Foto: www.motorsport.com

07-03-2016 – Na een aantal dagen konden we er niet meer omheen, maar nu is het toch echt definitief: Jari-Matti Latvala en Miikka Anttila hebben voor de eerste keer in hun carrière de Rally van Mexico op hun naam weten te schrijven, en dat op een overtuigende wijze! Door deze overwinning pakt het Finse duo de eerste punten in het World Rally Championship, al hebben ze niet de volle mep weten te pakken.

Sébastien Ogier wist na de zaterdagproeven al dat hij met anderhalve minuut achterstand vrijwel kansloos was voor de eindzege, dat bekende de Fransman zelf ook al. Tijdens de laatste dag stonden daarbij slechts twee proeven op het programma, al bevatte deze wel o.a. de zeer lange klassementsproef van 80 kilometer waar al het hele weekend over gepraat werd. De andere proef had een lengte van ongeveer 16.5 kilometers, maar deze telde dan op haar beurt weer mee als zogenoemde ‘Power Stage’, waar drie extra bonuspunten te verdienen waren.

Tijdens de eerste klassementsproef van de zondag was het Ogier die op de langdurige proef met de beste tijd uit de bus kwam. Latvala gaf op die proef 25 seconden toe op zijn teamgenoot, maar had daarmee geen angst voor het weggeven van ‘zijn’ eindzege. Daarachter waren het op volgorde Hayden Paddon, Mads Ostberg en Dani Sordo, maar deze rijders verloren op de klassementsproef al meer dan een minuut op de Volkswagen van Ogier. In het algemene klassement zouden deze 3 rijders echter nog wel de rest van de top 5 bezetten, in de omgekeerde volgorde als zonet genoemd.

Op de Power Stage zouden Ogier en navigator Julien Ingrassia de uiteindelijke schade nog weten te beperken door hier de snelste tijd te noteren, waardoor de drie bonuspunten naar hen gingen. Latvala verloor op deze proef ‘slechts’ 5 seconden, maar hij en Anttila zijn uiteindelijk wel de grote winnaars van dit evenement. Daarachter zou het in eerste instantie Sordo worden die het podium mocht aanvullen, maar na afloop van de wedstrijd bleek dat hij 29 banden had gebruikt tijdens deze wedstrijd, één meer dan is toegestaan volgens het reglement, en daardoor ontving de Spanjaard een tijdstraf van twee minuten en moest hij Ostberg aan zich voorbij laten gaan in het klassement. Paddon eindigde uiteindelijk als vijfde achter zijn teamgenoot.

In het WRC2 was er dit weekend eigenlijk nog minder spannend dan in het WRC zelf, want daar domineerden Teemu Suninen en navigator Mikko Markkula met de Skoda Fabia R5 vrijwel het hele weekend door. Aan het begin van de wedstrijd beloofden ze nog tegenstand te krijgen van teamgenoot Armin Kremer, en ook Nicholas Fuchs zat er met zijn eigen Fabia R5 zeer goed bij aan het begin. Zowel Kremer als Fuchs zouden echter later op de vrijdag met problemen kampen, waardoor Suninen zonder moeite de eindzege in deze klasse wist te pakken. De Pool Hubert Ptaszek, die ook in het verleden af en toe actief was op de Nederlandse paden, wist met de Peugeot 208 T16 een knappe tweede positie te klasseren, gevolgd door de Italiaan Max Rendina, die het podium met zijn Ford Fiesta R5 aanvulde.

De volgende wedstrijd op de kalender brengt ons naar Argentinië, waar van 21-24 april de wereldtop weer in actie zal komen tijdens een evenement die vorig jaar nog verrassend gewonnen werd door Kris Meeke met de Citroën. Houd de site op de hoogte om niets te missen van dit evenement!

 

Eindstand WRC Rally Mexico 2016

1rightarrow blue.svg 1. J.M. Latvala / M. Anttila (Volkswagen – 4:25:57.4)

1rightarrow blue.svg 2. S. Ogier / J. Ingrassia (Volkswagen – +1:05.0)

1uparrow green.svg 3. M. Ostberg / O. Floene (Ford – +5:36.4)

1downarrow red.svg 4. D. Sordo / M. Martí (Hyundai – +5:37.9)

1rightarrow blue.svg 5. H. Paddon / J. Kennard (Hyundai – +6:22.6)

1rightarrow blue.svg 6. O. Tänak / R. Mõlder (Ford – +9:59.5)

1rightarrow blue.svg 7. M. Prokop / J. Tománek (Ford – +12:58.5)

1rightarrow blue.svg 8. L. Bertelli / S. Scattolin (Ford – +14:09.6)

1rightarrow blue.svg 9. T. Suninen / M. Markkula (Skoda – +18:01.8)

1rightarrow blue.svg 10. V. Gorban / V. Korsia (Mini – +32:27.3)

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.