Foto: Wim Scholman

02-11-2015 – In de GTC Rally was het eigenlijk al duidelijk, maar Jasper van den Heuvel heeft zich in de Conrad Twente Rally echt bewezen! De rijder uit Terschuur greep misschien mis als het ging om de eindzege, die bestemd was voor Erik van Loon in de Subaru Impreza S14 WRC ’08, maar het kampioenschap was voor hem nu definitief een feit. Hieronder leest u wat er gisteren allemaal gebeurde in Twente e.o.

Het was een feit dat Van Loon de favoriet zou zijn om de eindzege, gezien het materiaal wat hij en de anderen naar deze wedstrijd meebrachten. Hij was dan ook de snelste op de eerste klassementsproef, gevolgd door Van den Heuvel en Bob de Jong, die met zijn DS3 R5 een gevaarlijke outsider zou kunnen worden. In de top 5 stond ook zeer verrassend de BMW van Wim Muilwijk, die zich ijzersterk voor een aantal Evo’s, en de BMW van Wouter Ploeg wist te klasseren. Muilwijk stond aan het begin van de wedstrijd 5e algemeen achter de Lancer Evo X van Antoine van Ballegooijen en Johan Findhammer. Na de eerste bouclé was Van Loon echter al bijna een halve minuut sneller dan Van den Heuvel, die zeker niet rustig aan deed, maar keihard aan het trappen was om nog een enkele proef op zijn naam te schrijven. Voor Jan de Winkel, die 12 jaar geleden het Nederlands kampioenschap rally’s won, was het avontuur alweer snel voorbij, nadat hij na enkele kilometers zijn Clio met mechanische problemen van de proef af reed.

In de subtop van het klassement was de strijd nog redelijk spannend, zo waren de verschillen tussen Van den Heuvel, De Jong en Van Ballegooijen binnen de halve minuut, en kon een foutje dus cruciaal zijn. Van Ballegooijen zou later in de tweede bouclé echter moeten toegeven dat hij zijn twee concurrenten niet te snel af kon zijn, en moest genoegen nemen met de vierde positie. De Jong had nog altijd een klein verschil van een kleine 20 seconden achterstand op Van den Heuvel, maar die was op zijn beurt niet van plan de tweede positie uit handen te geven. Van Loon kon tijdens de laatste bouclé controleren met een voorsprong van ruim een minuut na KP6. In de strijd om de overwinning van de groep S werd het nog spannend tussen Muilwijk en Ploeg. Helaas zou Ploeg iets te veel risico’s hebben genomen en daarmee een sloot in klappen, en vervolgens er niet meer uit kunnen komen. Maar een proef later zou Muilwijk verrassend ook de strijd moeten staken, waardoor de leiding in deze groep ineens in de handen werd geschoven van Bertram Altena en Chris Aaltink.

Tijdens de laatste bouclé van de wedstrijd wist Van den Heuvel zich definitief van De Jong af te schudden en greep de tweede positie. De Jong, die tevreden mocht zijn over zijn wedstrijd, werd derde. Van Ballegooijen reed de rally ook foutloos, en dat werd beloond met een vierde positie, en na het wegvallen van Muilwijk zou de 5e positie bestemd zijn voor Timo van der Marel en Rebecca Smart in de Opel Adam R2, die een uitstekend seizoen afsluiten met een 2e positie in het Nederlands kampioenschap! Altena en Aaltink gaven de leiding in de groep S niet meer uit handen en werden 7e algemeen, achter de Ford Fiesta R5 van Gerard Tijink en Tim Rietveld. De top 10 werd aangevuld door Michiel Becx, Ad Smits en Piet-Hein van der Heijden. Bas van Kamperdijk werd op de laatste klassementsproef nog gediskwalificeerd wat ten koste ging van zijn top 5 positie. Van Loon zou op de laatste proef wel erg veel tijd laten liggen waardoor Van den Heuvel uitiendelijk maar een halve minuut achter hem eindigde.

Deze wedstrijd was bovendien de aflsuiter van het Nederlands kampioenschap Shortrally’s, waar het kampioenschap ook nog niet beslist was en de strijd zou gaan tussen Ruurd Ochse (Honda Civic Type-R R3) en Janjur Monshouwer (Opel Ascona 400). Maar naast deze twee waren er vele andere rijders uit dit kampioenschap naar deze rally gekomen waaronder de Volkswagen Golf Kit Car van Hans Weijs SR, die de eerste twee proeven op zijn naam schreef. Monshouwer stond op dat moment nog tweede, maar zou het een proef later moeten bezuren na een crash, waardoor het kampioenschap ook hier al vroeg beslist was. Ochse nam de tweede positie nu over, maar kon weinig strijd bieden tegen Weijs, die een fantastische wedstrijd reed! Het zou nog even spannend worden nadat hij een straftijd van een minuut op zijn naam kreeg, maar dat wist hij tijdens de laatste bouclé weer goed te maken en won met ruim anderhalve minuut voorsprong.

Tot slot kijken we nog even hoe het in de seizoensafsluiter van de 325i Challenge is gegaan, waar Michael Kamper en Henk van de Brug het kampioenschap konden gaan binnenslepen. Het was daar een spannende strijd tussen Kamper en Mollink, maar na de eerste bouclé was dat in het voordeel van Kamper. Tijdens de tweede bouclé wist hij het gat te vergroten naar 40 seconden, waardoor Mollink moest hopen op een foutje. Dat foutje kwam er echter niet en daarmee wonnen Kamper en Van de Brug zowel de rally als de titel, met ruim anderhalve minuut voorsprong. En daarmee doen we het boek van het Nederlands Rally Kampioenschap van 2015 dicht.

Maar… volgend seizoen zijn we er uiteraard weer bij met nieuwe rondes en nieuwe kansen! Wie gaan we volgend jaar allemaal in actie zien in de strijd om de Nederlandse titel? Houd de site goed in de gaten om niets te missen van het actuele nieuws!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.