pic

Foto: www.ewrc.cz

30-08-2015 – Gisteren werd rondom Zlín de 45e editie van de Barum Rally verreden. Een wedstrijd die meetelt voor het ERC en een groot deelnemersveld mocht verwelkomen dit jaar. Hieronder leest u wat er gisteren allemaal gebeurde, met in de hoofdrol Jan Kopecký, Craig Breen, Kajetan Kajetanowicz, Václav Pech JR en Alexey Lukyanuk.

De rally ging laat op de vrijdag al van start met de bekende special stage bij Zlín, een ware publieksproef! Het was Pech JR die hier de snelste tijd wist neer te zetten, en 3.6 seconden sneller was als rivaal Kopecký. Beiden mannen rijden het Tsjechisch rallykampioenschap maar zijn tijdens deze wedstrijd gevaarlijke tegenstanders voor de ERC deelnemers. Op de zaterdag vervolgden we ons avontuur met 8 klassementsproeven op het programma. Het was echter Kopecký die aan het begin van de tweede dag de leiding al weer over wist te nemen van Pech, die nu met een kleine achterstand het moest doen met een 2e positie.

Maar er gebeurde meer op de zaterdagochtend, bijvoorbeeld bij Robert Consani. De Fransman maakte deze verschrikkelijke crash mee wat het einde van zijn wedstrijd betekende. Gelukkig wisten beiden heren ongedeerd uit de auto te stappen en zette vervolgens het ‘OK’ teken neer voor de andere rijders. Kajetanowicz zag dit teken echter niet toen hij langs het wrak reed en ging aan de kant om te kijken wat er aan de hand was. Dit grapje kostte hem maar liefst 40 seconden, maar deze zou hij later weer terugkrijgen door de organisatie omdat hij het duo te hulp wou schieten, en Kajetanowicz staat daarmee op een voorlopige 5e positie algemeen, achter rivaal Breen in de Peugeot 208 T16.

De wedstrijd ging vervolgens gewoon weer door en Kopecký wist op de rest van de eerste bouclé op alle proeven de snelste tijd neer te zetten. Pech JR sloot deze bouclé af als 2e algemeen op 8.5 seconden van Kopecký. Daarachter volgden Breen en Kajetanowicz die onderling duelleerden om de 3e positie, en daarachter waren het vooral de plaatselijke rijders die samen met Alexey Lukyanuk voor een top 5 streden. De Nederlander Hermen Kobus doet ook mee aan deze wedstrijd in zijn nieuwe Skoda Fabia R5, dezelfde auto als waar Kopecký in rijdt deze wedstrijd. Kobus en navigator De Wild kunnen tijdens het begin van de wedstrijd goed meekomen en zitten keurig binnen de top 10 nadat ze o.a. wisten te profiteren van het uitvallen van de Tsjech Odlozilík, die met een afgebroken wiel zijn Fiesta R5 aan de kant moest zetten.

We gingen van start met de tweede bouclé en al gauw werd het duidelijk dat Kajetanowicz de beste zaken voor het kampioenschap zou gaan doen. Breen moest zijn auto aan de kant zetten met een lekke band en verloor daarmee 2 minuten, waardoor de Ier wegviel buiten de top 10. Er waren veel rijders met problemen tijdens deze eerste dag, zo moest de Oostenrijker Hermann Neubauer als zoveelste uitvaller strandden. Hij moest aan de kant met remproblemen. Kajetanowicz was ondertussen bezig om een aanval in te zetten op Pech JR. Het verschil tussen beiden mannen was iets minder dan 20 seconden na KP6. Tomás Kotska en Lukyanuk vulden daarachter de top 5 aan op al ruim een minuut achterstand van Kopecký.

Ook tijdens de laatste bouclé wist Kopecký alle proeven op zijn naam te schrijven, en liet duidelijk zien waarom hij al jarenlang heer en meester is tijdens dit evenement. Kajetanowicz had de nodige kinderziektes aan zijn auto, en het lukte daarmee niet om een aanval in te zetten, en hij werd uiteindelijk derde achter Pech JR. Kotska moest vanwege mechanische problemen aan het einde van de zaterdag nog opgeven, waardoor Lukyanuk doorschoof naar de 4e positie gevolgd door de Tsjech Valousek JR in zijn Skoda Fabia S2000. Achter Valousek JR volgden de Tsjechen Jakes en Çerny op de 6e en 7e positie, en daarachter wist de Fransman Charles Martin in zijn Peugeot 208 T16 uiteindelijk nog de 8e positie te grijpen.

Hermen Kobus vertelde eerder al dat hij nog echt moest wennen aan de nieuwe Fabia R5. Desondanks wist hij te profiteren van de vele uitvallers op de verraderlijke proeven, zoals hij ze zelf noemden, waardoor hij al gauw de top 10 wist binnen te komen. Toen Kobus eindelijk in het ritme begon te komen, en erg blij was met zijn aanwinst, vertelde hij dat hij deze wedstrijd niet over de limiet wou gaan, maar veel ervaring op wil doen voor komend seizoen. Het leek er uiteindelijk op dat Kobus de eerste dag als 8e zou gaan afsluiten, maar op de laatste proef moest hij Martin nog aan zich voorbij laten gaan en mocht hij dik tevreden zijn met een voorlopige 9e positie algemeen.

Tot slot nemen we nog een kijkje bij de ERC Junioren, waar Emil Bergkvist vorige maand in Estland de titel al op zijn naam mocht schrijven. In de laatste wedstrijd in dit kampioenschap wil Bergkvist zich nog één keer bewijzen op Tsjechische bodem, maar zijn tegenstanders willen nog altijd een revanche waardoor het een spannende wedstrijd beloofde te worden. Het waren Bergkvist en teamgenoot Marijan Griebel die in hun Opel Adam R2 opnieuw de Peugeot’s te snel af waren. Ook Alexander Zawada was met zijn privéteam verrassend sterk en wist dat met een 3e positie te belonen. Tussen Bergkvist en Griebel bleef het een lange tijd spannend, maar het was toch Bergkvist die in de laatste bouclé het verschil wist te maken en met 45 seconden aan kop gaat in deze klasse. De Belg Joachim Wagemans wist een constante eerste dag te rijden en eindigde hier als 8e.

Vandaag staan er nog 6 proeven op het programma waarvan we u morgen uiteraard weer op de hoogte zullen brengen. Gaat Jan Kopecký zijn 5e overwinning pakken in de Barum Rally en daarmee geschiedenis schrijven? Of komt de aanval uit onverwachtse hoek van bijvoorbeeld Pech JR of Kajetanowicz? We gaan het zien!

Voorlopig klassement Barum Czech Rally na dag 1:

1. J. Kopecký / P. Dresler (Skoda)

2. V. Pech JR / P. Uhel (Mini – +35.4)

3. K. Kajetanowicz / J. Baran (Ford – +58.2)

4. A. Lukyanuk / A. Arnautov (Ford – +1:30.4)

5. P. Valousek JR / V. Havelková (Skoda – +2:06.3)

9. H. Kobus / E. de Wild (Skoda – +3:22.2)

41. J. Wagemans / A. de Baeremaeker (Peugeot – +11:16.6)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.