Foto: www.autonewsinfo.com

01-12-2015 – Afgelopen weekend stond de Rallye du Var op het programma. Tijdens deze wedstrijd kwamen de Nederlandse talenten Kevin van Deijne en Jim van den Heuvel ervaring op doen op de Franse rallypaden. Ook kwamen er een aantal Belgische rijders op af, waaronder Joachim Wagemans, maar ook Freddy Loix met de nieuwe Skoda Fabia R5 die hij tot beschikking kreeg tijdens deze wedstrijd.

Wagemans kon tijdens dit evenement genoeg strijd verwachten van zijn concurrenten in de klasse R2. Helaas ging het al vroeg in de wedstrijd mis waardoor Wagemans de eerste dag moest staken en de tweede dag weer zou starten, maar kansloos was voor een mooie eindklassering. Zijn landgenoten Guillame de Mevius en William Wagner ging het een stuk beter af, zij streden mee om een top 10 positie in deze klasse, en met een deelnemersveld van alleen al 35 rijders in de klasse R2 is dat niet niks te noemen. Ook Jim van den Heuvel was in zijn eerste buitenlandse rally aan een sterke wedstrijd begonnen en stond 17e algemeen boven een aantal Franse rijders die meer ervaring hebben op deze wegen.

Loix had zijn handen vol in de strijd tussen de R5’s. Hij en Frederic Miclotte waren een spannend duel aangegaan met het Franse talent Quentin Gilbert in de Citroën DS3 R5, wat na twee dagen nog maar een zeer klein verschil had van 3 seconden. Tegen de Franse WRC-rijders was de Fabia R5 van Loix echter geen partij, maar in de strijd tussen de R5’s zou het nog zeer spannend kunnen worden tijdens de laatste dag. Kevin van Deijne stond er in zijn eentje voor tegen allemaal Fransen in de klasse R3. Hij en Hein Verschuuren naast zich genoten van een prachtige wedstrijd waarin alles vrijwel vlekkeloos verliep. Toen zijn prestatie uiteindelijk ook nog eens beloond zou worden met een 25e positie algemeen en een 8e positie in de klasse R3, kon hun dag helemaal niet meer stuk!

Bij Loix beloofde het een spannende ontknoping te worden! Nadat de Mini Cooper WRC van Pierre Roché wat tijd liet liggen lag alles weer open als het ging om de 2e positie. Loix ging er dan ook goed voor zitten en ging al vroeg op de laatste dag Gilbert voorbij in het klassement. Ook wist hij steeds dichter bij Roché te komen, tot een verschil van 6 seconden achterstand met nog één klassementsproef op het programma. Daar was het Gilbert, die nog altijd dicht op Loix zat, die zowel Roché als Loix voorbij ging en nog verrassend de 2e positie algemeen wist te bemachtigen. Roché wist op zijn beurt voor Loix te blijven en dat zou betekenen dat de Belg net buiten het podium terecht zou komen, maar desondanks een sterke wedstrijd gereden heeft. De overwinning zou uiteindelijk gaan naar de Ford Fiesta RS WRC van David Salanon, die overduidelijk oppermachtig was!

Bij de R2’s zou Jim van den Heuvel het geluk op de laatste proef nog aan zijn zijde hebben, want met het wegvallen van twee van zijn concurrenten wist hij een fantastische 10e positie in de R2 te klasseren, en als 38e algemeen te finishen. De Mevius zou uiteindelijk nog gecrasht zijn waardoor Wagner als snelste Belg uit de bus kwam, maar na het wegvallen van zowel Wagemans als de Mevius was dit ook niet erg moeilijk meer. De Spanjaard José Antonio Suarez won deze klasse maar is ook al erg bekend op de Franse rallypaden.

Einduitslag Rallye du Var 2015:

1. D. Salanon / R. Roche (Ford Fiesta RS WRC)

2. Q. Gilbert / R. Jamoul (Citroën DS3 R5 – +1:39.8)

3. P. Roché / M. Roché (Mini Cooper WRC – +1:42.0)

4. F. Loix / F. Miclotte (Skoda Fabia R5 – +2:01.0)

5. M. Amourette / T. Delesque (Citroën DS3 R5 – +2:50.6)

22. W. Wagner / K. Parent (Peugeot 208 VTi R2 – +13:02.1)

25. K. van Deijne / H. Verschuuren (Renault Clio R3T – +14:54.3)

38. J. van den Heuvel / J. Gilis (Ford Fiesta R2 – +20:15.0)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.