Foto: www.HVMPhotograph.com 

01-05-2016 – Het is een feit; Freddy Loix en Johan Gitsels mogen als leiders van start gaan tijdens de laatste dag van de 33e Rallye de Wallonie. Het duo was na de twee showproeven op de vrijdagavond verstrikt geraakt in een spannend duel met Kris Princen en François Duval, maar beiden vonden tijdens de zaterdagproeven hun Waterloo.

Voor Princen en navigator Peter Kaspers zat het avontuur er al erg vroeg op. De Peugeot 208 T16 ging tijdens de vierde klassementsproef namelijk van de baan en maakte daarbij een koprol, waardoor het duo een punt moest zetten achter deze wedstrijd. Vooraan bleef het echter super spannend tussen Loix en Duval, waarvan die laatste tot de laatste proef een voorsprong van 20 seconden had weten op te bouwen. Op de laatste proef ging echter ook de DS3 R5 van Duval van de baan, waardoor de leiding in de handen van Loix werd geschoven.

De Skoda Fabia R5’s doen verder ook erg goede zaken in het klassement. Xavier Bouche wist bijvoorbeeld ook te profiteren van het slagveld en schoof door naar de tweede positie, en daarachter volgde Vincent Verschueren met 20 seconden achterstand op Bouche op de derde positie. Enkel Guillame Dilley kan Skoda nog van een geheel bezet podium weerhouden, want hij volgt met slechts zes seconden achterstand op Verschueren op een vierde positie met zijn Citroën DS3 R5. Op de vijfde positie volgt vervolgens Benoit Allart met de Skoda Fabia WRC.

Zoals gezegd was de zaterdag één groot slagveld. Zo werd bijvoorbeeld ook Chris van Woensel in de steek gelaten met een kapotte transmissie, terwijl hij en navigator Rik Snaet tot dat moment keurig meereden op de derde positie. Daarbij liet David Bonjean zich verrassen tijdens de laatste boucle op de proef bij Malonne. Jordan Serderidis moest ook opgeven, en de rede van zijn uitval was een kapotte turbo.

Bij de Nederlandse coureurs verliep de tweede dag ook niet al te goed. Zo zagen we vroeg op de zaterdag de Mitsubishi Lancer Evo X van Antoine van Ballegooijen al in vlammen opgaan, beiden zijn verder ongedeerd gebleven. Vervolgens moesten ook Gert-Jan Kobus en Martin Nortier, die tot dan toe een fantastische wedstrijd kenden, aan de kant vanwege problemen met de aandrijfas. Op de vijftiende klassementsproef zouden we ook de namen Martin van Iersel en Diter Toprek mogen doorkruisen,  waardoor Jacco Hartog als enige Nederlander overblijft. De Astra-rijder heeft het slagveld overleeft en staat nu 57e algemeen.

Bij de klasse RC4 zagen we gisteren een spannend duel tussen Guillame de Ridder en Polle Geusens. Op de laatste proef verloor De Ridder echter een minuut vanwege een defecte stuurbekrachtiging, waardoor Geusens op weg is naar de zege in de klasse RC4 en tevens de zege bij de Junioren. Bij de Junioren volgt Amaury Molle op een tweede positie met al meer dan vier minuten achterstand op Geusens.

Stefaan Prinzie, leider bij de Historics na de korte etappe op de vrijdagavond, verloor die positie na een tijdrovende fout op KP5 aan Didier van Wynsberghe. Daarbij wordt Prinzie nu vanaf de tweede positie op de hielen gezeten door de BMW M3 van Manu Bouts, die slechts tien seconden achter hem volgt.

Vandaag speelt de laatste dag van de rally zich op dit moment af. Met nog acht proeven op het programma waarvan inmiddels de helft verreden is, lijkt het erop dat ‘Fast Freddy’ op de zege afgaat. Morgen volgt echter meer nieuws vanuit Wallonie en tevens nieuws van eigen bodem, dus kijk morgen wederom om niets te missen!

 

Tussenstand Rallye de Wallonie 2016 na zaterdag:

1uparrow green.svg 1. F. Loix / J. Gitsels (Skoda Fabia R5 – 1:26:04.2)

1uparrow green.svg 2. X. Bouche / K. Fernandez (Skoda Fabia R5 – +50.3)

1uparrow green.svg 3. V. Verschueren / V. Hostens (Skoda Fabia R5 – +1:04.4)

1uparrow green.svg 4. G. Dilley / S. Prevot (Citroën DS3 R5 – +1:10.4)

1uparrow green.svg 5. B. Allart / T. Surson (Skoda Fabia WRC – +1:50.9)

1uparrow green.svg 57. J. HARTOG / J. RUITER (Opel Astra GSi 16v – +26:54.1)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.