Foto: www.autosport.be

23-05-2016 – De organisatie kan terugkijken op een geslaagde 40e editie van de Sezoensrally. Enkel de spanning ontbrak vooraan in het klassement, aangezien Freddy Loix en Johan Gitsels alle vijftien klassementsproeven aan kop reden. Het werd nog even spannend voor het team nadat het duo een steen raakte, maar het team van 2C Competition wist de Skoda Fabia R5 goed te herstellen waardoor ‘Fast Freddy’ zijn vijfde zege op rij kon pakken.

Loix begon al gelijk snel aan deze wedstrijd, nadat hij tijdens de eerste bouclé vijf uit vijf klassementsproeven met de snelste tijd wist door te komen. Op dat moment wist hij al een ruime voorsprong op de bouwen van ruim twintig seconden op zijn grootste concurrenten Kris Princen en navigator Peter Kaspers met de Peugeot 208 T16. Ook de tweede bouclé wisten Loix en Gitsels foutloos af te werken, maar tijdens de derde bouclé kende dit duo zoals gezegd even een momentje op de dertiende klassementsproef bij Veldhoven, waarbij de beschadigde kogellager vervangen moest worden door het serviceteam.

In de strijd om de tweede positie was de spanning, in tegenstelling tot de strijd om de eindzege, om te snijden. Vincent Verschueren ging namelijk het beste van start tijdens de tweede bouclé en wist met de Skoda Fabia R5 de equipe van Princen voorbij te gaan in het klassement. Na de tweede bouclé wist Verschueren hen dan ook op een achterstand van vijftien seconden te zetten, en na wat snelle tijd aan het begin van de derde en tevens de laatste bouclé werd deze voorsprong alleen maar groter. Op KP12 ging het echter fout, toen Verschueren moest wijken voor een losgekomen putdeksel en daarmee van de baan raakte. Het duo kon uiteindelijk wel verder, maar eindigde met veel tijdverlies uiteindelijk op de vierde positie achter de Ierse Stephen Wright bijgestaan door Eddy Smeets met de Ford Fiesta R5.

Loix blijft dus de beste zaken doen in het BRC nadat Princen opnieuw tevreden moest zijn met de tweede positie. Het is inmiddels wel duidelijk dat de Skoda Fabia R5 ongetwijfeld sneller en betrouwbaarder is dan de Peugeot 208 T16 die Princen bestuurd. Achter Verschueren wist Patrick Snijers snel te wennen aan zijn Ford Fiesta R5, en werd tijdens zijn debuut met deze wagen knap vijfde. Snijers wist met deze sterke klassering nog boven de Mini Cooper WRC van Guino Kenis te eindigen, die op zijn beurt de zesde positie correct wist te verdedigen voor Tom van Rompuy met de Citroën DS3 R5, die erg tevreden was met zijn zevende positie.

Freddy Loix: “We wilden deze wedstrijd absoluut winnen om met een ontspannen gevoel naar de rally van Ieper te trekken. Ik denk dat we onze opdracht goed volbracht hebben. Achteraf bekeken was dit misschien de makkelijkste zege dit seizoen maar onderschat het niet, we hebben er keihard voor moeten werken. Het was een mooie wedstrijd. Eentje waarbij ik op een vrij ontspannen manier op het onverhard heb gereden. Ons team heeft ons ook deze keer een fantastische wagen afgeleverd. Net als in de andere wedstrijden kon ik door hun werk vanaf de eerste meters aanvallen om nadien ten gepaste tijden wat gas terug te nemen en de wedstrijd te controleren. Dat is gelukt. 2C Compétition heeft ons een perfecte wagen gegeven.”

Johan Gitsels: “We waren heel goed voorbereid waardoor we de wedstrijd op een vrij ontspannen manier hebben aangevat. We hadden vrijdag heel goed verkend. Het onverhard lag er uitstekend bij. Wij hadden er alle vertrouwen in dat we ook hier een goede prestatie zouden neerzetten. En dat is gelukt want we winnen nu ook de vijfde wedstrijd dit seizoen. Dat is fantastisch. De volgende wedstrijd is de rally van Ieper. We gaan daar met een mooie marge naar toe zodat we voluit voor de zege kunnen gaan en niet hoeven te rekenen. Mocht er dan in het slechtste geval is mislopen dan hebben we nadien nog enkele wedstrijden om de zaak recht te zetten en om de titel binnen te halen.”

In de M-Cup wist Patrick Diels op een spectaculaire wijze en tevens met een ruime voorsprong te winnen van Kurt Braeckevelt, nadat Franky Boulat eerder op de dag moest opgeven met mechanische problemen. Ook bij de Historics domineerde eigenlijk maar één man, en dat was Dirk Deveux met de Ford Escort MK2, die de Opel Ascona van Stefaan Prinzie en de BMW M3 van Robby Maes naar de tweede en derde positie verwees. Ook bij de R2-klasse kende Polle Geusens tot tweemaal toe mechanische problemen, waardoor de zege ging naar de Opel Adam R2 van Romain Delhez. Jelle Vermeire werd uiteindelijk nipt tweede voor Geusens. In het Criterium ging de zege naar Wim Tootens.

Bij niet alle Nederlandse coureurs verliep de 40e Sezoensrally vlekkeloos. Zo wisten o.a. de Mitsubishi Lancer Evo X’s van Martin van Iersel en Erik Moree de eindstreep niet te halen. Hein Jonkers wist zijn ‘oude’ Lancer Evo V wel naar de finish te brengen, al was dat met heel veel schade aan de achterkant van zijn wagen. Desondanks eindigden Jonkers en navigator Arno Beurskens op een knappe negende positie in het algemene klassement. In de M-Cup zagen we vervolgens een fantastisch optreden van Jurgen de Bruin, die in deze categorie als derde uit de bus kwam nog vóór de BMW van Wim Muilwijk en ook voor de BMW van Sjef Meerschaert.

De volgende wedstrijd brengt ons naar wellicht het hoogtepunt uit het BRC, en tevens één van de hoogtepunten uit het ERC, namelijk de Ypres Rally rondom Ieper! Natuurlijk zullen we u van alle nieuwtjes op de hoogte te houden wat betreft deze wedstrijd, maar tot die tijd kunt u nog nagenieten van alle hoogtepunten, waaronder een bijna crash van Kris Princen en Patrick Snijers, van de Sezoensrally 2016 in ons videoverslag!

 

Eindstand Sezoensrally 2016:

1. F. Loix / J. Gitsels (Skoda Fabia R5 – 1:26:30.6)

2. K. Princen / P. Kaspers (Peugeot 208 T16 – +50.8)

3. S. Wright / E. Smeets (Ford Fiesta R5 – +1:18.5)

4. V. Verschueren / G. Broekaert (Skoda Fabia R5 – +1:29.4)

5. P. Snijers / C. Verbaeten (Ford Fiesta R5 – +2:01.9)

9. H. Jonkers / A. Beurskens (Mitsubishi Lancer Evo V – +6:11.3)

12. J. de Bruin / M. Ruijten (BMW M3 E46 – +9:22.2)

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.