryan Bouffier en – terug van weggeweest – Alexey Lukyaunuk. Ondanks het feit dat de titel voor hem ver weg was wou de Rus voor de overwinningen gaan na hersteld te zijn van zijn verwondingen.

Het was niet heel verrassend dat de toppers uit het ERC moeite hadden om de WRC-coureurs bij te houden. Enkel Marijan Griebel wist zich goed te mengen in het duel tussen Mads Ostberg en Bryan Bouffier. De strijd werd in ieder geval boeiender op het moment dat Ostberg problemen kreeg met de stuurbekrachtiging, en ook Griebel iets terugviel in het klassement. Bouffier zag zijn kans schoon om de leiding over te nemen maar werd kort gevolgd door Kajetanowicz en Gryazin. Die laatste viel na een crash opnieuw uit, terwijl Bouffier ervoor zorgde dat Kajetanowicz niet in de buurt kon komen en zo de zege kon grijpen. Magalhães finishte slechts als negende, waardoor Kajetanowicz zeer goede zaken deed in de strijd om de titel. Griebel eindigde keurig als derde, en begon iedere wedstrijd sterker te gaan rijden.

Afbeeldingsresultaat voor bryan bouffier 2017

De Barum Czech Rally staat ieder jaar opnieuw bekend om de interessante strijd tussen de Europese top en de Tsjechische top. Met namen als Jan Kopecký en Václav Pech JR was dat dit jaar dan ook niet anders. Het was Kopecký die op eigen terrein met een minimaal verschil aan kop ging voor zijn voornaamste concurrent, Lukyanuk. Magalhães en Kajetanowicz waren op dat moment al ver te zoeken in het klassement. Het bleef echter spannend in het duel Kopecký-Lukyanuk, die binnen de twintig seconden van elkaar bleven na de eerste dag. Pech JR leek op dat moment stevig de derde positie vast te houden, maar moest tijdens de tweede dag opgeven met twee lekke banden. Tijdens die tweede dag wist Kopecký op zijn beurt het verschil met Lukyanuk te maken, om zo voor de zevende maal de grootste wedstrijd van Tsjechië op zijn naam te schrijven. De top 3 werd volledig gemaakt door ex-WRC coureur Roman Kresta in de Skoda Fabia R5, terwijl Kajetanowicz en Magalhães op een teleurstellende 5e en 9e positie terug waren te vinden.

De voorlaatste ronde van het ERC, en tevens een nieuwe manche van dit kampioenschap, werd vorige week verreden in de Italiaanse hoofdstad Rome. Wederom beloofde het een spannende strijd te gaan worden tussen Magalhães, Kajetanowicz, Lukyanuk en Bouffier. Het was Lukyanuk die opnieuw het sterkste opende, en het is dan ook echt jammer dat hij vanwege zijn crash eerder dit jaar niet écht mee kon strijden om de titel. De verschillen vooraan bleven klein, en Lukyanuk liet zich vervolgens onder druk verrassen, om vervolgens als onmogelijke opgave met drie wielen door te moeten rijden. De strijd bleef daarentegen boeiend tussen Bouffier en Kajetanowicz, met een verschil van slechts 7 seconden halverwege de wedstrijd. Het werd de meest bloedstollend spannende wedstrijd van het seizoen, en letterlijk stuivertje wisselen tussen de twee mannen vooraan. De zege zou de titel betekenen voor Kajetanowicz, met Magalhães steevast op de derde trede van het podium. Bouffier gaf zich echter ook niet gewonnen. Uiteindelijk was het de Fransman die aan het langste eind trok, en met een minimaal verschil van 0.3 seconden de wedstrijd op zijn naam schreef.

Door deze boeiende wedstrijd is het kampioenschap in theorie nog niet beslist. In de praktijk zal het heel moeilijk worden voor Bruno Magalhães om tweevoudig Europees kampioen Kajetan Kajetanowicz nog van de troon te stoten. Het kampioenschap zal beslist moeten gaan worden tijdens de Rally van Letland in het weekend van 6 t/m 8 oktober, dan zullen we erachter komen wie de Europese titel op zijn naam mag schrijven.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.