Foto: www.fiaerc.com

11-10-2015 – Dit weekend stond niet alleen in het teken van de Legend Rally in San Marino en de GTC Rally rondom Etten-Leur, maar ook in de Acropolis Rally in Griekenland, meetellend voor het European Rally Championship. Met Kajetan Kajetanowicz en Craig Breen in de hoofdrol voor het kampioenschap, maar ook Alexey Lukyanuk, Robert Consani en lokale rijder Lambros Athanassoulas als outsider voor de eindzege beloofde het een spannende wedstrijd te worden, hieronder leest u het actuele verslag van deze wedstrijd.

Met in totaal negen proeven op het programma, gingen we de wedstrijd van start met 2 proeven op de zaterdag. Nadat Kajetanowicz een eerste scratch op zijn naam schreef, was het op de tweede proef Athanassoulas die de snelste tijd klokte en daarmee als leider de dag afsloot. Kajetanowicz eindigde als tweede gevolgd door Breen en Lukyanuk. Lukyanuk had al een wat ruimere achterstand op de top 3, nadat hij al vroeg in de wedstrijd een straftijd van 10 seconden ontving. De Fransman, en teamgenoot van Breen, Charles Martin kwam tijdens deze eerste dag geen eens aan de finish, nadat hij een flinke crahs meemaakte (foto) en daarmee een eind moest maken aan zijn rally. Ook landgenoot Consani moest met motorproblemen aan de kant en kon niet van start tijdens de zondag. Alsof dit nog niet genoeg was, moest ook Bruno Magalhães met een kapotte ophanging al op de eerste klassementsproef opgeven.

Op de zondag stonden er nog 7 proeven op het programma. Kajetanowicz opende het snelst en nam daarmee de leiding over van Athanassoulas. Breen kwam inmiddels ook gevaarlijk dichtbij de Griek en Lukyanuk moest het nog altijd doen met een 4e positie. De snelste ERC2 rijder was op dat moment de Hongaar David Botká, die erg sterk meedeed met de mannen vooraan. Botká zou zelfs de top 5 binnenkomen nadat Lukyanuk als zoveelste uitvaller aan de kant moest, ook hij met een kapotte ophanging. Voorin had Breen inmiddels de leiding overgenomen van Kajetanowicz, en dat zou zomaar cruciaal voor het kampioenschap kunnen zijn. Op KP6 ging Kajetanowicz echter weer de aanval in en greep daarmee de leiding weer terug, met een voorsprong van exact 10 seconden op zijn Ierse concurrent.

Er zouden nog 3 proeven op het programma staan die een spannende ontknoping zouden vormen. Helaas werden al deze 3 proeven gecanceld, en daarmee werd het duidelijk dat Kajetanowicz de zege zou pakken. Daarbij zou de Pool zijn allereerste ERC-titel verdiend op zijn naam schrijven, tot de grote teleurstelling van Breen, die zijn kans om in te grijpen niet meer heeft gekregen. Als derde eindigde Athanassoulas, die met de Skoda Fabia R5 erg goede tegenstand bood aan de Europese top. Achter Athanassoulas ontstond er een gat van 3 minuten in het klassement, met Jaromir Tarabus op de vierde positie. Botká zou de zege in de ERC2 klasse pakken voor zijn concurrent Dominykas Butvilas. Daarbij zou hij knap als 5e eindigen in het klassement, nog voor de ervaren Estlander Raul Jeets in de Ford Fiesta R5.

En met nog één rally te gaan, namelijk de International Rallye du Valais in Zwitserland, is het kampioenschap nu al beslist in het voordeel van Kajetanowicz. Toch zullen hij en de andere rijders zich tijdens dit evenement nog eenmaal willen bewijzen, dus houd de site op de hoogte voor meer ERC nieuws!

Einduitslag Seajets Acropolis Rally 2015:

1. K. Kajetanowicz / J. Baran (Ford Fiesta R5)

2. C. Breen / S. Martin (Peugeot 208 T16 – +10.0)

3. L. Athanassoulas / N. Zakheos (Skoda Fabia R5 – +15.3)

4. J. Tarabus / D. Trunkát (Skoda Fabia S2000 – +3:12.5)

5. D. Botká / P. Szeles (Mitsubishi Lancer Evo IX – +3:54.5)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.