Afbeeldingsresultaat voor kevin abbring rallye du var 2016

03-12-2016 – Het seizoen, met zowel ups als downs, kon niet mooier afgesloten worden voor Kevin Abbring en navigator Sebastian Marshall. Het duo ging afgelopen weekend de strijd aan met de complete Franse top tijdens de Rallye du Var, en wisten deze wedstrijd op spectaculaire wijze op hun naam te schrijven. Abbring is daarmee pas de tweede buitenlander die in ruim zestig jaar de Rallye du Var op zijn naam wist te schrijven, aangezien de wedstrijd vrijwel ieder jaar werd gedomineerd door de Franse top.

Abbring kan naast deze zege terugkijken op een geslaagd seizoen, waarin hij wederom veel actief was voor het WRC-team van Hyundai Motorsport. Zijn belangrijkste taak van afgelopen jaar was het testen van de Hyundai I20 R5, die sinds enkele maanden uitgebracht is op de klantenmarkt. De Nederlander zou tevens veel bijdragen bij de ontwikkeling van de nieuwe generatie van de Hyundai I20 WRC, die tijdens het komende rallyseizoen in 2017 haar debuut zal gaan maken in het Wereldkampioenschap Rally’s. Naast de diverse ontwikkelingen was Abbring tijdens enkele WK-rally’s in actie te zien met de Hyundai I20 WRC uit 2015 en maakte hij het officiële debuut met de Hyundai I20 R5 tijdens de Kenotek Ypres Rally. Als kers op de taart kwam daar nog deze zege bij tijdens de Rallye du Var, waarmee hij bewezen heeft dat de wagen niet alleen betrouwbaar, maar ook zeer competitief is.

Kevin Abbring: “Dit is een geweldig opsteker voor ons gehele team, het resultaat van een jaar lang hard werken! Diverse rijders verdwenen door de slechte omstandigheden van het goede pad, maar ik heb mijn eigen tempo gereden en de auto is heel stabiel. Mede daardoor hebben wij geen fouten gemaakt.”

De concurrentie tijdens deze wedstrijd was zeker aanwezig. Als topfavoriet voor de eindzege was Stéphane Lefebvre de aangewezen persoon. Lefebvre zou deze wedstrijd de strijd aangaan met de Citroën DS3 WRC, ondersteund door het officiële team van Citroën, waarmee hij volgend jaar actief zal zijn in de eredivisie van de rallysport. Abbring zou het tevens moeten opnemen tegen de regerend Frans Rallykampioen, en tevens de winnaar van de afgelopen editie van deze wedstrijd, David Salanon in de Ford Fiesta RS WRC. Daarbij was er voorafgaand deze wedstrijd ook nog dagenlang noodweer geweest in het gebied waar de rally plaatsvond, wat deze editie nog moeilijker zou gaan maken.

Abbring wist ondanks de hoge moeilijkheidsgraad zijn hoofd koel te houden, en wist zich vanaf de start van de eerste klassementsproef te mengen in het duel vooraan. Waar de WRC’s uiteraard het meeste vermogen hadden, wist Abbring uitstekend uit de bus te komen tijdens de technische stukken van de klassementsproeven, en kon op deze manier zelfs de strijd aangaan met Lefebvre. Toen deze onder druk werd gezet en vervolgens de fout in ging was het Abbring die op spectaculaire wijze de leiding over wist te nemen in het algemene klassement. In de slotfase van de eerste dag zou hij zijn leidende positie toch weer moeten afstaan aan Lefebvre, die tijdens de lange slotproef zijn verloren tijd weer terug wist te pakken.

De zaterdag leverde een spannende strijd op tussen Abbring, Lefebvre en Salanon. In tegenstelling tot zijn twee concurrenten, bleven Abbring en Marshall foutloos. Door het wegvallen van Lefebvre en Salanon keerde de Nederlander dan ook als leider terug in het servicepark en zou het tijdens de zondag nog lastig gaan krijgen met WRC2-coureur Yoann Bonato in de Citroën DS3 R5 kort achter zich. Bonato ging de slotfase in met 16 seconden achterstand op de Nederlander. Tijdens de zondag zou Abbring de concurrentie wederom zoek rijden en wist daarmee Bonato uiteindelijk op een achterstand van bijna een minuut te zetten. Michel Sylvain eindigde op één minuut en 42 seconden achterstand van Abbring, maar wist met de Skoda Fabia R5 op deze manier wel de titel te pakken.

Abbring was niet de enige Nederlander die aan de start stond van het evenement. Kevin van Deijne zou namelijk de strijd aangaan met de Franse coureurs in de Renault Clio R3T Trophy. In de strijd om de tweede plek in deze Challenge moest Van Deijne na de tiende klassementsproef helaas de strijd opgeven, maar mocht desondanks tevreden zijn met een uiteindelijke derde plaats in de eindstand van de Clio R3T Challenge.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.