21-03-2016 – Als de grote favorieten zorgden Dennis Kuipers en Michiel Poel er afgelopen zaterdag voor dat niemand in hun buurt kwam, en daarmee won het duo de 30e editie van de Zuiderzee Rally rondom Emmeloord en Kampen met de Ford Fiesta RS WRC. Kuipers versloeg hiermee een deelnemersveld met ongeveer een tiental aan buitenlanders en de vaste Nederlandse rijders.

De middagsessie bestond alleen maar uit proeven rondom Kampen. Daar maakte Kuipers al gelijk het verschil met huidig Nederlands kampioen Jasper van den Heuvel met de Mitsubishi Lancer Evo X. De Duitser Christian Riedemann, die het Nederlandse debuut bezorgde met de Peugeot 208 T16, deed op de eerste twee klassementsproeven goed mee met beide heren, maar kampte op KP3 met technische problemen wat er uiteindelijk voor zorgde dat hij helaas kansloos was voor een mooie eindklassering. Door het wegvallen van Riedemann pakte de 18-jarige Jim van den Heuvel zeer verrassend de derde positie in het klassement over, en was daardoor sneller dan ervaren rijders waaronder Antoine van Ballegooijen en Steen Andersen, en dat in dezelfde wagen.

Christian Riedemann: “We hadden problemen met de motor en na proef drie hadden we geen vermogen meer.”

Vooraan werd het tijdens de tweede bouclé wel duidelijk dat de rollen voor de eerste en tweede eindpositie in het klassement onderhand waren verdeeld voor Kuipers en Jasper van den Heuvel. Daarachter zou er een spannende strijd ontstaan om de derde positie tussen o.a. Jim van den Heuvel en Van Ballegooijen, maar ook verrassend de Peugeot 306 Maxi van de Deen Brian Madsen, die tijdens de tweede bouclé verrassend naar voren kwam in het klassement. Andersen was ondertussen al weggevallen na een zware crash op de zesde klassementsproef. Enkel de navigator is voor controle naar het ziekenhuis overgebracht, maar ook deze bleek achteraf gelukkig ongedeerd, evenals Andersen zelf.

Terwijl Kuipers het publiek vermaakte met zijn nieuw getinte Fiesta WRC begon het langzaam donker te worden, en gingen de rijders zich opmaken voor de avondsessie van de rally op het industrieterrein bij de Nagelerweg. In de klasse H16 zou daar beslist worden dat Gerben Brouwer de snelste was, en hij wist daarbij de tiende positie algemeen te pakken. Vervolgens was het Timo van der Marel die met de snelle en nieuwe Adam de winst bij de R2’s pakte en ook een mooie top-10 klassering wist te noteren in het klassement. Ib Kragh moest met de Citroën DS3 R5 overduidelijk nog even wennen, en dat resulteerde uiteindelijk in een achtste positie algemeen.

Daarvoor was het Matthias Boon die net iets sneller bleek dan concurrent Martin van Iersel, maar beiden kwamen er niet aan te pas om een aanval in te zetten op Van Ballegooijen, die vijfde werd en daarbij de winst pakte voor de nieuwe One Day Rally Challenge. Daarvoor zou tijdens de avondproeven het duel van deze rally plaats vinden tussen Jim van den Heuvel en Madsen. Op KP9 bleek de snelle Deen een betere tijd te klasseren dan Van den Heuvel JR, waardoor het gat gedicht werd naar slechts 7 seconden. Op de laatste klassementsproef zou dan de beslissing moeten vallen, en daar wist Madsen opnieuw 7 seconden te winnen, waardoor beiden exact gelijk geklasseerd stonden in het klassement. Jim van den Heuvel zou echter de derde positie voor zijn naam mogen zetten, want bij een exact dezelfde klassering wordt er gekeken naar de snelste rijder op KP1, en dat waren hij en navigator Jac Gillis, een knappe prestatie van beiden, en broer Jasper was dan ook uitermate trots op hem!

Jasper van den Heuvel: “Het doet me zeker wat. Ik geloof al jaren in hem, net als ik dat in Abbring en Weijs deed, maar Jim heeft nóg meer potentie. Dat zeg ik niet omdat het mijn broertje is. Misschien dit jaar nog niet, maar volgend jaar sta je machteloos tegen hemWe zijn een heel traject in gegaan, met het bedrijf en met de sponsors. We gaan zelf halverwege het jaar waarschijnlijk verder in een R5. Als hij op tijd geleverd wordt, rij ik Duitsland in een R5. Dat doen we om te leren. Ik ga proberen de R5 te begrijpen zoals ik de groep N begrijp. Jim gaat twee jaar in de groep N in het WK rijden. Doel is in zijn derde seizoen te gaan kijken hoe ver hij komt in het WRC-2!”

Ook de rest van de deelnemers van de rally waren goed te spreken over deze wedstrijd.

Dennis Kuipers: “De wedstrijd was goed georganiseerd, geen vertragingen, mooie proeven, complimenten aan de organisatie!”

Brian Madsen: “Het waren prachtige proeven vandaag. Een oude man, een oude auto en dan toch gedeeld derde algemeen!”

Jim van den Heuvel: “Ik kan Jasper nu nog niet hebben, daar zal ik me nog bij neer moeten leggen. Maar ik ben superblij dus dat is goed!”

Antoine van Ballegooijen: “We hebben van te voren gezegd dat we tevreden zouden zijn met een top zes in dit veld. We lagen lange tijd vierde, maar er zijn mensen die rijden harder dan ik.”

In de Zuiderzee Short Rally ging de strijd tussen o.a. Hans Weijs SR, Ronald Leemans, Janjur Monshouwer en Antoine Biesheuvel. Ruurd Ochse moest nog erg wennen aan de nieuwe afstelling, zoals hij vooraf deze wedstrijd al vermeldde. Het was Leemans met de Mitsubishi Lancer Evo VI die het snelste opende, maar daarna eigenlijk alleen maar moest toegeven aan de Volkswagen Golf 4 Kit Car van Hans Weijs SR en navigatrice Jamilla van Altena, die uiteindelijk in dit kampioenschap de meeste punten ontvingen. Monshouwer leek met de Ascona op de derde positie af te gaan, maar door een uitval op KP3 was deze positie bestemd voor Biesheuvel met de Nissan 350Z. In de Zeebodem Short Rally (niet meetellend voor het Short Rally Kampioenschap) was Christian Riedemann weer herstart, en daar was dan ook niemand tegen hem opgewassen, waardoor de zege hier voor de Duitser bestemd was.

Hieronder vindt u het videoverslag van de Zuiderzee Rally. Later deze week zal ook de fotoselectie volgen, en dan zullen we wat betreft het NRK weer moeten wachten tot juni, als de ELE Rally weer voor de deur staat. Tot die tijd wordt u via onze site uiteraard op de hoogte gehouden van het laatste nieuws van de rallysport.

 

Einduitslag Zuiderzee Rally 2016

1. D. Kuipers / M. Poel (Ford Fiesta RS WRC – 55:17.9)

2. J. van den Heuvel / L. Bakker (Mitsubishi Lancer Evo X – +1:45.4)

3. J. van den Heuvel / J. Gillis (Mitsubishi Lancer Evo X – +2:47.6)

4. B. Madsen / A. Posorski (Peugeot 306 Maxi – +2:47.6)

5. A. van Ballegooijen / J. Findhammer (Mitsubishi Lancer Evo X – +3:04.0)

 

 

Video: Mitchel van der Hoef

Interviews: www.autosport.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.