Foto: RallypicsNL

01-03-2016 – Freddy Loix heeft afgelopen zaterdag de Rally van Haspengouw op zijn naam weten te schrijven. Het is de vierde maal dat de Belg rondom Landen de eindzege weet te pakken, nadat hij ook in 2005, 2013 en 2014 de beste was. Gemakkelijk ging het hem en navigator Johan Gitsels echter niet af…

Het was namelijk de winnaar van de vorige editie, Kris Princen genavigeerd door Peter Kaspers, die met de Peugeot 208 T16 het snelste opende op de zaterdagmorgen. Zijn leiding was echter niet voor lange duur, want op de derde klassementsproef waren het Chris van Woensel en Rik Snaet die het stokje overnamen van Princen, die na de eerste bouclé tegen een kleine achterstand van 5.7 seconden aan keek. Loix volgde met de Skoda Fabia R5 op dat moment keurig op de derde positie, met 7.5 seconden achterstand op de leider, maar Loix wist op dat moment nog geen enkele klassementsproef de snelste tijd te klasseren.

De vijfde klassementsproef bij Halle-Booienhoven zou vervolgens geneutraliseerd worden. Loix wou deze klassementsproef namelijk niet rijden vanwege veiligheidsredenen, en dus gingen de rijders door naar KP6. Daar sloeg hij zijn slag nadat Van Woensel o.a. een straftijd ontving, en zo schoof Loix door naar de eerste positie algemeen, maar wel met Princen kort achter zich. Op de zevende klassementsproef wist diezelfde Princen nog even de leiding over te nemen na een snelste tijd, maar op KP8 was hij deze leiding alweer kwijt aangezien Loix op zijn beurt hier weer het snelst was.

Tijdens de laatste bouclé bleek ‘Fast Freddy’ echter op alle vier klassementsproeven een snellere tijd te klokken dan zijn belangrijkste concurrent, en daarmee werd de overwinning een feit. Princen zou uiteindelijk tevreden moeten zijn met de tweede positie, en eindigde 10.1 seconden achter hem. Van Woensel kwam er na zijn ontvangen straftijd niet meer aan te pas concurrentie te vormen voor de twee mannen vooraan, hij werd derde op exact 39 seconden. Daarachter was het de Skoda Fabia R5 van Vincent Verschueren en Gert Broekaert die op de laatste klassementsproef nog onze Nederlander Bob de Jong, genavigeerd door Björn Degant in de Citroën DS3 R5, voorbij ging in het algemene klassement.

Freddy Loix: “Dit is een geweldige zege. Ik heb het nog maar zelden meegemaakt dat mijn rechtstreekse concurrenten en ikzelf vanaf de eerste meters tegen zo’n hoog tempo zijn beginnen rijden. Meteen de pees erop. Meteen rijden op het scherpst van de snee. In de tweede ronde werd de strijd herleid tot een duel waarin zowel Kris als ik voluit gingen. Ik had écht niets meer over. Ik kon gewoon niet sneller. Als je na zo’n intense strijd een rally kan winnen geeft dat een geweldig gevoel. Ik denk dat de toeschouwers vandaag echt genoten hebben. We bikkelden om tienden van een seconde. Het is van Ieper vorig jaar geleden dat ik nog zo diep ben moeten gaan. Het doel was om het kampioenschap met een goed resultaat te beginnen en daar zijn we in geslaagd. En mijn Skoda Fabia R5 was wederom fantastisch. Even betrouwbaar als vorig seizoen! Dat is fantastisch. Een pluim voor mijn team 2C Competition!”

Johan Gitsels: “Dit was een fantastische wedstrijd en een al even fantastische zege. Het weer was zalig, er waren heel wat toeschouwers aanwezig voor deze openingswedstrijd van het BK en het werd een wedstrijd om vingers en duimen van af te likken. We wisten na de openingsronde dat we het tempo moesten opvoeren om aanspraak te kunnen maken op de zege. We hebben dat ook gedaan. We hebben alles gegeven, zijn stelselmatig opgeklommen in de stand en hebben na de 8e rit de leiding niet meer uit handen gegeven. Maar makkelijk was het absoluut niet. Princen volgde ons als onze schaduw. Het was een heerlijke strijd, het tempo lag verschroeiend hoog. We zijn heel diep moeten gaan. De nota’s waren goed maar het ging steeds sneller waardoor ik de nota’s vandaag constant heb moeten aanpassen. Dat zorgde ervoor dat het wel een heel intensieve rally werd maar ook wel een heel leuke rally werd!”

In het Junioren Kampioenschap was het Joachim Wagemans die hier domineerde met de Peugeot VTi 208 R2 en met bijna tweeënhalve minuut voorsprong op Sébastien Bedoret de overwinning pakte. In de Historische klasse was het Robin Maes die op zijn beurt met een ruime voorsprong de zege pakte voor belangrijkste concurrenten Dirk Deveux en Wim Soenens. In de M-Cup tot slot zagen we hoe Tobi Vandenberghe al vroeg in de wedstrijd wegviel, waardoor de strijd voornamelijk ging tussen Franky Boulat en Patrick Diels. Uiteindelijk trok die laatste aan het langste eind en won met een voorsprong van 17.6 seconden voor Boulat, die op zijn beurt boven Kurt Braeckeveld wist te eindigen.

De meeste Nederlanders naast Bob de Jong waren ook bij de M-Cup in strijd geraakt. Aan het begin was het voornamelijk Wim Muilwijk die de beste zaken deed qua Nederlanders in dit klassement, maar hij zou vanaf de tweede bouclé alleen maar pech en problemen krijgen, en op de tiende klassementsproef zou hij dan ook zijn Waterloo vinden. Hierdoor was het uiteindelijk Jurgen de Bruijn die de beste zaken deed en als vijfde in de M-Cup eindigde. Landgenoot Sjef Meerschaert bereikte uiteindelijk de finish op een zevende positie. Naast de Nederlandse BMW-rijders nam ook Han Hoendervangers met de Mitsubishi Lancer Evo X R4 mee aan deze wedstrijd, die op zijn beurt aardig op weg was naar een top 10 klassering, maar helaas ook op de laatste klassementsproef zijn Waterloo vond.

In het kampioenschap gaat Freddy Loix nu ook als vanzelfsprekend aan kop. Maar tijdens de komende wedstrijden zal hij opnieuw de strijd moeten aangaan met o.a. Princen en Verschueren, zijn belangrijkste concurrenten komend seizoen. De volgende wedstrijd van het BRC is de Spa Rally, die gepland staat op 18 en 19 maart aanstaande. Tot die tijd kunnen we terugkijken op een geslaagd evenement, al gold dit niet voor iedereen. Om maar eens een voorbeeld te geven, zie hieronder de beelden van Jourdan Serderidis met de Citroën DS3 R5.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.